استفان رتل ؛ برنی اکلستون رقابت های جی تی


موتور اسپورت ایران – رقابت های جی تی به رشد روز افزون خودش در جهان ادامه می دهد و یک نفر وجود دارد که پیوسته پتانسیل این سری را به نمایش می گذارد، آن شخص کسی نیست جز استفان رتل؛ استفان رتل فرانسوی از طریق (SRO Motorsports Group) توانست مسابقات بلنک پین جی تی را برگزار کند و به سری جی تی پیشتاز اروپا تبدیلش کند. او همینطور موفق شده است که سری های...

موتور اسپورت ایران – رقابت های جی تی به رشد روز افزون خودش در جهان ادامه می دهد و یک نفر وجود دارد که پیوسته پتانسیل این سری را به نمایش می گذارد، آن شخص کسی نیست جز استفان رتل؛

استفان رتل فرانسوی از طریق (SRO Motorsports Group) توانست مسابقات بلنک پین جی تی را برگزار کند و به سری جی تی پیشتاز اروپا تبدیلش کند. او همینطور موفق شده است که سری های دیگر مسابقات قهرمانی را در نقاط مختلف جهان برگزار کند. خودرو سازان و رانندگان سطح بالای زیادی علاقمند به شرکت در این رقابت ها هستند، این احیای مجدد مسابقات جی تی، یک پروژه 25 ساله برای رتل بوده است و به مانند همه داستان های رویایی دیگر؛ هیچ طرح و برنامه ای پشتش نبود:

به عنوان یک دانشجو در کالیفرنیا من خودرو های اسپورت را خریداری و به اروپا صادر می کردم. از این طریق من شبکه ای از مشتریان و دوستان ایجاد کردم و یک روز ایده احمقانه برگزاری یک شام در پاریس را در طول مسابقات قایقرانی سینت تروپز داشتم.

ما جوان بودیم و این کار احمقانه ای بود و وقتیکه از من پرسیده شد که این کار را دوباره انجام دهم، گفتم که این ایده خوبی نیست و ما باید این کار روی یک پیست انجام دهیم. اینطوری ایمنی بیشتری دارد و از اینکه روزی من در زندان بیافتم جلوگیری می کند.

استفان رتل ؛ برنی اکلستون رقابت های جی تیاستفان رتل ؛ برنی اکلستون رقابت های جی تی

جنسن باتن – سوپر جی تی موتجی 2018

ماجراجویی های اولیه استفان رتل

اولین رقابتهای قهرمانی رتل متول شد؛ یک سری مسابقه ای متشکل از خودروسازا کوچک فرانسوی به نام ونچوری در سال 1992 شکل گرفت:

این مسابقات بلافاصله به یک موفقیت تبدیل شد.

یک سال بعد، هفت مشتری وی با خودروهایشان به مسابقات 24 ساعته لمانز رفتند که امید و تعهدی مهمی برای خودروهای جی تی حاضر در این مسابقه معروف بود:

سپس آنها به من گفتند که ما با خودروهایمان چه کار باید کنیم!؟ یکی از آنها فراری F40 داشت و دیگری پورشه و من گفتم: بیاید همه آنها را کنار هم بگذاریم و مسابقه دهیم و اینطوری بود که ما کارمان را شروع کردیم.

سری مسابقه ای که شکل گرفت به نوعی می توان به عنوان ریشه مسابقات سری بلنک پین جی تی معرفی کرد. موانعی هم در راه بوده اند و اصولا هم این موانع به خاطر هزینه های زیادی بودند که به سازنده ها بابت رقابت مستقیم با یک دیگر تحمیل می شود، اما رتل با یادگیری از این مسائل توانست قوانینی را تعریف کند که مسابقات جی تی 3 و جی تی 4 با هزینه های کم برگزار شود و پایه گذاری مسابقات جی تی که امروز داریم را بنا نهد.

این حاصل یک تلاش 25 ساله با تعهد کامل، علاقه و رویایی است که من همیشه داشته ام که (این رویا هم این بوده است که:) زیباترین، خوش صداترین ها، با ارزش ترین خودروهای جهان باید یک جایی را در برترین رده موتوراسپورت برای مسابقه دادن داشته باشند. ما داریم این چیز را با توجه به عملکردی که داریم اثبات می کنیم. ما اجازه داده ایم که خودروهای زیادی با ویژگی های متفاوت گرد هم بیایند و باهم مسابقه دهند و شانس برابری برای کسب پیروزی داشته باشند. این فاکتور باعث شده است که با ارزش ترین برندهای خودروسازی در کنار هم قرار بگیرند.

استفان رتل ؛ برنی اکلستون رقابت های جی تیاستفان رتل ؛ برنی اکلستون رقابت های جی تی

مسابقه جی تی میسانوی ایتالیا 2018

هدف مشترک جی تی و پیرلی

رویای رتل این است که بتواند برگزاری مسابقات قهرمانی خودروهای جی تی را در سرتاسر دنیا بیشتر کند و در این مورد از همکاری نزدیک خودش با پیرلی می گوید:

همکاری که ما با پیرلی داریم خیلی حیاتی است، آن هم از دوجنبه؛ یک همان جنبه فنی، ایجاد بالانس برابر و راه اندازی خودروهای متفاوت. دوم اینکه از بین تمام تایرسازان دیگر، پیرلی یک تصویر خاص دارد. پیرلی با فاصله لوکس ترین برند تایر می باشد، بهترین و ایده آل ترین انتخاب برای سری مسابقات جی تی می باشد. همکاری پیرلی و مسابقات جی تی یک چیزی اساسی و حیاتیست.

هیچ شکی نیست که رتل، مسابقات جی تی را در اروپا دوباره احیا کرده است. حال هدف این است که این مسابقات را در سرتاسر جهان گسترش دهد. در شمال آمریکا، یک شراکتی با مسابقات قهرمانی جهان چالش پیرلی وجود دارد و سری جدید بلنک پین جی تی آسیا نیز “متشکل از 25 خودرو می باشد که برای فصل اول یک رقابت عالی را قرار است شکل دهند.”

سپس رقابت های درون قاره ای چالش جی تی وجود دارد که استفان رتل امید دارد شامل” 5 مسابقه به یاد ماندنی در 5 قاره برگزار شود” و در نظر گرفته شده است که اولین مسابقه، یک مسابقه 9 ساعته در پیست کایالامی آفریقای جنوبی در سال بعد باشد.

کار در مسابقات منطقه ای و ملی متوقف نمی شود: ما تنوع فوق العاده ای را داریم، پیست متشکل از خودروهای زیاد است و رقابت خارق العاده ای را داریم. حال هدف بعدی این است که تماشاگران بیشتری را به مسابقات بیاوریم تا از لحاظ رسانه ای رشد کنیم.”

استفان رتل علاقمند است که یک راننده را در سری خودش داشته باشد و آن هم کسی نیست جز اسطوره موتور سواری ولنتینو روسی که یک بار در فصل 2012 برای یک بار در مونزا حضور یافته است، اما اسطوره او الکس زاناردی می باشد:

اولین بار که در مسابقات جی تی مسابقه داد سال 1995 در پیست دونینگتون بود و هوا بارانی بود و او تقریبا پیروز شده بود. پس از تصادف وحشتناکش، دوباره بازگشت و در مسابقات جی تی مسابقه داد. علاوه بر شخصیت عالی وی، او یک فرد فوق العاده و دستاوردهایی استثناییست.

این نوشته را به اشتراک بگذارید

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه موتورسواری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک