علائم گوارشی و کبدی کرونا


یک فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد بزرگسالان گفت: در عوارض کبدی چیزی که نگران کننده بود و گزارشاتی درباره آن وجود دارد، این است به دلیل اینکه ویروس کرونا باعث افزایش انعقاد می‌شود، می‌تواند در رگ اصلی کبد با ایجاد...

یک فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد بزرگسالان گفت: در عوارض کبدی چیزی که نگران کننده بود و گزارشاتی درباره آن وجود دارد، این است به دلیل اینکه ویروس کرونا باعث افزایش انعقاد می‌شود، می‌تواند در رگ اصلی کبد با ایجاد لخته، ترمبوز ایجاد کند.

به گزارش ایسنا،‌ دکتر ناصر ابراهیمی ‌دریانی درباره برخی نگرانی‌های مطرح شده مبنی بر تاثیر ویروس کرونا بر روی کبد، گفت: ویروس کرونا ویروسی است که به همه جای بدن حمله می‌کند و دستگاه گوارش و کبد هم از این قاعده مستثنی نیستند. اواخر اسفند و روزهای اول فروردین در بیمارستان امام خمینی(ره) بیمارانی را داشتیم که با اختلالات آنزیم‌های کبدی مراجعه می‌کردند.

رییس بخش گوارش بیمارستان امام خمینی (ره) افزود: اندازه‌گیری آنزیمی‌ به اسم SGOT و SGPT نشان می‌داد که میزان آن‌ها در برخی از بیماران بالا رفته است. برای ما جای تعجب بود که علت این موضوع چیست، اما بعد از مدتی متوجه شدیم که علائم تنفسی بیمار هم بروز و حتی اختلالاتی در کار کبد نیز ایجاد می‌شود.

ابراهیمی دریانی ادامه داد: بیمارانی هم بودند که دچار حالت کلستاز می‌شدند، یعنی با زردی و خارش بدن مراجعه می‌کردند و بعد متوجه شدیم که بیماری کرونا می‌تواند کبد را هم درگیر کند، اما علاوه بر ویروس کرونا داروهایی که برای درمان این بیماری استفاده می‌شوند هم ممکن است عوارض کبدی داشته باشند. به این صورت که از آنجایی که ویروس کرونا سیستم التهابی بدن را فعال می‌کند، طبیعتا مانند هر ویروس دیگری نظیر هیپاتیت B و C که التهاب‌زا هستند، این التهاب می‌تواند در کبد اثر بگذارد.

وی گفت: چیزی که هنوز مشخص نشده گایدلاین خاصی است که بگوید چطور باید این عوارض را درمان کرد. البته با این حال خوشبختانه تا امروز موردی نداشتیم که بیمار مبتلا به کووید-19 بعد از بهبودی همچنان عوارض بیماری را داشته باشد.

رییس بخش گوارش بیمارستان امام خمینی(ره) تایید کرد: در این بیمارستان بیشتر با علائم گوارشی این بیماری مواجه بودیم و در بیش از 50 درصد مراجعه بیماران، علائمی‌ از جمله بی‌اشتهایی، درد شکمی‌ و اسهال دیده می‌شد. باید توجه کرد که حتی ممکن است قبل از شروع علائم کرونا مانند تب، سرفه، گلو درد و تنگی نفس، این 50 درصد با اسهال مراجعه کرده باشند. ما در آن زمان هنوز آشنایی کاملی با این بیماری نداشتیم و بیمارانی بودند که با اسهال‌های شدید مراجعه می‌کردند، ابتدا فکر می‌کردیم که این افراد دچار بیماری عفونی دیگری هستند.

ابراهیمی‌ دریانی با بیان اینکه ممکن است بررسی PCR حلق بیماران در تشخیص کرونا منفی، اما آزمایش مدفوع مثبت باشد یا برعکس، گفت: بیمارانی داشتیم که بعد از بهبودی، PCR ناحیه حلق شان منفی می‌شد، اما هنوز در مدفوع این ویروس را دفع می‌کردند. باید بدانیم که ویروس کرونا علاوه بر اسهال، استفراغ، دل درد می‌تواند با خونریزی همراه باشد. بیمارانی در بیمارستان امام خمینی (ره) داشتیم که با استفراغ یا اسهال‌های خونی مراجعه می‌کردند و پس از کولونوسکوپی مشخص می‌شد ضایعات در کلون‌شان به صورت خونریزی دهنده وجود دارد.

رییس بخش گوارش بیمارستان امام خمینی (ره)، افزود: در عوارض کبدی چیزی که نگران کننده بود و گزارشاتی درباره آن وجود دارد، این است که به دلیل اینکه ویروس کرونا باعث افزایش انعقاد می‌شود، می‌تواند در رگ اصلی کبد با ایجاد لخته، ترمبوز ایجاد کند.

بنابر اعلام روابط عمومی سامانه 4030 وزارت بهداشت، وی گفت: به همین علت سعی کردیم برای کسانی که در معرض خطر بالا قرار داشتند، هپارین تجویز کنیم تا از انتشار لخته جلوگیری کند تا عارضه خطرناکی ایجاد نشود. این موارد علائمی ‌بود که در دستگاه گوارش و کبد بیماران کرونا شاهد بودیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آخرین فرصت استفاده از یارانه جدید و مرحله دوم فجرانه کالابرگ در فروردین 1403