شاخصه های سبک زندگی منتظرانه در مقایسه با سبک زندگی غربی


شاخصه های سبک زندگی منتظرانه در مقایسه با سبک زندگی غربی

حجت الاسلام ملایی در تبیین شاخصه های سبک زندگی منتظرانه در مقایسه با سبک زندگی غربی گفت: در سبک زندگی منتظرانه؛ نگرشها، عاقلانه و عالمانه؛ گرایش ها، مؤمنانه و عاشقانه؛ و رفتارها، تلاش گرانه و مجاهدانه است.

حجت الاسلام «حسن ملایی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم، با تبیین سبک های مختلف زندگی در آخرالزمان گفت: در عصر ارتباطات و عرضه محصولات ها مختلف از ملل گوناگون، فرهنگ و مکاتب نیز با بهره گیری از رسانه های جمعی، سعی در ارائه و نفوذ در شیوه زنـدگی انسـان ها نمـوده و مدل زندگی بر مبنای ارزش های خود را به جامعه جهانی عرضـه می کننـد.

مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت افزود: در ایـن بـین، فراغت بال به وجود آمده به واسطه توسعه تکنولوژی، بیش از هر زمانی فرصت انتخاب را برای گزینش و تجربه انواع سبک های زندگی افزایش داده است.

وی بیان داشت: کارکردها و تأثیر فراوانی که هر یک از سبک ها در فرهنگ و زندگی آدمی خواهد داشـت اولاً لـزوم مطالعـه دربـاره سبک زندگی به صورت عام و سبک زندگی اسلامی به صورت خـاص و ثانیـاً ارائـه تنهـا رویکرد زندگی صحیح در عصر غیبت بر مبنای اندیشه و فرهنگ غنی مهـدویت را کـه از آن به «سبک زندگی منتظرانه» تعبیر می‌شود به عنوان الگوی برتر و مصداق کامل سـبک زندگی اسلامی در عصر غیبت امام عصر(عج) دو چندان نموده است.

حجت الاسلام ملایی با بیان این که مطالعه و تحقیق پیرامون سبک زندگی منتظرانه امری لازم و ضروری برای همه مردم است، گفت: دلیل این ضرورت آن است که اساسا انسان هویت خویش را به خاطر حرکت در خـلاف جهـت آفـرینش در بحران های عصر غیبت و نفوذ سبک های زندگی غیر مهدوی و بعضاً ضد مهـدوی از دسـت داده و از سویی دیگر لازم است الگویی مناسب برای زمینه سـازی مردمی ظهـور ارائـه شود.

وی با اشاره به این که سبک زندگی منتظرانـه از زوایـای مفهـوم شناختی، مبناشناختی و بررسی گستره آن در بعد فردی و اجتماعی قابل بررسی است، اظهار داشت: ما معتقدیم که در سبک زندگی منتظرانه؛ نگرشها، عاقلانه و عالمانه؛ گرایش ها، مؤمنانه و عاشقانه؛ و رفتارها، تلاش گرانه و مجاهدانه است.

این کارشناس مهدویت اضافه کرد: علاوه بر آن در مقایسه با سـبک زنـدگی غربی امتیازهـا و ویژگی هاِ مخصوصی بریی سبک زندگی منتظرانه وجود دارد؛ از جمله آنکه در این سبک زندگی، پایبندی به احکام دین، جایگزینی مصالح جامعه بر منافع شخص، ذکر مداوم امام زمان(عج)، تولیدگرایی به جای مصرف گرایی، صبر و استقامت در امور و اخلاق محوری به جای اباحه گری نمود ویژه ای دارد.

وی با اشاره به آرمان گرایی به جای روزمرگی در سبک زندگی منتظرانه گفت: بلند همتی به جای تنوع طلبی، عدل محـوری به جای ظلم محوری وتقدم آخرت بر دنیا نیز در این سبک زندگی وجود دارد و همین امر موجـب شـده اسـت تـا سبک زندگی منتظرانه را تنها سبک مطلوب برای زندگی در عصر غیبت امام زمان(عج) معرفی کنیم.

پایان پیام/694

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نیت کنید و فال حافظ 9 فروردین را بخوانید + فیلم