چرا گل‌مژه می‌زنیم؟


چرا گل‌مژه می‌زنیم؟

یک فوق تخصص گلوکوم درباره دلایل ایجاد گل‌مژه و نحوه درمان آن توضیحاتی را ارائه کرد.

چرا گل‌مژه می‌زنیم؟قاسم فخرایی متخصص و جراح چشم، فوق تخصص سگمان قدامی و گلوکوم در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره گل‌مژه، اظهار کرد: گل‌مژه یک عفونت حاد میکروبی است که در غده‌های چربی زمینه‌ای چشم با حالت چرکی باعث ایجاد تورم و قرمزی پلک می‌شود.

او با اشاره به زمینه ایجاد گل‌مژه گفت: خوب کار نکردن غدد ترشح کننده چربی پلک و عدم رعایت بهداشت فردی باعث ایجاد گل‌مژه می‌شوند. توصیه می‌شود افراد در هفته چند بار با استفاده از آب گرم و شامپوبچه پلک‌های خود را شستشو داده و ماساژ دهند تا دهانه غدد چربی پلک باز شده و عفونت ثانویه در چشم ایجاد نشود.

گل‌مژه چگونه درمان می‌شود؟

این جراح چشم با بیان اینکه بیشتر افرادی که زمینه بروز جوش صورت دارند با معضل گل‌مژه درگیر می‌شوند، تاکید کرد: بروز جوش باعث شیوع بیشتر گل‌مژه در افراد می‌شود. در بیشتر مواقع نیازی به استفاده از آنتی بیوتیک‌نیست و گل‌مژه خود به خود بهبود می‌یابد، اما در صورت تورم، التهاب و درد شدید می‌توان از کپسول‌های آنتی‌بیوتیک برای کاهش درد و التهاب چشمی ناشی از گل‌مژه استفاده کرد.

باورهای غلط درباره مفید بودن گل‌مژه برای چشم

فخرایی گفت: گل مژه یک عفونت چرکی است و بر خلاف باور برخی افراد هیچ فایده‌ای برای سلامت چشم‌ها ندارد.

این فوق تخصص سگمان قدامی با اشاره به عدم تاثیر لنز آلوده در ایجاد گل‌مژه، بیان کرد: خطر لنز آلوده به عفونت‌های میکروبی قرنیه مربوط می‌شود، البته لنز می‌تواند به عنوان یک جسم خارجی روی چشم قرار بگیرد و باعث واکنش سطح داخلی پلک شود و آن را متورم، برآمده و نامنظم کند.

فخرایی در پایان با اشاره به اینکه بیشترین عامل در جهت بروز گل‌مژه عدم رعایت بهداشت فردی است، یادآوری کرد: تماس دست آلوده هم زمینه تجمع میکروب‌ها در سطح چشم را ایجاد می‌کند.

گفتنی است، گل مژه‌ها بسیار دردناک بوده و از علائم بروز آن می‌توان به آب ریزش چشم و تورم پلک‌ها اشاره کرد.

چرا گل‌مژه می‌زنیم؟

به طور معمول گل مژه باعث ایجاد مشکلات بینایی نمی‌شود، اما در صورت بزرگ بودن با فشار بر روی قرنیه چشم باعث تاری دید خواهد شد که بهترین گزینه در این شرایط درمان به موقع آن و مراجعه به چشم پزشک است.

بیشتر بخوانید

آیا می دانید گل مژه چرا و چگونه تشکیل می شود؟ گل مژه هشداری به افراد برای دیابت گیاهی دم دستی برای درمان گل مژه/ از خواص کدو تنبل برای فرزندتان غافل نشوید/ چه زمانی از لوسیون استفاده کنیم؟ با برطرف کردن عفونت‌های چشمی به جنگ گل مژه بروید در روزهای آلوده مراقب چشم‌های خود باشید

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403