آمادگی حوزه حج وزیارت برای اعزام زائران ایرانی به حج


آمادگی حوزه حج وزیارت برای اعزام زائران ایرانی به حج

سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به آموزش‌ها و برنامه‌ریزی‌های بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت برای سفر حجاج کشورمان به سرزمین وحی از آمادگی برای اعزام زائران ایرانی به حج تمتع خبر داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام والمسلمین «سید عبدالفتاح نواب» دوشنبه شب 19 خرداد ماه در برنامه زنده تلویزیونی مصباح که از شبکه قرآن سیما پخش شد، افزود: حج از مهمترین ارکان دین است و تصمیم‌گیری در این خصوص باید با دقت و ظرافت خاصی صورت بگیرد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت عملیات حج را بسیار مهم و پیچیده عنوان و تصریح کرد: باتوجه به اینکه هر سال بیش از 80 هزار زائر ایرانی برای انجام مناسک حج تمتع به سرزمین وحی سفر می‌کنند و حج نیز یکی از مهمترین فریضه‌های الهی به شمار می‌آید به همین منظور برنامه‌ریزی‌ها و هماهنگی‌ها با دقت و کیفیت بالا انجام می شود تا زائران با کمترین دغدغه بتوانند به این تکلیف الهی بپردازند.

سرپرست حجاج ایرانی با بیان اینکه هماهنگی ها و برنامه‌ریزی ها درباره عملیات حج هر ساله از زمان حضور در سرزمین وحی برای حج بعدی کلید می خورد، گفت: از زمانی که زائران درعربستان برای انجام مناسک حضور دارند، مسئولان حوزه حج ضمن آسیب شناسی حین اجرا، تدابیر لازم را پیش‌بینی می‌کنند و امور اجرایی حج آینده را به ماه‌های منتهی به اعزام زائران موکول نمی کنند.

وی یادآور شد: هر ساله قراردادهای حج تمتع برای رزرو هتل های مناسب، حمل و نقل درون شهری و برون شهری، تغذیه و تدارکات، بهداشت و درمان و سایر مسائل مرتبط با زائران ماه ها قبل از شروع حج انجام می‌شود و آن گاه ثبت‌نام‌ از زائران صورت می گیرد. درهمین راستا تفاهم‌نامه و قرارداد حج 99 توسط هیئت اعزامی ایرانی در آذر ماه درعربستان انجام و از بهمن‌ماه اعلام ثبت‌نام از زائران آغاز شد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه شکل‌گیری کاروان‌های حج تمتع قبل از شیوع ویروس کرونا انجام گرفته است، افزود: با توجه به اتفاقات پیش آمده و محدودیت ها برای برگزاری جلسات حضوری در نقاط قرمز، با تدابیر اتخاذ شده، جلسات آموزشی زائران به صورت غیرحضوری و مجازی دراین نقاط برگزار می شود و هم‌اینک زائران ایرانی برای اعزام به سرزمین وحی آمادگی دارند.

وی با بیان اینکه عربستان سعودی به دلیل بررسی توانایی در اداره حج با تامین سلامتی، امنیت و سایر خدمات زائران هنوز تصمیم نهایی خود را به صورت رسمی در مورد حج تمتع اعلام نکرده است، تاکید کرد: با وجود همه این محدویت‌ها، سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری، سناریوهای مختلف را برای حج پیش رو در نظر گرفته اند و متناسب با موضعی که عربستان اعلام کند برای عملیات حج تصمیم گیری خواهد شد.

امیرالحاج جمهوری اسلامی ایران در خصوص انصراف برخی کشورها از حضور در مراسم حج، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه جمعیت زائران کشورهای اندونزی، هند و مالزی درحج چند برابرایران اسلامی است و به زمان بیشتری برای انتقال زایران نیاز داشتند و از سویی عربستان همه کشورها را در بلاتکلیفی قرار داده است، به همین دلیل انجام عملیات اجرایی حج برای این دسته از کشورها در مدت زمان محدود ممکن نیست ازاین رو برخی کشورها اعلام انصراف کرده اند، اما ایران اسلامی با مهم دانستن سلامتی زائران طبق برنامه ریزی صورت گرفته با رعایت تمام پروتکل های کشورهای مبداء و مقصد در شرائط کرونائی برای انجام حج تمتع آمادگی کامل دارد.

پایان پیام/49

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق