اگر حوزه علمیه به مسئله گرانی وارد نشود.../ ضرورت توجه نهادهای امنیتی به یک پروژه خون‌بار!


خوب است خانم ساعی علاوه بر فعالیت‌های سیاسی و اجرایی، مطالعه هم داشته باشند و ایضاً صحبت‌های مقام معظم رهبری را هم بخوانند تا تحلیل درست‌تری از شرایط کشور داشته باشند.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

ضرورت توجه نهادهای امنیتی به یک پروژه خون‌بار!

اگر حوزه علمیه به مسئله "گرانی" وارد نشود.../ ضرورت توجه نهادهای امنیتی به یک پروژه خون‌بار!

محسن رنانی، از استادان اصلاح‌طلب که پیش از این یک مانیفست اعتراضی را در اشاره به جمهوری اسلامی منتشر کرده بود[1] به تازگی طی اظهاراتی که در کانال تلگرامی اصلاحات‌نیوز منعکس شد، گفته است:

"ما هیچ راهی جز هم‌شنوی نداریم. اگر ما همدیگر را نشنویم و برای اصلاح جامعه خویش و اقتصاد کشور همفکری و همراهی نکنیم، به زودی سوخت این کشتی سرگردان تمام خواهد شد و ما را نصیبی جز این نخواهد بود که بر شانه‌های دریای نعمت، یا از گرسنگی و تشنگی بمیریم یا دست به «حذف خونین» یکدیگر بزنیم."

*قبل از رنانی، "عباس آخوندی"، از دیگر فعالان اصلاح‌طلب نیز طی یادداشتی در روزنامه همشهری (ارگان شهرداری تهران) از خون صحبت کرده و با اشاره به تصویر سیاه‌نمایانه خود از ایران امروز نوشته بود: این وضعیت کشنده است. باشد که اندیشمندان و سیاست ورزان حوزه تمدنی ایران تکانی بخورند، به‌خود بیایند و بدانند که فروپاشی تمدن‌ها بسیار خون‌ریز خواهد بود.[2]

سلسله‌جنبان تئوریسین‌های "صبحگاه خونین"! نیز سعید حجاریان است که طی چند سال گذشته بارها و بارها از مقولاتی مثل عام‌البلوی بودن جامعه ایرانی، اغتشاش از جنوب تا شمال تهران، اغتشاش در پساکرونا و جاری شدن مردم در خیابان‌ها همچون سیل! سخن گفته است.

به لیست صاحبان صحبت‌های مشابه همچنین می‌توان کسانی مثل تاجیک، تاجزاده، علی ربیعی، عباس عبدی و چند تن دیگر را نیز افزود که مشغول پمپاژ این حرف‌ها در ذهن عمومی جامعه هستند و کسی هم با آنها مخالفتی ندارد!

اظهارات امثال رنانی در حالی است که جامعه و اقتصاد ایران با مشکلات لاینحلّی مواجه نیستند و مردم نیز اگرچه با دلیلی انتخابی که اصلاح‌طلبان در دامان کشور گذاشتند با "گرانی" دست به گریبان هستند اما مشکلی به نام گرسنگی در ایران شیوع ندارد.

و جالب‌تر آنکه امثال رنانی و آخوندی در حالی از استشمام بوی خون حرف می‌زنند که به مردم نمی‌گویند راه مشکلات، خونریزی نیست بلکه "صندوق رأی" و "رأی خوب" است.

ما این گزاره را که قبل از اغتشاشات دیماه 96 و آبان 98 مطرح کرده بودیم مجدداً مورد تأکید قرار می‌دهیم که اگر در وهله اول؛ خواص کشور با چنین لاطائلاتی به مجاهده برنخیزند؛ بایستی منتظر یک فتنه اقتصادی با ابعادی وسیعتر از فتنه 88 و آبان 98 باشیم.

به نظر می‌رسد اکنون که فرماندهان فتنه آینده صراحتا از خونریزی سخن می‌گویند و عملا صندوق رأی را به کناری نهاده‌اند؛ غیر از لزوم عملگری خواص؛ نهادهای امنیتی کشور نیز باید برای جلوگیری از وقوع یک رخداد شوم با دقت بیشتری به این مسئله نگاه کنند.

***

انتقاد آیت‌ا... اعرافی از برخی عقب‌نشینی‌ها در حوزه علمیه

اگر حوزه علمیه به مسئله "گرانی" وارد نشود...

اگر حوزه علمیه به مسئله "گرانی" وارد نشود.../ ضرورت توجه نهادهای امنیتی به یک پروژه خون‌بار!

آیت‌ا... علیرضا اعرافی، عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه و امام جمعه قم به تازگی طی سخنانی که خبرگزاری رسا آنها را منتشر کرد، گفته است: حوزه در واقع باید قلب تپنده ای باشد که فکر و معرفت جامعه و جهان را اداره و مدیریت و معیشت همه برساحت های زندگی دیگر بشر را نور افشانی کند و برای ۷ میلیارد بشر و نسل های آینده آماده پاسخ گویی و تأمین نیازهای فکری و معرفتی باشد. انقلاب، امام راحل و امام خامنه‌ای این است که عنوان شده است. پیام حوزه هم باید همین باشد.

او همچنین تصریح می‌کند: سنت حوزه این است که حوزه و حوزوی، نسبت به هیچ حادثه و اتفاقی در جامعه، نظام و انقلاب حتی نسبت به کارهای بی اهمیت که کسی به سراغش نمی رود، نباید بی‌تفاوت باشد. عالمان بزرگ با حکمت و عقل و تدبیر به سراغ همه نوع خدمات در جامعه می‌رفتند و نسبت به اتفاقات جامعه بی‌تفاوت نبودند، همه کارها را انجام می‌دادند، حوزه ضمن این که کار ویژه و خاص برای خودش دارد، در جاها و حوادثی که کسی در آن حضور ندارد، باید حضور داشته باشد.

آیت‌ا... اعرافی می‌افزاید:

حوزه علمیه در برخی قلمروهای علمی، اجتماعی و سیاسی عقب نشسته است. اگر نظام از حوزه مطالبه کند، لازم است حوزه پاسخگو باشد که چرا به موضوعات جدید وارد نشده و تئوری تولید نکرده است.[3]

*ما در اقتفای صحبت‌های صریح این مقام حوزوی، این سؤال را نیز مطرح می‌کنیم که حوزه علمیه برای مهمترین مسئله مبتلی‌به امروز جامعه یعنی "گرانی" چه راهکاری اندیشیده است؟!

و آیا وقوف کافی نسبت به این مسئله وجود دارد که گرانی‌های بیقاعده فعلی؛ اسلام و انقلاب اسلامی را صراحتا هدف تهدید قرار داده است؟!

خاصّه اینکه طلّاب و روحانیون نیز که اکثرا از معیشتی حداقلی برخوردارند؛ به وضوح هرچه‌تمامتر، آسیب‌های گرانی پیش‌گفته را کاملا لمس می‌کنند.

این سؤالیست که پاسخ به آن نباید دیر شود زیرا کثیری از تحلیلگران معتقدند که ایران در خطر "فتنه اقتصادی" قرار گرفته است و تئوریسین‌های این فتنه نیز تأکید دارند که حوادث آن خون‌بار خواهد بود.

در این باره البته یک اشاره لطیف هم وجود دارد...

و آن، پاسخ آیت‌ا... علوی گرگانی از مراجع عظام تقلید است به یک استفتا مبنی بر "نامشروع بودن سود دولت از وام اعطایی کرونا به مردم" بود که منجر به لغو تصمیم دولت شد.

***

"مطالعه" شامل محدودیت‌های جنسیتی نیست؛ کتاب بخوانید خانم سخنگو!

اگر حوزه علمیه به مسئله "گرانی" وارد نشود.../ ضرورت توجه نهادهای امنیتی به یک پروژه خون‌بار!

زهرا ساعی، سخنگوی حزب اعتدال و توسعه در اظهاراتی پیرامون شرایط کشور گفته است: همدلی و همراهی میان تمام قوا و نهادها ضرروتی انکارناپذیر در راستای حل مشکلات کشور است. ما در موضوعات مختلف مثل موضوعات اقتصادی و اجتماعی با مشکل روبه‌رو هستیم. تحریم‌های ظالمانه‌ای که نسبت به ما تحمیل شده نیز این شرایط را بدتر می‌کند.

به گزارش ایسنا، او می‌افزاید: از سال گذشته با خروج آمریکا از برجام این فشارها بیش‌تر هم شده است و با تهدید کشورها برای اجتناب از مراودات مالی و همچنین پایین آمدن فروش نفت‌مان نیز دورانی را به مراتب بدتر از دوران جنگ تحمیلی تجربه می‌کنیم. در حال حاضر ما در یک جنگ تمام عیار هستیم.[4]

*خوب است خانم ساعی علاوه بر فعالیت‌های سیاسی و اجرایی، مطالعه هم داشته باشند و ایضاً صحبت‌های مقام معظم رهبری را هم بخوانند تا تحلیل درست‌تری از شرایط کشور داشته باشند.

مثلا حکما ایشان نمی‌دانند که در دوران جنگ تحمیلی حتی کشتی‌های غذای مردم ایران نیز در خلیج فارس هدف موشک دشمن قرار می‌گرفت و شاخص امنیت غذایی ایران نیز در حد چند روز بیشتر نبود. ضمن اینکه شاهد قطعی دوره‌ای آب و برق نیز بودیم و قدرت خرید مردم هم بسیار پایین بود.

در دوران کنونی هم اثرگذاری تحریم‌ها بر اقتصاد ایران با تلاش حاکمیت اسلامی به کمتر از 30 درصد رسیده است.

فلذا نباید با بحران‌نمایی از مشکلات موجود کشور (که اتفاقا ساخته و پرداخته حزب و دولت متبوع خانم ساعی هستند!) باب مباحث انحرافی را گشود.

قبل از ساعی، اسحاق جهانگیری نیز در اظهاراتی تأکید کرده بود که ایران در شرایط ته درّه قرار دارد![5]

گفتنیست، رهبر معظم انقلاب اسلامی، چند سال پیش و خطاب به کسانی که در دولت قبل هم مدعی بودند کشور در شرایط شعب ابی‌طالب قرار داد، تأکید کردند که ایران اتفاقا در "شرایط بدر و خیبر" است...

***

1_ mshrgh.ir/1068702

2_ mshrgh.ir/1078021

3_ rasanews.ir/002kJ2

4_ https://www.isna.ir/news/99031710132/

5_ mshrgh.ir/818894

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر