تب و تشنج، شایع ترین اختلال تشنجی در دوران کودکی


تب و تشنج، شایع ترین اختلال تشنجی در دوران کودکی

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل از تب و تشنج به عنوان شایع‌ترین اختلال تشنجی در دوران کودکی نام برد و گفت: خانواده ها آموزش‌های لازم در مواجهه با تشنج کودکان را فرا بگیرند.

محسن محمدی فوق تخصص عفونی کودکان و نوجوانان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تب و تشنج در 2 تا 4 درصد کودکان ۶ ماهه تا ۵ ساله رخ می دهد که تشنج های ناشی از تب شایع ترین اختلال تشنجی دوران کودکی هستند.

وی تصریح کرد: وجود بیماری زمینه‌ای تشنج که با تب برانگیخته شده، تب و تشنج ساده و همچنین عفونت سیستم عصبی مرکزی، سه احتمالی هستند که ممکن است در رخ دادن تشنج و تب وجود داشته باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل خاطرنشان کرد: تب بالاتر از ۳۸ درجه، کاهش سطح هوشیاری، تکان یا پرش در دست‌ها و پاها، بالارفتن چشم‌ها، بی‌اختیاری ادرار یا مدفوع، ناله کردن،عدم پاسخ‌گویی به محرک‌ها از نشانه‌های کلی تشنج به شمار می روند.

محمدی با بیان اینکه تب و تشنج ساده که به دلیل عفونت سیستم عصبی یا علل دیگر ایجادکننده تشنج نباشد (مثل افت قند،کلسیم و....) در حدود ۲ درصد ممکن است تا سن ۷ سالگی، منجر به صرع یا تشنج بدون تب شود، بیان کرد: تب و تشنج ساده معمولا زمینه ارثی داشته و درصورت رخ دادن در سن زیر ۱۸ ماهگی و تب کمتر از ۴۰ درجه سانتیگراد احتمال تکرار آن بیشتر است.

فوق تخصص عفونی کودکان و نوجوانان دانشگاه علوم پزشکی بابل تصریح کرد: مهم ترین نگرانی والدین در مورد اخذ نمونه مایع مغزی نخاعی و آزمایش (lp) است که در سن زیر یک سالگی ضروری به نظر می‌رسد و عوارض ناچیزی در برابر ارزش تشخیص و بررسی بیمار خواهد داشت.

محمدی تصریح کرد: همکاری والدین با پزشک متخصص مربوطه جهت رد عفونت مغزی کودک لازم و ضروری و انجام سایر آزمایشات مانند قندخون، الکترولیت ها،کلسیم و منیزیم براساس قضاوت بالینی پزشک مربوطه است.

وی در همین راستا خاطرنشان کرد: گرفتن نوار مغزی در یک تب و تشنج ساده ضروری نیست و انجام آن در فاز حاد بیماری ریسک تکرار پذیری را مشخص نمی کند.

فوق تخصص عفونی کودکان و نوجوانان با اشاره به اینکه روش های پیشگیری و درمان با بررسی های مختلف، استفاده داروهای تب بر معمول را در کاهش میزان شدت تشنج موثر ندانسته، اظهار کرد: استفاده از داروهای ضد تشنج در موارد تشدید تشنج می تواند از تکرار بعدی پیشگیری کند.

محمدی با اشاره به اینکه بیشتر اوقات تشنج ناشی از تب در ساعات اولیه تب و بیماری کودک اتفاق می‌افتد، گفت: استفاده از داروهای تب‌بر مانند استامینوفن یا ایبوبروفن مخصوص کودکان، تب را پایین آورده و ممکن است کودک را آرام‌تر کند، اما از تشنج پیشگیری نمی‌کند.

وی افزود: در بعضی از مواقع کودکانی که یک بار تشنج داشته‌اند با تجویز پزشک داروهای ضد تشنج دریافت می‌کنند که به هنگام تب استفاده شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل خاطرنشان کرد: به طور معمول اولین تشنج هیچ‌ وقت از قبل خبر نمی‌کند و در بیشتر موارد والدین حتی متوجه بالا رفتن دمای بدن نوزاد خود نمی‌شوند و با دیدن تشنج در کودک تازه پی به تب در او می‌برند.

محمدی ادامه داد: از آنجا که تب در کودکان یکی از شایع ترین موارد همراه با تشنج است پس بهترین کاری که در این موارد می‌توان انجام داد پائین آوردن دمای بدن است. اگر متوجه شروع تب در کودکتان شدید پیش از آن‌که منجر به تشنج شود از داروهای تب‌بر و روش پاشویه یا کم کردن لباس کودک برای پائین آوردن دمای بدن او استفاده کنید.

وی با اشاره به اینکه انجمن کودکان آمریکا، استفاده از دیازپام خوراکی هنگام تب را در پیشگیری از تشنج توصیه کرد، گفت: اغلب تشنج های همراه با تب کمتر از ۵ دقیقه طول می کشد و همراه آسیب مغزی نخواهد بود.

فوق تخصص عفونی کودکان و نوجوانان دانشگاه علوم پزشکی بابل به خانواده در هنگام تشنج کودکان توصیه کرد: در هنگام تشنج کودک را به پهلو می خوابانیم و از قراردادن وسیله‌ای در دهان یا متوقف کردن تشنج وحرکات پرشی خودداری کنیم، اجسام سفت یا تیز را از اطراف کودک دور کنید و کنار کودک بمانید و تا به تدریج آرام شود.

محمدی در این راستا افزود: کودک را توسط ۱۱۵ به اورژانس برسانیم و به هنگام تشنج، با صلاحدید پزشک و دریافت آموزش های لازم از شیاف دیازپام مقعدی استفاده شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مازندران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ عجیب ترین جاده جهان را تماشا کنید!