تلخی دهان در صبح از چه بیماری‌هایی خبر می‌دهد؟


تلخی دهان در صبح از چه بیماری‌هایی خبر می‌دهد؟

عفونت دستگاه تنفسی، آلرژی و سینوزیت آن دسته از بیماری‌هایی هستند که می‌توانند باعث تلخی دهان در صبح شوند.

تلخی دهان در صبح از چه بیماری‌هایی خبر می‌دهد؟

نسرین شیرنژاد دندانپزشک در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص تلخی دهان در اول صبح گفت: تلخی‌های دهان می‌تواند ناشی از از مصرف خوراکی‌ها یا مواد غذایی که در شب گذشته از آنها استفاده شده است باشد، اما در بسیاری از موارد تلخی‌های دهان به دلیل رفلاکس معده و کمبود انواع ویتامین‌ها و املاح معدنی بدن و در بیشتر مواقع با استعمال مواد دخانی همراه است.

او متذکر شد: عمده‌ترین دلیل تلخی‌های دهان در اول صبح برگشت اسید معده به مری است، این اتفاق در زمانی بروز می‌کند که افراد در شب گذشته از انواع ترشیجات استفاده کرده باشند و همین امر در روز آینده موجب سوزش سر دل افراد می‌شود.

شیرنژاد در ادامه عفونت‌های دستگاه فوقانی یا تنفسی را یکی از شایع‌ترین دلایل تلخی دهان در آغاز طول روز دانست و گفت: عفونت دندان، سرماخوردگی، آلرژی‌های فصلی، آنفلوانزا، سینوزیت می‌توانند از عوامل تلخی دهان باشند.

این متخصص، کمبود ویتامین‌ها و املاح معدنی بدن را نیز از عوامل تلخی دهان دانست و اظهار داشت: کمبود ویتامین‌ها و مواد مغذی روی سیستم چشایی تاثیرگذار است، بنابراین این موضوع نیز می‌تواند یکی از علت‌های تلخی دهان پس از بیدار شدن از خواب باشد.

او در پایان پیری و سوءتغذیه را نیز از دلایل قابل لمس و مبرهن تلخی دهان دانست و تصریح کرد: برخی از افراد به دلیل عدم‌استفاده از غذا در طول روز، دهانشان طعم شیرین و شور غذاها را فراموش می‌کند و همین امر باعث از بین رفتن حس چشایی و تلخی دهان آنها می‌شود.

بیشتر بخوانید:

راهکار‌های رفع تلخی دهان در صبح‌ رفع تلخی دهان با طب سنتی مهم‌ترین دلایل ابتلا به تلخی دهان + روش‌های درمان

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته