تئاتر خیابانی می‌تواند شروعی خوب و نویدی برای تئاتر‌ها باشد


تئاتر خیابانی می‌تواند شروعی خوب و نویدی برای تئاتر‌ها باشد

کارگردان تئاتر گفت: تئاتر خیابانی می‌تواند شروعی خوب و نویدی برای تئاتر‌ها باشد که هرچه سریع‌تر نشاط به جامعه بازگردد.

به گزارش افکارنیوز،

تعطیلی ۱۰۸ روزه تئاتر با آغاز اجرای نمایش‌های خیابانی در پهنه فرهنگ و هنر رودکی (محوطه مجموعه تئاترشهر) به پایان رسید و این بهترین خبر برای هنرمندانی و تماشاگرانی بود که بی‌صبرانه منتظر آغاز نمایش‌ها بودند. گروه‌های نمایشی علاوه بر تهران در دیگر استان‌ها نیز اجرای نمایش‌های خود را آغاز کردند که سیرجان و رفسنجان (کرمان)، الوند و تاکستان (قزوین)، رشت، لاهیجان و آستانه اشرفیه (گیلان) و برخی شهرهای استان کرمانشاه از جمله این شهر‌ها هستند.

اخبار فرهنگ و هنر - این نمایش‌ها با شعار «من، تو، ما/ تئاتر، زندگی، کرونا» اجرا‌های خود را آغاز کردند که با استقبال خوبی از سوی تماشاگران رو به رو شد. بهتر است بگوییم آغاز اجرا‌های خیابانی در شرایط فعلی توانسته تا حدودی مردم و رهگذران را سرگرم و پیام خود را به آن‌ها برساند.

شهاب راحله نویسنده و کارگردان نمایش «کارگران مشغول بی‌کاری‌اند» که در بخش خیابانی به اجرا می‌پردازد، در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص این نمایش گفت: با شیوع بیماری کرونا کارگران فصلی بیکار شدند، از همین رو در نمایش «کارگران مشغول بی‌کاری‌اند» داستان دو کارگر فصلی را روایت می کنیم که کنار خیابان نشسته و منتظر کار هستند. این دو کارگر پیش خود می‌گویند این چه بلایی بود که کرونا به سر ما آورد و ما نمی‌توانیم کار کنیم. شخصی به یکی از این دو کارگر تلفن می‌زند و می‌گوید که داروخانه‌ای ژل‌ها و ماسک‌های غیر بهداشتی ‌می‌فروشد بنابراین شما از سوی شهرداری دستور دارید تا جلوی داروخانه دیوار بکشید.

وی افزود: یکی از آن‌ها خوشحال می‌شود که کار پیدا کرده و می‌تواند بعد از چند روز غذای گرم بخورد، اما دیگری می‌گوید بدون مجوز نمی‌توانیم دیوار بکشیم. در نهایت مشخص می‌شود که آن شخصی که تلفن زده دروغ گفته و می‌خواسته داروخانه را تخریب کند تا خودش ماسک و لوازم بهداشتی بیشتری بفروشد.

راحله با اشاره به استقبال تماشاگران از نمایش های خیابانی ، بیان کرد: نمایش «کارگران مشغول بی‌کاری‌اند» جنبه طنز دارد و بحث اخلاقی مقابله با دروغ و به دست نیاوردن هر پولی در هر شرایطی از رویکرد‌های نمایش «کارگران مشغول بی‌کاری‌اند» است. در برخی روزها استقبال تماشاگران خوب و در برخی روزها کمتر است. همین که نمایش های خیابانی بعد از چند روز خاموش بودن چراغ تئاترها با رعایت موارد بهداشتی اجرا می شوند , خوب است.

راحله در خصوص اجرای نمایش‌های خیابانی گفت: من با آغاز اجرا‌های خیابانی موافق بودم، زیرا تئاتر خیابانی در سالن اجرا نمی‌شود و خانواده‌ها با مشکل رو به رو نمی‌شوند، تئاتر خیابانی می‌تواند شروعی خوب و نویدی برای تئاتر‌ها باشد که هرچه سریع‌تر نشاط به جامعه بازگردد. تئاتر می تواند یک وظیفه آموزشی کوچکی ایفا کند تا برای لحظاتی مردم را از حال و هوای پیش آمده غافل کند و می تواند حال و هوای مردم را بهبود بخشد.

عضو هیئت مدیره تئاتر خیابانی خانه تئاتر در خصوص کار‌های آتی خود گفت: در طول سال یک یا دو نمایش مذهبی به اجرا می‌برم و اگر فرصتی پیش آید کار‌های جدیدی به اجرا خواهیم برد. از طرفی موظف هستیم تا علاوه بر ایجاد اشتغال برای خود برای سایر گروه‌های نمایش‌های خیابانی نیز پیگیر باشیم، زیرا این دوستان هم از همین راه ارتزاق می‌کنند. هر چند قبل از شیوع بیماری کرونا اوضاع تئاتر خوب نبود، اما این مسئله سبب شد تا همه مشاغل متوجه شوند که هنرمندان تا چه اندازه از لحاظ مادی در مضیقه هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق