یک واحد فناور در اصفهان موفق به ساخت دستگاه تولید مِلت بلون شد


یک واحد فناور در اصفهان موفق به ساخت دستگاه تولید  مِلت بلون  شد

اصفهان - ایرنا - یکی از واحدهای فناور در اصفهان، نخستین بار در کشور موفق به طراحی و ساخت دستگاه تولید مِلت بلون (Melt blown) شد که بعنوان لایه اصلی فیلتر ماسک‌های پزشکی استفاده می‌شود.

ملت بلون، منسوج بی‌بافت است که نقش فیلتر را در ماسک دارد و تولید آن از جدیدترین پیشرفت‌های فرایندهای منسوجات بدون بافت بشمار می‌آید؛ در این فناوری با استفاده از هوا و با شتاب بالا از پلیمرها یا رزین‌ها برای تولید شبکه‌های الیاف‌دار استفاده می‌شود.

لایه ملت بلون یکی از قسمت‌های مهم در ماسک‌های پزشکی ماسک‌های N۹۵ و N۹۹ است که نفوذناپذیری بالایی در برابر میکروب‌ها و ذرات نانومتری و ریز در هوا و در صنعت فیلتراسیون و تولید ماسک‌های تنفسی و فیلترهای صنعتی دارد.

ماسک‌های N۹۵ و N۹۹ به ترتیب ۹۵ و ۹۹ درصد از ذرات سه دهم تا نیم میکرون معلق در هوا را فیلتر می‌کنند.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: تعدادی از اعضای هیات علمی و واحدهای فناور وابسته به این دانشگاه دستاوردهایی برای مقابله و پیشگیری از بیماری کرونا داشتند که یکی از آنها فناوری "ملت بلون" برای تولید ماسک است که برای نخستین بار در کشور به آن دست یافتند.

شقایق حق‌جوی جوانمرد روز شنبه افزود: دانشگاهیان و شرکت‌های دانش بنیان وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان آنچه در توان داشتند بکار گرفتند تا بتوانند طیف گسترده‌ای از محصولات مورد نیاز برای کمک به مدیریت بحران کرونا را تولید کنند.

معاون پژوهشی دانشکده داروسازی و علوم دارویی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز به ایرنا گفت: این دستگاه برای نخستین بار در کشور بصورت کاملا بومی و با استفاده از دانش فنی و امکانات داخلی ساخته شد و پیش از این از کشورهای دیگر مانند چین وارد می‌شد.

فرشید حسن‌زاده با بیان‌اینکه این دستگاه برای تولید پارچه بی‌بافت با فناوری "ملت بلون" استفاده می‌شود، افزود: این دستگاه قابلیت ارتقای ظرفیت تولید با توجه به نیاز صنایع و واحدهای تولیدی مختلف را دارد.

وی با بیان اینکه در این دستگاه از ماده اولیه پلی پروپیلن استفاده می‌شود، توضیح داد: در فناوری ملت بلون، پلی پروپیلن، ذوب شده و سپس با استفاده از دمیدن هوا با شتاب بالا بر روی آن، تارهایی به ذخامت یک میکرون تولید و با تجمیع آنها بر روی هم، منسوج بی‌بافت تهیه می‌شود.

مدیرعامل شرکت سازنده دستگاه تولید ملت بلون اضافه کرد: با نصب و راه اندازی این دستگاه، محصولات آن برای تولید ماسک‌های پزشکی ماسک‌های N۹۵ و N۹۹ استفاده خواهد شد.

حسن‌زاده با اشاره به اینکه در زمان حاضر ۲ واحد تولیدی در کشور با استفاده از دستگاه‌های وارداتی از فناوری ملت بلون برای تولید لایه اصلی فیلتر ماسک استفاده می‌کنند، تصریح کرد: نمونه این دستگاه که در چین تولید شده است در دوران شیوع بیماری کرونا با قیمت حدود ۵۰۰ هزار دلار به فروش می‌رسد در حالی که قیمت نمونه مشابه داخلی آن حدود ۲۰ درصد این مبلغ است.

وی با بیان‌اینکه ماده اولیه این دستگاه یعنی پلی پروپیلن از صنایع پتروشیمی داخل کشور تامین می‌شود، گفت: این دستگاه گواهینامه آزمایشگاه فیلتراسیون شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان را کسب کرده است و هم‌اکنون در حال طی مراحل قانونی برای ثبت اختراع و ثبت در مرکز مالکیت فکری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هستیم.

معاون پژوهشی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه پس از شیوع بیماری کرونا نیاز کشور به مواد اولیه تولید ماسک بویژه لایه اصلی فیلتر آن، بشدت افزایش یافت، افزود: با توجه به محدود بودن واحدهای تولیدی این ماده اولیه، بسیاری از تولیدکنندگان با مشکل کمبود مواجه شدند به همین دلیل ما در اصفهان تصمیم به استفاده از فناوری ملت بلون و ساخت دستگاه تولید آن برای رفع نیاز کشور گرفتیم.

۱۲ دستاورد فناورانه پیشگیری و مقابله با کرونا توسط دانشگاهیان و شرکت‌های دانش بنیان وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تولید و رونمایی شده است؛ این محصولات شامل فناوری ملت بلون، محلول‌های ضدعفونی کننده برای دست و سطوح مختلف، تجهیزات پزشکی، ماسک، گان(لباس پزشکی)، تجهیزات استریل، دستگاه درمان زخم، سامانه‌های مدیریت یکپارچه مراکز درمانی، تجهیزات ضدعفونی کننده با اشعه فرابنفش، دستگاه‌های ضدعفونی کننده کلینیک‌ها و دستگاه‌های کمک تنفسی است.

دانشگاه علوم پزشکی اصفهان دارای حدود ۱۰ هزار دانشجو و ۸۰۰ عضو هیات علمی است که با ۱۱ دانشکده و ۴۷ مرکز تحقیقاتی و پژوهشکده، یکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی برتر کشور بشمار می‌آید.
بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت، تاکنون ۱۸۴ هزار نفر در کشور بطور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و تعداد جان ‌باختگان کرونا به بیش از هشت هزار نفر رسیده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رونمایی ال جی از اولین پنل‌های OLED گیمینگ جهان با نرخ تازه سازی و وضوح متغییر