حمایت از رونق‌ در فیلمنامه‌نویسی، نیازمند قاطعیت و درایت است


حمایت از رونق‌ در فیلمنامه‌نویسی، نیازمند قاطعیت و درایت است

کارگردان «جامه‌دران» گفت: حمایت بنیاد سینمایی فارابی از رونق فیلمنامه‌نویسی، یک اتفاق مثبت است که امیدوارم با قاطعیت و درایت ادامه یابد.

به گزارش خبرگزاری شبستان و به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، حمیدرضا قطبی گفت: حمایت بنیاد سینمایی فارابی از کارهای اقتباسی، بها دادن به فیلمنامه و تنوع ژانر بسیار خوب و قابل احترام است و البته شاید این توجه و اهمیت‌بخشی دیر هم شده باشد، اما برای ارتقای سینمای ایران لازم است.
او افزود: فیلمنامه اقتباسی در سینمای دنیا دارای جایگاه است و فیلم‌های بزرگ سینما بر اساس رمان‌های بزرگ ساخته شدند، اما باید توجه داشت که اگر به تولید و اکران، نگاه ساختاری صورت بگیرد و متولیان راهکار جامعی را در پیش بگیرند، تولید فیلمنامه روند درستی پیدا خواهد کرد. لازمه حیات سینما توجه توام به فیلمنامه‌نویسی و تولید فیلم است. شما برای بنا کردن یک ساختمان نیازمند فونداسیون درستی هستید که در سینما می‌تواند فیلمنامه باشد. از نگاهی دیگر، ممکن است این زیربنا خوب و قوی باشد اما اگر آجرهایی که روی آن قرار می‌گیرد کج باشد، تا ثریا می‌رود دیوار کج!
او با اشاره به جزییات طرح‌های حمایتی از تولید فیلمنامه، افزود: ما ممکن است صاحب یک فیلمنامه و یک فیلم خیلی خوب باشیم اما هرگز نتوانیم این فیلم را ارائه بدهیم و عرضه کنیم.
قطبی در ادامه به مشکلات و حواشی پخش و اکران در سینمای ایران اشاره کرد و گفت: چون من چنین تجربه تلخی داشتم و دارم، احساس می‌کنم باید نگاه مثبتی که در بخش فونداسیون [تولید فیلمنامه] صورت گرفته، راه خودش را باز کند و تا بخش اکران و پخش فیلم‌ هم ادامه یابد.
این کارگردان که دو فیلم «جامه‌دران» و «قطار آن شب» را بر اساس کتاب‌هایی نوشته ناهید طباطبایی و احمد اکبرپور اقتباس کرده، در بخش دیگری از این گفتگو درباره طرح حمایت از سینمای اقتباسی پیشنهاد داد: چنانچه فیلمنامه‌ای بر اساس کتابی پیشنهاد می‌شود، من فکر می‌کنم بهتر است راه تعامل و گفتگو با پیشنهاددهنده باز باشد تا کارشناس یا کارشناسان با زاویه‌دید او آشنا شوند. اگر اراده‌ای هست که کار اقتباسی خوب رواج یابد، این با مطالعه دو صفحه یا سه صفحه یا یک فیلمنامه به شکل موجز اتفاق نمی‌افتد. همچنین اگر اراده‌ای برای ساخت فیلم - بر اساس اقتباس یا تنوع ژانر- ِهست، اعتماد به سازندگان و مولفان آثاری که قبلا کارشان خوب دیده شده و مورد تشویق هم قرار گرفته، منطقی به نظر می‌رسد.
قطبی گفت: در نهایت باید بگویم حمایت بنیاد سینمایی فارابی از رونق فیلمنامه‌نویسی در این سه طرح، یک اتفاق مثبت است که امیدوارم با قاطعیت و درایت ادامه یابد و برای سینمای ایران نتیجه‌بخش باشد.
گفتنی است بر اساس فراخوان منتشر شده، مهلت شرکت در طرح حمایت از فیلم‌های اقتباسی پایان خرداد 99 به اتمام می‌رسد.

پایان پیام/14

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


یک خبر ناامیدکننده از آیفون17 پلاس!