100 فروند شناور جدید صیادی چابهار آماده صید


100 فروند شناور جدید صیادی چابهار آماده صید

چابهار- ایرنا- سرپرست معاونت صید و بنادر ماهیگیری شیلات سیستان وبلوچستان گفت: 100 فقره موافقت اصولی جدید صید به روش لانگ لاین(صید با قلاب) در 2 سال اخیر در چابهار صادر شده و تمامی آنها آماده بهره‌برداری در شروع فصل جدید صید هستند.

محمدرضا دائمی روز پنجشنبه در گفتوگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: از اهداف صدور موافقت اصولی این شناورها جایگزین برای اصلاح روش صید از گوشگیر به لانگ لاین و نوسازی ناوگان صیادی سیستان و بلوچستان است.

وی در خصوص اصلاح روش‌های صید و نوسازی ناوگان صیادی سیستان و بلوچستان افزود: اداره کل شیلات استان بر اساس سیاست‌های سازمان شیلات ایران در جهت اصلاح روش‌های صید و نوسازی ناوگان صیادی و جایگزینی صید به روش قلاب (لانگ لاین) بجای صید سنتی گوشگیر، موافقت خود را در خصوص درخواست مالکان شناورهای صیادی استان که متقاضی افزایش ابعاد و قدرت موتور شناور خود بوده را بشرط تغییر روش صید از گوشگیر به روش صید با قلاب (لانگ لاین) و ارائه تعهد محضری مبنی بر تغییر روش صید و همچنین تغییر محدوده تردد به کمیسیون تن ماهیان اقیانوس هند، اعلام کرده است.

سرپرست معاونت صید و بنادر ماهیگیری شیلات سیستان وبلوچستان گفت: روش صید لانگ لاین از روش‌های نوین صید است که بدلیل دارا بودن مزایایی از قبیل حفظ ذخایر ارزشمند آبزیان و ارزش افزوده صید نسبت به سایر روش‌های کاربردی هم‌اینک اکثر کشورهای پیشرو در زمینه صید و صیادی مبادرت به استفاده از روش صید قلاب می‌کنند.

وی ادامه داد: صید لانگ لاین در سیستان و بلوچستان در سال‌های گذشته پیشرفت‌های خوبی داشته بطوریکه جمع زیادی از شناورهای کوچک در نوار ساحلی و شناورهای کلاس لنج در آبهای سرزمینی از این روش نوین استفاده می‌کنند.

دائمی اظهارداشت: این اداره‌کل در سال‌های گذشته با همکاری مؤسسه بین المللی «یونیدو» وابسته به سازمان ملل در خصوص معرفی بیشتر و آموزش صیادان با این روش نوین صید، مبادرت به برگزاری دوره‌های آموزش متعددی با دعوت از اساتیدی از کشورهای ژاپن و اندونزی کرده و امید است در آینده‌ای نزدیک شاهد صادارات تن ماهیان صید شده با این روش به کشور ژاپن باشیم.

وی ادامه داد: ۲۴ هزار صیاد در ۱۱ بندر ماهیگیری و جایگاه تخلیه صید شامل تیس، شهرکنارک، رمین، زرآباد، پزم، هفت تیر شهر چابهار، بریس، گواتر، جُد، تنگ و پسابندر و ۶ شهرک و ناحیه صنعتی با بیش‌از ۱۰۰ واحد تولیدی صنایع شیلاتی در جنوب سیستان و بلوچستان فعال هستند.

سرپرست معاونت صید و بنادر ماهیگیری شیلات سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه حدود یکهزار فروند لنج و یکهزار و ۵۰۰ فروند قایق صیادی مجوزدار در قالب ۳۴ تعاونی صیادی در بنادر چابهار و کنارک فعالیت دارند، خاطرنشان کرد: سالانه صیادان این استان ۳۱ درصد صیدکل کشور، ۳۶ درصد صید آبهای جنوب کشور و ۲۰ درصد کل تولید آبزیان کشور (صید و آبزی پروری) را انجام می‌دهند که این فعالیت‌ها چابهار و کنارک را در رتبه دوم صید در اقیانوس هند بعد از اندونزی و رتبه اول صید در غرب اقیانوس هند قرار داده است.

وی اظهارداشت: چابهار و کنارک همچنین با دارا بودن ۴۲ درصد سهم صید در میان استان‌های جنوبی، ۴۰ درصد سهم صید ایران و تامین بیش‌از ۶۰ تا ۷۰ درصد ماهیان صنعتی نقش مهم و بسزایی در اشتغالزایی و اقتصاد کشور ایفا می‌کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیستان و بلوچستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه شنبه 1 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق