مدیرکل محیط زیست بوشهر: آتش‌سوزی‌های مکرر نشان از تغییرات اقلیمی است


مدیرکل محیط زیست بوشهر: آتش‌سوزی‌های مکرر نشان از تغییرات اقلیمی است

بوشهر- ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: آتش‌سوزی‌های پی درپی روزهای اخیر در این استان نشان دهنده تغییرات اقلیمی و آب و هوایی و تاثیر گازهای گلخانه‌ای منجر به خشکی طبیعت است.

فرهاد قلی‌نژاد روز دوشنبه در نشست خبری مجازی با خبرنگاران افزود: آتش‌سوزی‌های عمده اخیر در استان بوشهر در تنگ باهوش، کوه سیاه و منطقه حفاظت شده خائیز رخ داد که خسارت‌های فراوانی به بافت گیاهی نظیر بادام و بنه، خاک و حتی زیستمندان که در خاک زندگی می‌کردند وارد کرد.

وی ادامه داد: هنوز آمار دقیقی از مساحت آتش سوزی‌ها اعلام نشده‌است، اما بزودی پس از بررسی اطلاعات لازم گزارش خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در بخش دیگری عنوان کرد: طرح‌های بزرگ صنعتی در کشور مشمول ارزیابی زیست محیطی است و باید مطالعات زیست محیط زیستی آنها ‌ انجام و بعد از آن مجوز صادر شود.

وی یادآور شد: از جمله واحدهای مشمول ارزیابی زیست محیطی می‌توان به پروژه‎های احداث فرودگاه، راه‌آهن و شرکت‎های حوزه نفت و گاز و پتروشیمی اشاره کرد.

قلی نژاد یادآور شد: به همین دلیل در ۲ سال اخیر در استان بوشهر مجوز راه‌اندازی هیچ طرحی بدون لحاظ ارزیابی زیست محیطی صادر نشده‌است.

وی تاکید کرد: در ارتباط با روند احداث راه آهن بوشهر نیز تمهیدات زیست محیطی لحاظ شده‌است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: در عسلویه به صنایع بزرگی که آلودگی زیادی به منطقه تحمیل می‌کنند اجازه راه‌اندازی نخواهیم داد زیرا اثر تجمع و تمرکز صنایع می‌تواند آلودگی مضاعفی ایجاد کند.

قلی‌نژاد ادامه داد: در برخی موارد شاهد هستیم بعضی طرح‌های کوچک مقیاس مثل کارگاه تولیدی یا بعضی معادن بدون مجوز زیست محیطی در یک منطقه شروع به کار کرده‌اند که معدن سنگ مرمریت دشتی از جمله آنها است.

وی ادامه داد: مجوز زیست محیطی این واحد پیش از اعلام فراخوان تنگه شیرینه در زمره مناطق حفاظت شده بوده و با توجه به تحت حفاظت بودن منطقه این مجوز دیگر ارزش و اعتباری ندارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: حواشی و مشکلات پیش آمده در جریان واحد سنگ مرمریت (تنگ شیرینه) ناشی از ناهماهنگی بین دستگاهی بوده و محیط زیست تاکنون مجوزی برای فعالیت این واحد صادر نکرده‌است.

قلی نژاد در ارتباط با سند ملی کاهش آلایندگی در عسلویه تاکید کرد: این سند در دستور کار منطقه ویژه و وزارت نفت با نظارت محیط زیست قرار دارد و انتظار داریم که این سند در هیات دولت مطرح و پس از ابلاغ تا سال‌ها لازم اجرا شود.

وی ادامه داد: در این سند مهمترین محورها شامل احداث تصفیه‌خانه، بازیافت و پردازش پسماندها که در عسلویه آغاز شده‌است تا بتوانیم با بازیافت و مدیریت پسماندها آلودگی را کنترل کنیم.

قلی نژاد افزود: در میان رخدادهای زیست محیطی شاهد تخلیه فاضلاب به دریا هستیم و حجم زیادی از پساب‌ها وارد دریا می‌شود که در این زمینه پرونده‌های حقوقی متعددی تشکیل شده‌است.

وی یادآور شد: انبارهای گوگرد یکی از مشکلات زیست محیطی استان بوشهر است که برای حمل و نقل و انتقال این پسماندها همکاری‌هایی صورت گرفته است.

مدیرکل محیط زیست بوشهر عنوان کرد: ساماندهی انبارهای پسماند یکی از خواسته‌های محیط زیست است که حتی پرونده حقوقی در این زمینه تشکیل شده و یک مهلت زمانی برای بهره برداری از انبارهای مکانیزه در سال ۹۹ تعیین شده‌است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال عطسه امروز چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 / فیلم