یک بخش ضروری در تلسکوپ جدید ناسا نصب شد


یک بخش ضروری در تلسکوپ جدید ناسا نصب شد
یک بخش ضروری در تلسکوپ جدید ناسا نصب شد.

تیم تحقیقاتی "تلسکوپ فضایی جیمز وب" (James Webb Space Telescope) سازمان ناسا با موفقیت توانستند یک بخش ضروری از این تلسکوپ را روی آنرا نصب کنند.

به گزارش ایسنا به نقل از ناسا وب، تلسکوپ فضایی جیمز وب (James Webb Space Telescope) به اختصار "JWST"، یک تلسکوپ فضایی است که قرار است جانشین تلسکوپ فضایی هابل شود.

این تلسکوپ فضایی وضوح و حساسیت بسیار بالایی را در مقایسه با تلسکوپ فضایی "هابل" داشته و امکان گستره وسیعی از تحقیقات در زمینه های نجوم و کیهان شناسی را من جمله مشاهده بعضی از وقایع و اجرام دوردست در جهان مثل شکل گیری و تکامل اولین کهکشان ها فراهم می کند.

اهداف دیگر این تلسکوپ شامل فهم چگونگی شکل گیری ستاره ها و سیاره ها و تصویر‌برداری مستقیم از سیاره های فراخورشیدی و نواخترها هستند.

سازمان ناسا جدیدا اعلام‌کرد که یک بخش ضروری را روی این تلسکوپ مستقر کرده است.

این برج قابل استقرار برای این ساخته شده که بین بخش بالا و پائین تلسکوپ یک فاصله بزرگ ایجاد کند.

یک بخش ضروری در تلسکوپ جدید ناسا نصب شد

در بخش بالای تلسکوپ آینه های طلایی و ابزارهای علمی قرار گرفته و در بخش پائین سیستم های نیروی محرک و الکترونیکی نسبتا گرم تلسکوپ تعبیه شده است.

با ایجاد فاصله میان این دو بخش، سیستم خنک کننده فعال و غیرفعال تلسکوپ وب میتواند آیینه ها و حسگرهای خود را برای انجام عملیات علمی، خنک سازد.

طی آزمایش این بخش، برج در عرض چند ساعت ۱.۲ متر بالا کشیده شد.

این تلسکوپ باید بسیار سرد نگه داشته شود تا بتواند اشعه مادون قرمز را بدون تداخل دریافت کند، بدین منظور تلسکوپ در فضا در نزدیکی نقاط لاگرانژی ( Lagrangian points) خورشید قرار خواهد گرفت و یک آفتابگیر بزرگ، آیینه و دیگر قطعات تلسکوپ را در دمای زیر منفی ۲۲۲۳ درجه سانتیگراد نگه می دارد.

تلسکوپ فضایی جیمز وب توسط سازمان ناسا و با مشارکت آژانس فضایی کانادا (Canadian Space Agency) و آژانس فضایی اروپا توسعه داده می شود و به افتخار "جیمز ای. وب" که از سال ۱۹۶۱ تا ۱۹۶۸ بعنوان مدیر ناسا مشغول بکار بوده و نقش مهمی در پروژه فضایی آپولو داشته نامگذاری شده است.

پیش از این ناسا اعلام کرده بود که پرتاب این تلسکوپ در ماه مارس ۲۰۲۱ میلادی انجام می شود ولی شرایط بحرانی ناشی از شیوع کروناویروس (Coronaviruses) در سرتاسر دنیا باعث شده پرتاب تلسکوپ جیمز وب به تأخیر بیفتد.

سازمان ناسا هنوز زمان جدید پرتاب این تلسکوپ را مشخص نکرده و تصمیم گیری زمان پرتاب در ماه آتی انجام خواهد شد.

ساخت این تلسکوپ ۹.۸ میلیارد دلار برای ناسا هزینه برداشته است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا