گلایه استاندار خراسان شمالی از مصرف آب خام در صنایع 


گلایه استاندار خراسان شمالی از مصرف آب خام در صنایع 

بجنورد- ایرنا- استاندار خراسان شمالی، مصرف آب خام و دست اول در صنایع را یک آسیب خواند و گفت: صنایع در این استان باید به تدریج، استفاده از آب خام را به صفر برسانند.  

محمدعلی شجاعی روز چهارشنبه در نشست صمیمی با کارکنان حفاظت محیط زیست استان اظهار داشت: نباید آب خام در صنعت مصرف شود، جهان به این سمت رفته است که در صنایع، پساب جایگزین آب خام می شود و در سند سازگاری با کم آبی استان هم، الزام صنایع به این امر مورد توجه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه سند سازگاری با کم آبی استان شنبه آینده در تهران بررسی می شود، گفت: تلاش داریم تا صنایع استان در برنامه زمان بندی، در زمینه جمع آوری فاضلاب، مشارکت داشته و سرمایه گذاری کنند و به تدریج مصرف آب در صنایع در چند سال به صفر برسد که این اقدام شدنی است.

استاندار خراسان شمالی گفت: حتی در صورت توسعه بخش صنعت در استان نیز پساب می تواند پاسخگوی نیاز این بخش باشد.

وی در بخش دیگر سخنان خود، وضعیت پسماند در استان را نامناسب دانست و گفت: طرح جامع پسماند باید اجرایی و در شهرها همگانی شود و در زمینه مدیریت پسماند، باید بخش خصوصی وارد میدان شود.

شجاعی با تاکید بر لزوم توجه به مسائل زیست محیطی گفت: با وجود تمام تلاش ها و تاکید حاکمیت بر اهمیت مسائل محیط زیست، باید بپذیریم آنگونه که باید و شاید، این بخش در عمل مهم تلقی نشده و با این شرایط توسعه پایدار نیز زیر سوال می رود.

صدای کسی برای محیط زیست بلند نمی شود

نماینده عالی دولت در خراسان شمالی افزود: وقتی حرف از کمبود آب در بخش کشاورزی و یا صنعت می شود، حس می کنیم هر کدام از این بخش ها، صاحبانی دارند که اگر تامین آب آن دچار مضیقه شود صدای آنان بلند می شود، اما تا کنون نشنیده ایم صدای کسی بالا رود که سهم آب محیط زیست داده نشده است.

شجاعی با تاکید بر نقش مردم در حفاظت و صیانت از محیط زیست گفت: در این زمینه، مردم حرف اول را می زنند، محیط زیست و سرمایه متعلق به مردم است، در استان تلاش داریم توسعه و حرکت برای پیشرفت پیوست های زیست محیطی رعایت شود.

استاندار خراسان شمالی با بیان اینکه نمی شود حرف از توسعه پایدار زد اما شاخص های زیست محیطی را نادیده گرفته و یا آنرا در عمل در اولویت قرار نداد، افزود: نبود توجه به محیط زیست، می تواند برای تمام بخش ها خسارت جبران ناپذیر به بار آورد و باید مانع این خسارات بر پیکره استان شویم.

کمبود محیط بان در خراسان شمالی

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی هم در این نشست با اشاره به تفاهم استان با ریاست سازمان متبوع خود در سفر به این استان، گفت: یکی از نتایج این سفر، موافقت با تامین نیروی محیط بان بود چرا که استان در این زمینه به‌جد با کمبود نیروی محیط بان روبه رو است.
مهدی اله پور اظهار داشت: یکی از اولویت های امسال این اداره کل، توسعه آموزش در زمینه مسائل زیست محیطی است، در این زمینه امسال قرار است ۵۰ هزار نفر از برنامه‌های آموزشی بهره مند شوند.

وی افزود: در این زمینه، تامین ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال در نشست کارگروه آمایش محیط زیست استان مطرح شده و مورد پذیرش قرار گرفت که امید می رود اعضای شورای برنامه ریزی استان هم با آن موافقت کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی اظهار داشت: گروه های هدف این آموزش ها، دانش آموزان دانشجویان، زنان و عشایر، کشاورزان و دامداران هستند و تلاش داریم تا در این اقدام، اطلاع رسانی در زمینه محیط زیست افزایش یابد.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از برنامه های امسال، صیانت و حفاظت از زیستگاه ها است و در این زمینه، اولویت ما، بهبود وضعیت منطقه حفاظت شده میاندشت جاجرم است.

اله پور افزود: تلاش داریم تا شرایط زیست برای یوزپلنگ آسیایی به صورت طبیعی بهتر شود که در این زمینه باید فشار دام بر مرتع کاهش یافته و از حضور دام کاسته و ناامنی حضور سگ های گله هم مرتفع شود.

وی درباره دغدغه ها در زمینه وضعیت رودخانه اترک نیز گفت: قرار است برای احیای رودخانه اترک، در کارگروهی که با همین نام تشکیل می شود، برنامه ریزی منسجمی صورت گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی خاطرنشان کرد: تالاب آق قشلاق در حوزه رودخانه اترک، ظرفیتی مهم برای استان است و پیگیر هستیم تا به عنوان نخستین تالاب استان به ثبت برسد.

در این نشست از ۶ محیط بان برتر استان خراسان شمالی قدردانی شد.

۱۷ تا ۲۳ خردادماه به نام هفته محیط زیست نامگذاری شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر | تیپ خاص و متفاوت زنان یگان ویژه در رژه روز ارتش