گیاهان ناقل کرونا هستند؟


گیاهان ناقل کرونا هستند؟
براساس یافته های جدید گیاهان نمیتوانند ناقل ویروس کرونا باشند.

پژوهشگران مؤسسه ملی تحقیقات سلامت و دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران می گویند: تا به حال در خصوص ناقل بودن گیاهان شواهدی گزارش نشده است و احتمال اینکه گیاهان باعث انتقال ویروس کرونا شوند نیز بسیار کم است، البته این موضوع در مورد گیاهان آپارتمانی و گلدانی است و به سبزیجات خوراکی (خام یا پخته) مربوط نمی شود.

به گزارش ایسنا، پژوهشگران مؤسسه ملی تحقیقات سلامت و دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران با بررسی مقالات و شواهد موجود به این پرسش پاسخ داده اند که آیا گیاهان هم آلوده میشوند و در آلودگی و گسترش ویروس کرونا نقش دارند؟ آنها همچنین بررسی کرده اند که ویروس کرونای جدید تا چه مدت روی سطح گیاهان باقی می ماند.

در این مطلب آمده است: تا به حال عنوان شده که انسانها و بعضی حیوانات میتوانند ناقل ویروس کرونا (corona) باشند و این بیماری ناشی از یک عامل بیماری زای مشترک بین انسان و حیوان است. ولی تا به حال در مورد گیاهان و ناقل بودن آنها شواهدی گزارش نشده است. از آن جایی که بطور معمول گیاهان از دسته سطوح پرتماس نبوده و عملا هیچگونه تماسی با آنها صورت نمی گیرد، تنها راه ممکن آلوده شده آنها، نشستن ترشحات تنفسی اشخاص آلوده بر روی سطوح است.

گیاهان ناقل کرونا هستند؟

از همین رو توصیه شده است که در صورت نگهداری گیاهان، با سطوح آنها حداقل تماس را داشته باشید. هر چند که احتمال اینگونه انتقال از گیاهان بسیار پائین است. به دلیل آن که در صورت وجود فردی آلوده در خانه راه‌های بسیار سریعتر و محتمل تری برای انتقال وجود دارد. از همین رو نمی توان نقش مهمی را برای انتقال از طریق گیاهان در نظر گرفت. از طرفی سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده که در دوران قرنطینه (Quarantine)، نگهداری گیاهان در منزل میتواند از بار روانی و افسردگی ناشی از قرنطینه بکاهد. تا به حال هیچگونه انتقالی از گیاهان مشاهده نشده است.

تا به حال در مورد ناقل بودن گیاهان شواهدی گزارش نشده است و احتمال اینکه گیاهان سبب انتقال ویروس کرونا شوند نیز بسیار کم است. توصیه شده است از تماس مستقیم با سطوح گیاهان پرهیز شود و ترجیحا در نزدیکی اشخاص بیمار نگهداری نشوند. البته این مطلب در خصوص گیاهان آپارتمدانی و گلدانی است و به سبزیجات خوراکی (خام یا پخته) مربوط نمی شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟