گمانه زنی ها درباره تلاش الکاظمی برای تشکیل حزب سیاسی


گمانه زنی ها درباره تلاش الکاظمی برای تشکیل حزب سیاسی

بغداد – ایرنا – گمانه زنی ها حاکی است که «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق در تلاش برای تشکیل یک حزب سیاسی جدید است تا در انتخابات آینده شرکت کند.

این درحالی است که برخی منابع خبری امروز دوشنبه گفتند که الکاظمی برای تشکیل یک فراکسیون در پارلمان عراق تلاش می کند تا این فراکسیون از لوایح دولت در پارلمان دفاع کند و آنها را به تصویب برساند.

خبرگزاری «المعلومه» عراق به نقل از منابع پارلمانی که نامشان را ذکر نکرده آورده است که الکاظمی تاکنون توانسته است موافقت تعدادی از نمایندگان را در خصوص شکل گیری این فراکسیون به دست آورد که شمار آنها قابل توجه است.

مصطفی الکاظمی در کنفرانس خبری ۱۱ ژوئن (۲۲ خرداد ۹۹) اذعان کرد که به طور روزانه با نمایندگان پارلمان دیدار می کند.

در عین حال پاره ای شنیده ها نیز، بین تلاش های «سید عمار حکیم» رهبر جریان «حکمت ملی» برای تشکیل یک جبهه سیاسی یا فراکسیون پارلمانی جدید و گمانه زنی ها در خصوص تمایل الکاظمی به ایجاد حزب سیاسی ارتباط قائل شده اند.

گمانه زنی ها درباره تلاش الکاظمی برای تشکیل حزب سیاسی

طبق شنیده ها با توجه به نقش جریان حکمت ملی در رساندن مصطفی الکاظمی به کرسی نخست وزیری، دو طرف برای انتخابات آینده پارلمانی و همچنین حمایت از رویکرد دولت در پارلمان، به دنبال ایجاد این جبهه سیاسی جدید هستند.

اعضای جریان حکمت ملی در اظهاراتی گفته اند که این جبهه جدید سیاسی متشکل از جریان حکمت، النصر (حیدر العبادی)، کنگره ملی (آراس حبیب)، برخی اعضای ائتلاف دولت قانون (نوری المالکی)، گروه نخبگان (هیثم الجبوری) به علاوه جنبش اراده (حنان الفتلاوی) است.

جریان حکمت سید عمار حکیم از سه جریان مهم «الفتح» (هادی العامری)، «ائتلاف دولت قانون» (نوری المالکی) و «سائرون» (مقتدا صدر) که از آنها به عنوان منتقدان دولت یاد می شود، در ترکیب این جبهه جدید سیاسی نامی نبرده است.

در عین حال یکی از شخصیت های فرهنگی که دارای فعالیت های سیاسی نیز هست، در توئیتی نام حزب احتمالی نخست وزیر را فاش کرده است.

«عباس شمس الدین» مورخ و پژوهشگر تاریخ عراق و نزدیک به الحشد الشعبی در توئیتی به کنایه گفته است که الکاظمی با برادر بزرگترش «عماد» درصدد تاسیس حزب «الزوراء» (از اسامی قدیم بغداد) است.

این چهره که از منتقدان دولت الکاظمی به شمار می آید افزوده است: عماد برادر مصطفی الکاظمی برای اعلام موجودیت حزب الزوراء خود را آماده می کند.

وی پیش بینی کرده است که اغلب اعضای این حزب جدید از فعالان اعتراضات اجتماعی پنج ماه گذشته باشند و به کنایه از برخی از این افراد مانند «الجریذی» و «العگروگه» نام برده و گفته است که الکاظمی برای انتخابات آینده پارلمانی، خود را آماده می کند.

طبق یک سنت سیاسی در طول ۱۷ سال گذشته همه افرادی که به پست نخست وزیری در عراق رسیده اقدام به تاسیس حزب جدید به رهبری خود کرده اند که همه آنها در انتخابات ها نیز پیروزی های چشمگیری به دست آورده اند.

ایاد علاوی «ائتلاف الوطنیه»، ابراهیم الجعفری «ائتلاف اصلاحات»، نوری المالکی «ائتلاف دولت قانون» و حیدر العبادی «ائتلاف النصر» را ایجاد کرده اند.

تاکنون عادل عبدالمهدی که در نتیجه اعتراضات پنج ماهه (اول اکتبر ۲۰۱۹ تا فوریه ۲۰۲۰) در عراق ناچار به استعفا از این پست شد، تنها شخصی است که برای تشکیل حزب جدید تلاش نکرده است.

گمانه زنی ها درباره تلاش الکاظمی برای تشکیل حزب سیاسی

مصطفی الکاظمی در اقدامی که اهتمام رسانه ها را در داخل عراق برانگیخته، اخیرا تعدادی از فعالان اعتراضات اجتماعی را که منجر به استعفای دولت سابق (عادل عبدالمهدی) شدند تحت عنوان مشاور و روابط عمومی در دفتر خود به کار گرفته است.

این اعتقاد وجود دارد که الکاظمی با بکارگیری فعالان اعتراضات اجتماعی در دفتر کار خود، درصدد بالابردن محبوبیت خود در آستانه انتخابات زودهنگام پارلمانی در این کشور و اعلام موجودیت حزبش است.

با وجود همه این گمانه زنی ها که درباره تلاش الکاظمی برای تاسیس حزب جدید سیاسی و جلب اعتماد تعدادی از نمایندگان پارلمان صورت گرفته اما نخست وزیر عراق در نخستین کنفرانس خبری خود تاکید کرد که در صدد فعالیت سیاسی و شرکت در انتخابات آینده نیست.

منتقدان نسبت به این اظهارات الکاظمی به دیده تردید نگاه می کنند و معتقدند اغلب نخست وزیران سابق چنین ادعاهای مشابهی را کرده اما در نهایت با تشکیل یک جبهه جدید سیاسی وارد انتخابات شدند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


35 تصویر زمینه دخترانه جدید از عکس های شیک کیوت و با کلاس 2022