از بازگشایی 500 مسجد قطر تا از سرگیری نماز جمعه در مسجد مرکزی قرقیزستان


از بازگشایی 500 مسجد قطر تا از سرگیری نماز جمعه در مسجد مرکزی قرقیزستان

گشایش درهای 500 مسجد قطر از امروز، اهدای خون در مسجد جامع «الجواد(ع)» عراق و صدور کارت هوشمند برای ورود نمازگزاران به مسجد در «کوژیکود» هند ازجمله آخرین اخبار مساجد جهان در 26 خرداد ماه است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر آخرین اخبار مساجد جهان در بیست و ششمین روز از خردادماه ۹۹:

درهای ۵۰۰ مسجد قطر امروز باز شد

از بازگشایی 500 مسجد قطر تا از سرگیری نماز جمعه در مسجد مرکزی قرقیزستان

به نقل از «خلیج آنلاین»، وزارت اوقاف و امور اسلامی قطر اعلام کرد: نخستین مرحله از برداشته شدن تدریجی محدودیت های اعمال شده به خاطر شیوع ویروس کرونا از امروز دوشنبه (23 خرداد ماه) در مساجد آغاز شد.

این وزارتخانه افزود: امروز 500 مسجد دوحه و مساجد مناطق دیگر این کشور برای اقامه نماز صبح باز شدند و در شبکه ها اجتماعی تصاویری از آن نیز منتشر شده است.

وزارت اوقاف و امور اسلامی قطر گفت: در نخستین مرحله، مساجد بر اساس موقعیت مکانی، مساحت و جمعیت منطقه با رعایت پروتکل های بهداشتی بازگشایی شده اند.

این وزارتخانه در ادامه اظهار کرد: از نمازگزاران خواسته شده فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند و پیش از ورود به مسجد وضو بگیرند، زیرا وضوخانه های مساجد تا اطلاع ثانوی برای حفظ سلامت و بهداشت مردم، بسته است.

وزارت اوقاف قطر گفت: مردم زودتر از موعد به مسجد نیایند، زیرا درهای مساجد تنها هنگام اذان باز می شود.

همچنین از نمازگزاران خواسته شده است یک متر ونیم از یکدیگر فاصله داشته باشند و از دست دادن خودداری کنند و هنگام عطسه حتما دهان و بینی خود را بپوشانند.

قطر نیز از جمله کشورهایی بود که برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا درهای مساجد را به روی نمازگزاران بست.

اهدای خون در مسجد جامع «الجواد(ع)» عراق

به نقل از «النعیم نیوز»، مسجد جامع «الجواد(ع)» در محله «الزهراء» عراق با همکاری مرکز انتقال خون اقدام به گرفتن خون اهدا کنندگان کردند.

به منظور کمک به بیماران سرطانی، بیماران دیگر و مجروحان نیروهای امنیتی و حشد شعبی اهدای خون در مسجد جامع الجواد انجام شد.

این اقدام خداپسندانه با استقبال اهالی منطقه به ویژه جوانان روبه رو شد.

پویش اهدای خون اقدام خداپسندانه ای است که می تواند جان بیماران را نجات دهد.

از بازگشایی 500 مسجد قطر تا از سرگیری نماز جمعه در مسجد مرکزی قرقیزستان

صدور کارت هوشمند برای ورود نمازگزاران به مسجد در «کوژیکود» هند

از بازگشایی 500 مسجد قطر تا از سرگیری نماز جمعه در مسجد مرکزی قرقیزستان

به نقل از «businessworld»، یکی از مساجد در «کوژیکود» واقع در ایالت «کرالا» هند شیوه منحصر به فردی را برای اجتناب از ازدحام نمازگزاران در مسجد در دوران پاندمی کرونا به کار گرفته است.

کمیته اداره کننده این مسجد شروع به صدور کارت های هوشمند برای نمازگزاران و تشویق آنها به رعایت فاصله اجتماعی کرده است.

«محمد سجاد»،از اعضای کمیته اداره کننده مسجد در این باره گفت: این مسجد کارت های هوشمند را در اختیار تعدادی از افراد قرار داده است.افرادی که وارد محوطه مسجد می شوند باید دست های خود را ضد عفونی کنند و هویت خود را در دوربین هایی که کار گذاشته است،ثبت کنند.

یک سیستم اتوماتیک برای ذخیره آدرس و شماره تلفن افرادی که وارد مسجد می شوند،تنظیم شده است و وقتی آنها برای بار دوم وارد مسجد می شوند باید فقط شماره کارت هوشمند خود را بگویند تا سایر اطلاعات به طور خودکار پر شوند.

سجاد افزود: در مسجد پس از نشان دادن کارت به طور خودکار به خاطر حس گرهایی که روی آن تعبیه شده است ،باز خواهد شد.

عضو کمیته اداره کننده این مسجد همچنین گفت: ما علامت هایی را داخل محوطه مسجد گذاشته ایم تا راهنمایی کننده نمازگزاران برای رعایت فاصله گذاری اجتماعی باشند.

ایالت کرالا چند روز پیش مجوز بازگشایی مکان های عبادی را صادر کرد.

در دستورالعمل صادر شده در این زمینه از زنان باردار ،افراد مسن و افرادی که نشانه هایی از بیماری دارند درخواست شده است تا به مساجد و مکان های عبادی وارد نشوند.

از سرگیری نماز جمعه در مسجد مرکزی قرقیزستان

از بازگشایی 500 مسجد قطر تا از سرگیری نماز جمعه در مسجد مرکزی قرقیزستان

به نقل از « akipress» ، اداره مرکزی امور مسلمانان در قرقیزستان از آغاز برگزاری نمازهای جمعه در مسجد مرکزی این کشور پس از حدود دو ماه خبر داد.

«مکساتبک توکتوموشف»، مفتی قرقیزستان اولین نماز جمعه پس از دو ماه وقفه را در روز 12 ژوئن (جمعه 23 خرداد) در مسجد مرکزی قرقیزستان اقامه کرد.

استفاده از ماسک برای افرادی که در نمازهای جمعه شرکت می کنند،اجباری است و دمای بدن همه نمازگزاران برای ورود به مسجد کنترل می شود.

در اولین نماز جمعه که در مسجد مرکزی برگزار شد نیز همه نمازگزاران از ماسک استفاده کردند و با دست های ضد عفونی شده در صف نماز حاضر شدند.

در دستور العمل صادر شده از سوی اداره مرکزی امور مسلمانان آمده است که نمازگزاران باید حداقل 1.5 متر از هم فاصله داشته باشند.

مفتی «توکتوموشف» از همه شهروندان خواست تا به همه دستورالعمل های صادر شده از سوی وزارت بهداشت پایبند باشند.

هتک حرمت مسجدالاقصی توسط خاخام یهودی

از بازگشایی 500 مسجد قطر تا از سرگیری نماز جمعه در مسجد مرکزی قرقیزستان

به نقل از «الیوم السابع»، گروهی از شهرک نشینان رژیم صهیونیستی و در رأس آن، «الیاهو ویبر»، خاخام یهودی به مسجدالاقصی حمله کردند و این حمله با حمایت نظامیان رژیم صهیونیستی صورت گرفت.

خاخام یهودی در حالی که آیین تلمودی به جای می آورد، وارد مسجدالاقصی شد و در اقدامی اهانت آمیز مقابل چشم نمازگزاران از بخش های مختلف مسجدالاقصی دیدن کرد.

برخی منابع فلسطینی اعلام کردند: علاوه بر «الیاهو ویبر»، «موشه فیگلین»، روزنامه نگار و سیاست مدار اسرائیلی نیز در این روز وارد مسجدالاقصی شد.

بنابراین گزارش، از ساعت های اولیه صبح نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی در ورودی مسجدالاقصی حضور داشتند تا امنیت شهرک نشینان را هنگام ورود به این مسجد تامین کنند.

از سویی دیگر، جمعیت های افراطی رژیم صهیونیستی قصد دارند تونل جدیدی را اوایل ماه ژوئیه در «باب المغاربه» و «دیوار براق» افتتاح کنند.

این اقدام خطرناک آنان باعث افزایش حضور شهرک نشینان به مسجدالاقصی می شود.

خبرگزاری فلسطینی «صفا» گفت: شهرک نشینان با حفر تونل و خارج کردن خاک و سنگ های آن تلاش دارند، هویت عربی اسلامی این مکان را محو کنند.

«فخری ابو دیاب»، کارشناس امور قدس نسبت به انجام حفاری در دیوار غربی و جنوبی مسجدالاقصی هشدار داد و گفت: این اقدامات زنگ خطری برای مسجدالاقصی است، زیرا با این کار به پایه های دیوار آسیب رسانده و آن را سست می کند.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر