نخستین دور گفت‌وگوی راهبردی بغداد- واشنگتن برگزار شد


نخستین دور گفت‌وگوی راهبردی بغداد- واشنگتن برگزار شد

بغداد- ایرنا- نخستین دور گفت‌وگوهای راهبردی بین بغداد و واشنگتن دقایقی قبل(به وقت محلی بغداد) از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد.

بر اساس جدول کاری این نشست که شامگاه پنجشنبه به طور اختصاصی در اختیار ایرنا قرار گرفته، نخستین نشست در چهار محور کلی امنیتی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی دو ساعت به طول انجامیده است.

«دیوید هیل» معاون وزیر امور خارجه آمریکا به عنوان رییس تیم آمریکایی، گفت وگو را با موضوع حضور نظامی آمریکا در خاک عراق و نگرانی های امنیتی که واشنگتن در این خصوص دارد، آغاز کرده است.

بر اساس جدول کاری، کارشناسان وزارت دفاع آمریکا حسب نیاز در این باره اظهار نظر کرده و طرف عراقی ملزم به پاسخگویی بوده است.

در بحث اقتصادی، طرف عراقی راجع به اوضاع اقتصادی کشور و برنامه هایی که دولت برای مقابله با بحران ها دارد، توضیح داده و طرح هایی که عراق برای استقلال در بخش انرژی دارد را بیان کرده است.

برابر این جدول کاری که وزارت امور خارجه آمریکا تهیه کرده، طرف آمریکایی بر اهمیت اصلاح اقتصادی تأکید و به کمک هایی که واشنگتن می تواند به بغداد در خصوص تحقق اهداف عراق در زمینه اقتصادی و انرژی بکند، اشاره کرده است.

در حوزه سیاسی نیز آمریکا موضوع انتخابات زودهنگام پارلمانی در عراق را مطرح کرده و ضرورت اجرای عدالت در حق تظاهرکنندگان عراقی که در معرض خشونت قرار گرفته اند را پیش کشیده است.

طرف عراقی در این راستا نیز دیدگاه های خود را در خصوص نگرانی هایی که در بحث امور انسانی دارد مطرح کرده است.

در موضوع فرهنگی، جدول کاری حاکی است که عراق «احتمالاً» خواهان بازگرداندن برخی آثار تاریخی و تمدید برنامه تبادل (فرهنگی) شده است.

تیم آمریکایی نیز در بحث فرهنگی آمادگی خود را برای بازگرداندن بایگانی و اسناد حزب بعث به بغداد، اعلام و موضوع راهکارهای تمدید برنامه تبادل (فرهنگی) را بررسی کرده است.

پس از گفت وگوهای راهبردی سال ۲۰۰۸ که منجر به امضای توافقنامه راهبردی بین دو کشور شد، این دومین دور گفت‌وگو بین عراق و آمریکاست.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قمر در عقرب در فروردین 1403 چه روزهایی است