آیا اپلیکیشن دکتر زیتون میتواند نقش متخصص تغذیه را ایفا کند؟


آیا اپلیکیشن دکتر زیتون میتواند نقش متخصص تغذیه را ایفا کند؟

سلامت نیوز:امروزه با پیشرفت تکنولوژی نرم افزارهای ارائه کننده رژیم زیادی در بازار موجود است . یکی از این اپلیکیشن هایی که برای مدیریت تغذیه و رژیم های غذایی متناسب با شرایط و مشخصات افراد طراحی نرم افزار زیتون است . این اپلیکیشن بر اساس داده­ های بازار، 20 هزار نصب فعال داشته و از نظرات کاربران امتیاز 2.9 از 5 را دریافت کرده است. در عصر حاضر...

سلامت نیوز:امروزه با پیشرفت تکنولوژی نرم افزارهای ارائه کننده رژیم زیادی در بازار موجود است . یکی از این اپلیکیشن هایی که برای مدیریت تغذیه و رژیم های غذایی متناسب با شرایط و مشخصات افراد طراحی نرم افزار زیتون است . این اپلیکیشن بر اساس داده­ های بازار، 20 هزار نصب فعال داشته و از نظرات کاربران امتیاز 2.9 از 5 را دریافت کرده است.

در عصر حاضر که خدمات مختلف دولتی نظیر خدمات بانکی و اداری و حتی تفریح و یادگیری زبان و هنرهای مختلف به صورت دیجیتالی ارائه میشود،خدمات حوزه سلامت نیز از این امر مستثنی نیستند.حال باید دید استارتاپ هایی نظیر دکتر زیتون میتوانند نقش متخصصان تغذیه را به درستی ایفا کنند یا خیر؟!

اپلیکیشن زیتون در سه قسمت قابل بررسی است:

1- ثبت نام و پروفایل

2-رژیم های غذایی

3- توصیه و آموزش ها

ثبت نام و پروفایل

برای عضویت در این اپلیکیشن همانطور که در اکثر برنامه ها رایج است ابتدا میبایست یک شماره تلفن همراه وارد نمایید تا کد عضویت برای شما ارسال شود. با درج کد چهار رقمی که دکتر زیتون برایتان می‌فرستد وارد صفحه ای میشود که در آن باید مشخصات عمومی خود را وارد کنید

در این صفحه آیتم های مختلفی وجود دارد، نام و نام خانوادگی که صرفا" جنبه معرفی دارد، در بالای صفحه جنسیت خود (آقا یا خانم) را تعیین می‌کنید. در میانه صفحه دو آیکون خط کش وجود دارد که اولی برای وزن و دومی برای قد میباشد که با حرکت دادن آنها به چپ و راست به عدد مدنظر خود می‌رسید.

قسمت بعدی برای تعیین سن میباشد که می‌توانید سن خود را مشخص کنید،قسمتی که این اپلیکیشن را نسبت به رقبای خود متمایز میکند دو گزینه مربوط به نوع استخوان بندی بدن و عضلانی بودن یا نبودن اندام شماست و همچنین نوع فعالیت روزانه که مربوط به اطلاعات شغلی شماست که تنها امکان انتخاب یک گزینه وجود دارد .

این گزینه ها در پردازش اطلاعات اپلکیشن کمک میکند تا رژیم غذایی ایده آل تری را با توجه به شرایط جسمانی و فعالیت های روزانه شما ارائه دهد.

آیا اپلیکیشن دکتر زیتون میتواند نقش متخصص تغذیه را ایفا کند؟

در صفحه خانه اپلیکیشن که مطابق شکل بالاست، با بررسی بی ام ار شما یعنی سن و قد و وزن شما، پردازش اولیه از وزن ایده‌آل و میزان تفاوت وزن فعلی­‌ با وزن ایده‌­ال را نمایش می‌دهد. در پایین این اطلاعات بخشی به نام «رژیم­‌های فعال شما» وجود دارد که مختص 12 گروه کاهش وزن، افزایش وزن، بارداری، ورزشکاران، دیابت و قند خون، شیردهی، چربی و .....میشود که تنوع این رژیم ها انصافا" بسیار زیاد است ،نوع رژیم ها نیز با نمونه کارشناسان تغذیه برابر است در قدم بعد با انتخاب هر نوع از رژیم ها میبایست مبلغ 25000 تومان برای هر دوره 1 ماهه پرداخت شود که این مبلغ در برابر حق ویزیت کارشناسان تغذیه بسیار کم تر است.

ناگفته نماند در این میان اپلیکیشن دکتر زیتون همانند اکثر رقبای خود عمل نکرده و هیچ جایگاهی را برای مشتریان وفادار خود جهت دریافت کدهای هدیه و استفاده رایگان از برنامه تعبیه نکرده است.

از مشکلات دیگر این برنامه رایگان نبودن قسمتی از خدمات آن است و کاربران میبایست به محض ورود هزینه 25000 تومانی را پرداخت کنند،این در شرایطی است که زمانی که قرار است مردم یک جامعه به جای استفاده از یک متخصص رژیم غذایی از یک نرم افزار استفاده کنند و عادت های دیرینه خود را کنار بگذارند،حداقل انتظار این است که برای مدتی هم که شده ارزش افزوده ای رایگان را جهت جلب اعتماد کاربران خود ایجاد کنند.

آیا اپلیکیشن دکتر زیتون میتواند نقش متخصص تغذیه را ایفا کند؟

در قسمت انتخاب رژیم اگر رژیم را برای فرد دیگری بخواهید با وارد کردن اطلاعات آن فرد میتوانید رژیم غذایی مناسب آن شخص را دریافت کنید و اگر همان رژیم را خود شما بخواهید استفاده کنید رژیم متناسب شما تجویز میشود.این گزینه باعث میشود تا بتوان با یک حساب کاربری برای افراد مختلف نسخه رژیمی دریافت کرد.

در زبانه پروفایل اگر گزینه های شخصی سازی برنامه را کنار بگذاریم به عبارت نمودار تغییر وزن میرسیم، نمودار تغییر وزن برای ثبت تغییرات وزن طی دوره­‌های مختلف بوده و کمک میکند به نوعی به داده های آماری فعالیت بدن خود دسترسی داشته باشید.

اما در سمت راست زبانه ای با انتخاب گزینه «توصیه­‌ها» (عکس پایین) به صفحه­‌ای دارای دسته­‌بندی­‌های گوناگونی از قبیل چاقی و اضافه وزن، دیابت، کودکان، بارداری و غیره میرسید. این بخش در حقیقت بخش مربوط به تولید و انتشار محتوا در اپلیکیشن دکتر زیتون است که اطلاعاتی را در خصوص تغذیه و رژیم های غذایی در اختیار شما قرار میدهد.

آیا اپلیکیشن دکتر زیتون میتواند نقش متخصص تغذیه را ایفا کند؟

انتخاب هرکدام از گزینه­‌ها با تعداد زیادی مقاله به روز در ارتباط با اطلاعات آن دسته­‌بندی مواجه می‌شوید که هرکدام مطالب کاربردی و مفیدی محسوب می‌شوند. برای مثال ما در تصویر زیر گزینه چاقی و اضافه وزن را انتخاب کردیم.

همانطور که میبینید برای هریک از مقالات امکان لایک، نظردهی و اشتراک گذاری نیز وجود دارد. علاوه بر این اطلاعاتی از قبیل تعداد بازدید و زمان بارگذاری مطلب نیز قابل مشاهده است که این مطالب با توجه به تعداد کاربران موجود دارای بازدید های بسیار پایینی میباشد.

نتیجه گیری بر اساس نقاط قوت و ضعف :

نقاط قوت

طراحی مناسب

رابط کاربری مناسب

قیمت مناسب

تنوع رژیم های غذایی برای افراد مختلف

امکان استفاده همزمان چند نفر

در نظر گرفتن شرایط مختلف جسمانی در هنگام ثبت نام برای آنالیز دقیق تر

نقاط ضعف

محدود بودن نوع فعالیت روزانه به انتخاب یک گزینه

بخش تولید محتوای نه چندان قوی

امتیاز 2.9از کاربران در بازار

نداشتن حالت آزمایشی

به طور کلی استفاده از چنین نرم افزارهایی برای اصلاح سبک تغذیه و در مسیر مناسب تناسب اندام قرار گرفتن توصیه میشود اما اگر در سلامت خود دچار مشکلی هستید بهتر است بصورت حضوری با یک متخصص تغذیه هم در کنار استفاده از این چنین نرم افزارها مشورت کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


(تصاویر) کاخ سعدآباد در تعطیلات نوروز 1403