بازار گرم خاطرات در مراسم خبرگزاری جمهوری اسلامی


بازار گرم خاطرات در مراسم خبرگزاری جمهوری اسلامی

مراسم تکریم و معارفه مدیرعامل ایرنا با حضور چهره های فرهنگی و سیاسی کشور به محملی برای یادآوری خاطرات فعالیت این رسانه بدل شد. 

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، مراسم تکریم ومعارفه مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) در حالی امروز هجدهم خردادماه در محل این خبرگزاری برگزار شد که چهره های شناخته شده فرهنگی و سیاسی از جمله سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام سیدمحمود دعایی مدیر موسسه رسانه ای اطلاعات، علی ربیعی سخنگوی دولت، حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس جمهوری، فریدون وردی نژاد معاون سیاسی رئیس جمهوری، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه و محمد خدادی معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد میهمان آن بودند. نکته ای که موجب شد تا این نشست تکریم و معارفه عملا به محملی برای یادآوری خاطرات مشترک این چهره ها از خبرگزاری ایرنا تبدیل شود.


حجت الاسلام سیدمحمود دعایی یکی از سخنرانان این نشست بود. او که سال هاست مدیریت روزنامه اطلاعات را به عنوان یکی از بزرگترین مجموعه های رسانه ای کشور بر عهده دارد و در میان اهل فرهنگ و سیاست به عنوان چهره ای معتدل و میانه رو شناخته می شود، در این مراسم به ذکر خاطراتی از سال ها آشنایی خود با ایرنا و مدیران آن پرداخت.


دعایی به آشنایی خود با مجموعه خبری ایرنا پس از انقلاب و در زمان مدیریت کمال خرازی اشاره کرد و خرازی را مدیری قاطع و تاثیر گذار توصیف کرد که جایگاه ویژه ای به این رسانه بخشید.


او همچنین به دوره مدیریت فریدون وردی نژاد و محمد خدادی در ایرنا پرداخت و با اشاره به حضور سیدضیا هاشمی در این سمت، از او به عنوان چهره ای آکادمیک و موفق در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یاد کرد و همکاری او با سیدعباس صالحی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را ستود.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دیگر سخنران این نشست بود. او که معمولا در چنین نشست هایی، نکاتی مهم و راهبردی را متذکر می شود، در این مراسم نیز به جایگاه مهم رسانه ها به خصوص خبرگزاری ایرنا در شرایط کنونی کشور پرداخت.


سیدعباس صالحی در تشریح شرایط کنونی کشور، رخدادهای کشور را از سال ۹۶ تاکنون مورد توجه قرار داد و گفت: جنگ اقتصادی، جنگ رسانه ای، جنگ امنیتی و جنگ محیط زیستی چهار تهدیدی است که در این سال ها کشور با آن ها دست به گریبان بوده است.



وی همچنین به نقش رسانه ها در مقابله با این تهدیدها اشاره کرد و از تقویت امید، تقویت همبستگی اجتماعی و توجه به ظرفیت بالای جامعه ایران در ترمیم خود به عنوان رویکردهایی یاد کرد که می توان با تکیه بر آن ها بر مشکلات موجود فائق آمد. او همچنین ابراز امیدواری کرد با کمک رسانه های داخلی، کشور از شرایط خطیر کنونی عبور کند تا دورانی تازه از شکوفایی ایران را شاهد باشیم.


اما سیدضیا هاشمی به عنوان مدیرعامل سابق ایرنا نیز در این مراسم به تشریح فعالیت های خود در جایگاه مدیریت ایرنا پرداخت. او دوره سی ماهه حضور خود در ایرنا را ملمو از رویدادهای مهم برای کشور توصیف کرد و در این زمینه به رخدادهای چون حوادث دی ماه سال نود و شش، حادثه سانچی و اوج گیری تحریم های ظالمانه آمریکا اشاره کرد.



هاشمی در تشریح فعالیت های خود در ایرنا نیز، تدوین چشم انداز سه ساله این خبرگزاری با همفکری و همکاری اساتید رسانه و پیشکسوتان ایرنا را گامی مهم در اصلاح ساختاری این رسانه دانست و به ارتقا زیرساخت های فناورانه این خبرگزاری اشاره کرد.



مدیرعامل سابق ایرنا در بخش دیگری از سخنان خود، رویکرد مدیریتی خود را غیرجناحی توصیف کرد و از حفظ اعتدال به عنوان الگویی یاد کرد که موفقیت کشور در عرصه های داخلی و خارجی را به همراه دارد.


اما دیگر سخنران این مراسم محمدرضا نوروزپور بود که از این پس نگاه ها به مدیریت او در ایرنا دوخته می شود. نوروزپور که در میان اهالی خبر بیشتر با فعالیت های رسانه ای اش شناخته می شود، در مراسم تودیع خود به عنوان مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز بیشتر درباره جایگاه خبر و رسانه در جهان امروز سخن گفت.



او گسترش ارتباطات و فناوری های مرتبط با آن را مصادف با ورود جهان به دوره ای تازه دانست که در آن رسانه های اجتماعی با تسریع در اطلاع رسانی، عملا اخبار را پیش از خبرگزاری ها می سوزانند. در این شرایط است که رسانه های اصلی باید به رویکردهایی تازه در انتقال اخبار بیاندیشند.


نوروزپور «تصمیم سازی» را همان رویکرد تازه ای دانست که رسانه های اصلی باید آن را جایگزین حرکت روی موج خبر کنند. بنابراین تنها در این شرایط است که این رسانه ها می توانند قدرت خود را در فضای کشور بازیابند و به فعالیت شبکه های اجتماعی نیز جهت دهند.



وی افزود: دنیای رسانه ای امروز دنیای روایت هاست به همین خاطر باید در روایت گری مان تجدیدنظر کنیم تا بتوانیم از فشار شبکه های اجتماعی بر روان مردم بکاهیم.



وابستگی ایرنا به دولت موضوع دیگری بود که مدیرعامل این خبرگزاری در سخنرانی خود به آن پرداخت. او در واکنش به آن ها که ایرنا را به خاطر رسانه نظام و دولت بودن، ناکارامد توصیف می کنند، گفت: این مساله محدودیتی است که فرصت هایی را نیز برای خبرگزاری ما به همراه دارد، اما آن چه در این میان اهمیت دارد حرفه ای بودن و حرفه ای ماندن ماست.


پایان پیام/14

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق