درمان درد مچ پا از زبان دکتر غلامرضا نادری متخصص ارتوپدی


درد مچ پا، عمدتاً به علت بروز صدمه یا آسیب به ناحیه مچ و ساق پا است و آسیب به پا یا مچ پا می تواند منجر به تورم شود.

درمان درد مچ پا از زبان دکتر غلامرضا نادری متخصص ارتوپدیبه گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حتماً برای بسیاری از شما، پا دردهای مزمن در مادران و خواهران بزرگترتان، تصویر آشنایی است. این دردی است که اغلب به واسطه صدمات ناگهانی یا آسیب های ورزشی به وجود می آید و با اکثر خانم های بالای 30 سال همراه است. هرچند پسران زیر 24 سال که فعالیت های سنگین ورزشی دارند نیز از این مشکل مصون نیستند.

در این مطلب، ضمن بررسی علل عمده درد مچ پا، از نظرات دکتر غلامرضا نادری، فوق تخصص بیماری های مچ پا درباره درمان دردهای مزمن مچ پا استفاده می کنیم.

درمان درد مچ پا از زبان دکتر غلامرضا نادری متخصص ارتوپدی

همانطور که گفتیم درد مچ پا، عمدتاً به علت بروز صدمه یا آسیب به ناحیه مچ و ساق پا است. آسیب به پا یا مچ پا می تواند منجر به تورم شود. شایع ترین حالت آسیب دیدگی، پیج خوردگى مچ پا است. برای کاهش تورم ناشى از آسیب پا یا مچ پا، استراحت، یخ، بانداژ فشاری، و بالا قرار دادن اندام توصیه مى شود. اگر تورم و درد مچ پا شدید باشد یا با درمان خانگی بهبود نیابد، به پزشک خود مراجعه کنید.

پیچ خوردگی مچ پا عموماً به دلیل تغییر جهت ناگهانی مچ پا اتفاق می افتد. این تغییر می تواند در هنگام راه رفتن انجام شود که منجر به درد مچ پا در هنگام پیاده روی می شود. می تواند در هنگام ورزش اتفاق بیفتد که یکی از آسیب های ورزشی مچ پا محسوب می شود و همچنین در اثر صدمات جدی تر نظیر افتادن ایجاد شود.

برخی پزشکان معتقدند اضافه وزن نیز می تواند عامل مؤثری در پیچ خوردگی مچ پا در هنگام راه رفتن و در نتیجه درد مچ پا باشد. اما به غیر از پیچ خوردگی عوامل زیر نیز می توانند باعث احساس درد در مچ پا شوند:

التهاب مفاصل نقرس عفونت در ناحیه مچ پا آرتروز مچ پا آرتریت واکنشی که مچ پا و پاشنه پا را تحت تأثیر قرار می دهد. آرتریت روماتوئید که برای هر یک از مفاصل پا می تواند اتفاق بیفتد. پدیده رینود که باعث اختلال در گردش خون در یک ناحیه از بدن (مانند مچ پا) می شود. التهاب تاندون آشیل (بیشتر در ورزشکاران دو میدانی) خالی کردن مچ پا تاندونیت یا کشیدگی تاندون های مچ پا در هنگام دویدن خستگی مچ پا

دردهای مزمن مچ پا اغلب با تورم و کبودی همراه خواهند بود و شدت درد به صورتی است که تحمل وزن بر روی مچ پا را غیر ممکن می کند.

تشخیص علت درد مچ پا به عهده پزشک است و با انجام معایناتی نظیر راه رفتن، پرسیدن سؤال درباره فعالیت های شما، مشاهده عکس رادیولوژی و ... انجام می شود.

علت درد مداوم پا چیست؟

اغلب، مشکلات پا دائمی نیستد. به عنوان مثال درد پاشنه پا چند ماه بعد از بروز به صورت خود به خودی رفع می شود. اما مشکلاتی مانند آرتروز از جمله دردهایی است که به صورت دائمی باقی می مانند. در صورتی که مشکلات پای شما چندین ماه است که باعث ناراحتی شما شده و حتی بدتر شده است، حتماً با یک پزشک مشورت کنید.

درمان درد مچ پا

در اینجا از دکتر رضا نادری درباره درمان دردهای مزمن مچ پا پرسیده ایم. دکتر نادری معتقد است عوامل درد مچ پا هر چه باشد، از جمله خستگی، چاقی، تحلیل مفاصل و ...، با انجام چند روش ساده می توان درد و التهاب را در ابتدا کاهش داد و در صورت تداوم درد، سریعاً به پزشک مراجعه کرد.

این روش ها عبارتند از:

استفاده از داروهای مسکن و ضد التهاب مانند پروفن و استامینوفن و ... عادات غذایی سالم، استفاده متعادل از گوشت قرمز، کاهش مصرف چربی ها و نمک برنامه ورزشی منظم شامل انجام مداوم حرکات کششی در ناحیه ساق پا، مچ پا، زانو، ران ها و کف پا کنترل وزن. از آنجایی که بیشتر وزن بدن شما در هنگام ایستادن و راه رفتن توسط عضلات ساق پا و استخوان های مچ پا حفظ می شود، کنترل وزن به صورتی که بار اضافی بر این نواحی تحمیل نشود بسیار اهمیت دارد. استراحت کافی. یکی از دلایل درد مچ پا در بانوان بالای 30 سال، ایستادن و راه رفتن زیاد در هنگام انجام کارهای منزل و بیرون منزل است. حتما در صورت خستگی، بنشینید و استراحت کافی را به پای خود بدهید. در صورتی که فعالیت شما به صورتی است که شامل راه رفتن و ایستادن زیاد می شود، سعی کنید از مچ بند استفاده کنید. کمپرس گرم و سرد به صورت متناوب هر کدام به مدت 20 دقیقه تا حدود زیادی می تواند درد مچ پا را تسکین دهد. بالا نگاه داشتن پا (بالاتر از سطح قلب) باعث جریان خون بهتر و کاهش دردهای ناشی از رینوید در پا می شود.

کاهش دردهای مچ پا با ورزش

حرکات ساده زیر می تواند در درمان درد مچ پا مؤثر باشند:

درمان درد مچ پا از زبان دکتر غلامرضا نادری متخصص ارتوپدی

هرچند همانطور که پیش تر اشاره شد، درمان های خانگی و ورزشی برای دردهای خفیف می تواند مفید باشد، چه بسا دردهای مزمن با درمان های خودسرانه شدیدتر شوند. بنابراین در صورت مشاهده مشکل جدی در پای خود سریعاً به پزشک ارتوپد مراجعه نمایید.

وبسایت دکتر غلامرضا نادری، متخصص ارتوپدی بستر مناسبی برای پرسش آنلاین سؤالات شما درباره دردهای پا و مچ پا است.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک