طرح بازآفرینی 39 کوچه در 2 محله سنندج اجرا شد


طرح بازآفرینی 39 کوچه در 2 محله سنندج اجرا شد

سنندج - ایرنا - مدیرکل راه و شهرسازی کردستان با بیان اینکه در بحث بازآفرینی شهری و بهسازی معابر نواحی منفصل شهری و محلات ناکارآمد هدف، اولویت اصلی این اداره کل است، گفت: در این راستا ساماندهی 38 کوچه در 2 محله سنندج اجرا شد.

محمد صدیق ثابتی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در راستای توانمندسازی محلات مورد هدف بازآفرینی شهری، طرح‌های متنوعی در این محلات هدف گذاری و اجرایی شده و ۱۷ کوچه در محله تقتقان با ۱۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال سال گذشته در قالب طرح بازآفرینی شهری ساماندهی شد.

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان یادآور شد: همزمان با محله تقتقان، در محله فرجه شهر سنندج نیز ساماندهی ۲۲ کوچه و معبر هدف گذاری شد که عملیات اجرایی آن با صرف ۲۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار انجام شد.

ثابتی اضافه کرد: طرح ساماندهی محلات قدیمی، بازسازی و مرمت حاشیه شهرها و بناهای تاریخی در ۲ شهر سنندج و بیجار در استان کردستان در قالب بازآفرینی شهری تعریف شده است.

وی با اشاره به اینکه کردستان در اجرای طرح باز آفرینی شهری رتبه اول را دارد، افزود: طرح بازآفرینی یکی از طرح‌های مهم وزارت راه و شهرسازی برای توسعه کالبدی شهرهاست که برای ۵۶ طرح این استان حدود ۴۸۰ میلیارد ریال اعتبار تخصیص داده شده و عمدتا در شهرهای سنندج، مریوان، بانه و قروه و بیجار که دارای مناطق حاشیه نشین هستند، اجرا می‌شود.

سالانه ۲۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای اجرای برنامه ملی بازآفرینی شهری در کشور هزینه می‌شود که ۱۰۰ هزار میلیارد ریال از این میزان اعتبار از سوی بخش خصوصی، ۷۰ هزار میلیارد ریال از سوی شهرداری‌ها و ۸۰ هزار میلیارد ریال نیز از سوی دولت هزینه می‌شود که اعتبار تمام طرح‌های اجرا شده در کردستان از محل منابع دولتی تأمین شده است.

هم‌اکنون ۳۰ درصد جمعیت شهری کشور شامل ۱۹ میلیون نفر از ۵۶ میلیون نفر جمعیت شهری در مناطق و محلاتی با بافت فرسوده، تاریخی و ناکارآمد زندگی می‌کنند و این میزان در استان کردستان حدود ۵۰ درصد از جمعیت یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار نفری است.

در سال ۹۰ و بر اساس مصوبه دولت دهم چند روستای بزرگ کردستان به شهر تبدیل شد که کارشناسان حوزه عمران شهری معتقدند این موضوع بدون مطالعه و کار کارشناسی صورت گرفت و تبعات بدی داشته و به گسترش پدیده حاشیه‌نشینی و روی‌آوری مردم به سمت حاشیه شهرها کمک شایانی کرده است.

نایسر، ننله و حسن‌آباد، تقتقان، فرجه در سنندج، شهرک امام خمینی (ره) و محله در قلعه، محله تازه‌آباد در سقز و محله تفینی در مریوان از جمله مناطق استان است که در قالب طرح بازآفرینی شهری ساماندهی می‌شوند.

در استان کردستان می‌توان از سنندج و مریوان به عنوان ۲ شهری که بیشترین میزان حاشیه‌نشینی را دارند، نام برد اگرچه در دیگر شهرهای استان هم این پدیده در حال افزایش است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معما / زیر 10 ثانیه نسبت فامیلی ما رو حدس بزنید !!