عباس امینی: آگاهانه به دنبال نگاهی جدید بودم


تهران (پانا)- کارگردان «کشتارگاه» می‌گوید در فیلم سینمایی «کشتارگاه» سعی کرده آگاهانه وارد مسائل تکراری نشودو در این فیلم نگاهی جدید به مسائل داشته باشد.

عباس امینی: آگاهانه به دنبال نگاهی جدید بودم

تهران (پانا)- کارگردان «کشتارگاه» می‌گوید در فیلم سینمایی «کشتارگاه» سعی کرده آگاهانه وارد مسائل تکراری نشودو در این فیلم نگاهی جدید به مسائل داشته باشد.

نشست تحلیل و بررسی فیلم سینمایی «کشتارگاه» با حضور عباس امینی کارگردان، باران کوثری و امیرحسین فتحی بازیگران، حسین فرخ‌زاده فیلمنامه‌نویس، احسان رفیعی جم مدیرفیلمبرداری، آرش خوش‌خو منتقد و با اجرای مسعود بهارلو در قالب سلسله‌برنامه‌های آف‌لاین (تحلیل و بررسی فیلم‌های اکران آنلاین) در کافه هفت برگزار شد.
بنا بر این گزارش، «آرش خوش‌خو» در ابتدای جلسه در ارزیابی کلی این فیلم گفت: «فیلم سینمایی «کشتارگاه» از جهاتی به فیلم‌های سینمای معاصر فرانسه شبیه است. فیلمی که در آن صحنه و اتفاق‌ها مخاطب را برای شناخت شخصیت‌ها جلو می‌برد و از این منظر با قاطعیت می‌توان گفت که این فیلم کمی از روند معمول سینمای ایران جلوتر است.»
در ادامه جلسه «عباسی امینی» کارگردان فیلم عنوان کرد: «همیشه دوست دارم به‌سمت قصه‌ای بروم که خودم به آن علاقه دارم. من در ابتدا برای خودم فیلم می‌سازم و دنبال هیچ پیام جهانی خاصی نیستم.»
او با اشاره به خط داستانی فیلم گفت: «جهش ارز جرقه شکل‌گیری داستان ما بود و سختی داستان جایی بود که در کشور ما ورود و خروج ارز زیرنظر و تحت نظارت دولت است و وارد شدن به آن کمی کار سختی است.»

عباس امینی: آگاهانه به دنبال نگاهی جدید بودم
«باران کوثری» فیلم در بخشی از این نشست در خصوص همکاری خود با کارگردان‌های جوان در کنار همکاری با فیلمسازان باتجربه‌تر، گفت: «البته باید بگویم عباس امینی در طبقه کار اولی‌ها قرار نمی‌گیرد زیرا تجربه‌های متفاوتی دارد اما در کلیت باید بگویم کار با تازه‌نفس‌ها برای من انگیزه بیشتری به همراه دارد.»
خوش‌خو در ادامه صحبت‌های این بازیگر عنوان کرد: «من از طرفداران بازی‌های باران کوثری نبوده‌ام اما باید بگویم بازی او در «کشتارگاه» یک بازی خیره‌کننده بود که واقعا انتظارش را نداشتم. به ویژه در پلان‌هایی که امیرحسین فتحی و باران کوثری مقابل هم بازی می‌کنند، هیچ‌کدام تلاش نمی‌کنند علاقه خود را ابراز کند و این یک بازی عجیب است که در سینمای ایران خیلی کم داریم. از نظر من حق واقعی باران کوثری برای فیلم کشتارگاه، کسب سیمرغ بود.»
در ادامه نشست «حسین فرخ‌زاده» گفت: «عباس امینی سال‌هاست که مستند ساخته و عاشق سینمای داستانی است. از زمانی که ما با هم شروع به همکاری کردیم، استاندارد‌هایی داشتیم و داریم که باهم سر آنها به توافق رسیده‌ایم. طرح این فیلم، یک طرح قدیمی بود که ما با هم آن را به سرانجام رساندیم. با همان قانونی که پیرو آن، هر دوی ما حق حرف زدن، نظر دادن و بیان ایده‌هایمان را داریم و هیجان‌انگیزترین قسمت کار برای ما، همین گفتگوهایی است که ما با هم انجام می‌دهیم.»
خوش‌خو در ادامه درباره سینمای درونگرای این فیلم پرسید و فرخ‌زاده در پاسخ گفت: «مسئله «کشتارگاه» دقیقا معلوم بود از کجا شروع و در کجا تمام می‌شود. عباس امینی در قصه خود حتی در طرح یک خطی سه کات دارد و این ویژگی خاص کشتارگاه است. شاید تنها چیزی که ما را اذیت می‌کرد، مفهوم ژانر بود. این چالش کمی سخت‌ بود. ما از همان پیش‌تولید به این فکر بودیم که مخاطب چگونه با فیلم برخورد می‌کند و این کمی کار را برای‌مان سخت‌تر می‌کرد.»
در ادامه مسعود بهارلو از امیرحسین فتحی درباره تلاش برای ارائه بازی متفاوت و جانیفتادن در نقش‌های خاصر پرسید که این بازیگر گفت: «بازیگری هدف من است و دوست دارم در تمام ژانرها و شخصیت‌های مختلف ایفای نقش کنم. این بیشتر به این بستگی دارد که من پیشنهاد بازی در چه فیلم‌هایی را می‌گیرم.»
او در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: «ما سعی کردیم در واقعیت جامعه باشیم. خیلی از سکانس‌ها بارها تکرار می‌شد تا بتوان یک واقعیت را به تصویر کشید.»
«احسان رفیعی‌جم» مدیر فیلمبرداری فیلم «کشتارگاه» نیز در این نشست گفت: «من شانزده سال سابقه دستیاری داشتم و این فیلم برایم موقعیت خیلی خوبی بود. هر فیلمبرداری دوست دارد چنین فیلمی را در کارنامه کاری خود داشته باشد.»
او در ادامه گفت: «من یک هفته قبل از آغاز تولید به گروه اضافه شدم و با سلیقه خودم، با توجه به فضای سرد و درامی که در قصه وجود داشت، یک تم خاکستری/آبی را برای فیلم در نظر گرفتم.»

عباس امینی: آگاهانه به دنبال نگاهی جدید بودم
رفیعی‌جم با اشاره به بی‌مسأله بودن در همکاری با عباس امینی گفت: «ما هیچ مشکلی در زمینه فیلمبرداری نداشتیم. من واقعا متشکرم که عباس امینی این اجازه را به من داد تا تمام آموخته‌هایم در این سال‌ها را در حد بضائتم به تصویر بکشم. ضمن آن که حالا پس از اتمام کار فکر می‌کنم جواب اعتمادش را به درستی داده‌ام.»
خوش‌خو در ادامه این نشست گفت: «یکی از ویژگی‌های «کشتارگاه» دوری از کلیشه‌های فیلم‌های اجتماعی است و احساس می‌کنم در سینمای امروز ما فیلمسازانی مانند عباس امینی خیلی کم است.»
عباس امینی در ادامه بحث گفت: «آگاهانه خواستم وارد مسائل تکراری نشوم و نگاه جدیدی داشته باشم. خیلی بسته به موضوعات نگاه نمی‌کنم و از سابقه مستندسازی‌ام بهره می‌برم.»
خو‌ش‌خو همچنین درباره تصویر کلیشه‌ای ارتباط حسی شخصیت‌های زن و مرد در فیلم‌ها و به تصویر کشیدن آن با زبان بدن و میمیک صورت در این فیلم عنوان کرد: «این که عباس امینی می‌تواند چنین تصویری در فیلمش ارائه دهد، از جمله چیزهایی است که نظیرش را در سینمای ایران کم داریم.»

او به کارگردان «کشتارگاه» پیشنهاد داد که بیشتر از این شیوه در قالب فیلم سینمایی بهره ببرد. امینی هم در ادامه گفت: «اتفاقا در حال نگارش کار جدیدی هستیم که دقیقا به روابط مرد و زن می‌پردازد.»
باران کوثری در این بخش عنوان کرد: «ما برای این فیلم خیلی تمرین کردیم. اتفاقی که در سینمای ایران خیلی کم رخ می‌دهد. ما برای رسیدن به شخصیت‌ها، خیلی با هم گفتگو می‌کردیم. باید بگویم سال‌هاست که ما بازیگری مانند امیرحسین فتحی را نداشته‌ایم و ظرفیت‌های بازیگری او در این فیلم با تلاش کارگردان و با بهره‌گیری از همین تمرین‌ها به چشم آمده است.»
فتحی در پاسخ به ارزیابی‌اش از نظر منتقدان نسبت به فعالیت‌های بازیگری‌اش، گفت: «من همیشه سعی کرده‌ام از نقدها درس بگیرم و نقد و نظرها برایم سازنده باشند.»
خو‌ش‌خو در این بخش عنوان کرد: «ما در حال حاضر برعکس یکی دو دهه پیش، بازیگر زن در مقطع سنی جوان کم داریم و متأسفانه باید بگویم بازیگران جوان در بین مردها کمی قوی‌تر هستند.»
باران کوثری در این خصوص گفت: «من خیلی نمی‌توانم نظری در این خصوص بدهم اما در خصوص هم‌دوره‌ای های خودم، باید بگویم که ما در آن زمان مسیری را انتخاب کردیم و راه انداختیم و فیلمسازان سینمای ایران را مجاب کردیم که برای سن وجنس فضای دخترانه ما نقش بنویسند. این موضوع برمی‌گردد به یک حرکت جمعی که تبدیل به یک اتفاق خوب شد. و البته باید بگویم ما نسلی بودیم که بهترین استفاده را از فضای پیش آمده داشتیم.»
خوش‌خو نیز در این بخش، فضای سینمای اواخر دهه هفتاد و اوائل دهه هشتاد را در تولید فیلم‌های عمیق و تفکربرانگیز و ایجاد میدان برای فعالیت بازیگران زن اثرگذار دانست. بهارلو نیز در تأیید این دیدگاه گفت: «اگر الان مثل دهه‌های قبل بازیگر زن جوان شاخص زیاد نداریم، شاید یکی از دلایلش، تولید نشدن آن مدل فیلم‌ها باشد ضمن آن که خلاء قهرمان در فیلم‌ها هم در دوره اخیر به سینما لطمه زده است.»
در بخشی از این نشست باران کوثری از حامد علیپور نقش مقابل خود در «کشتارگاه» که برای ارائه درست لهجه و پوشش به او کمک زیادی کرده بود تشکر کرد و درباره حمایت‌های احسان رفیعی‌جم در جایگاه یک فیلمبردار و کمک‌هایی که فیلمبردار می‌تواند در لحظه به بازیگر داشته باشد، صحبت کرد.
گفتنی است اکران آنلاین «کشتارگاه» از اوائل همین ماه در سامانه اکران اینترنتی آغاز شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم خطرناک و خونسردانه سرقت کابل های برق در خرمشهر / سارق جوان زمینگیر شد + عکس