ابداع دستگاه خورشیدی برای تولید برق از سایه


ابداع دستگاه خورشیدی برای تولید برق از سایه
محققان دستگاه خورشیدی جدیدی ساختند که از سایه برق تولید می‌کند.

یک دستگاه خورشیدی جدید میتواند از سایه الکتریسیته تولید کند و به گفته پژوهشگران این اختراع امکان دارد روزی مشکل تناوب و نوسان جریان برق را حل کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی ای، همه ما در خصوص مشکل اصلی انرژی خورشیدی (Solar energy) که مسأله نوسان و غیر متناوب بودن برق تولیدی آن است، شنیده ایم. برای این که خورشید همیشه نور مستقیم بر صفحات خورشیدی نمی تاباند. اینک پژوهشگران به راه حل بالقوه جدیدی برای آن رسیده اند.

این دستگاه جدید "مولد انرژی از اثر سایه" نام گرفته است و میتواند در بخشی از خود که در سایه و تاریکی قرار گرفته است هم برق تولید کند.

"سوئی چینگ تان" دانشمند مواد در دانشگاه ملی سنگاپور اظهار‌کرد: ما می توانیم انرژی را در هر نقطه از کره زمین و نه فقط فضاهای باز برداشت کنیم.

"تان" و گروهش با قرار دادن یک روکش فوق نازک ساخته شده از طلا روی سیلیکون موفق به ساخت این دستگاه شدند. درست مثل سلول های خورشیدی، تابیدن نور بر روی سیلیکون، الکترون های آنرا انرژی می دهد. در این حالت با وجود لایه طلا، دستگاه "مولد انرژی از اثر سایه" یک جریان الکتریکی را در قسمتی از دستگاه که در سایه قرار دارد، تولید می کند.

سپس الکترون های برانگیخته، از سیلیکون به سوی طلا می پرند و باعث تولید انرژی به میزان ۲ برابر بیشتر از سلول های خورشیدی معمولی می شوند.

پژوهشگران دانشگاه ملی سنگاپور در حال حاضر موفق شده اند یک ساعت الکترونیکی را با کمک این دستگاه در نور کم روشن کنند.

این دستگاه هرچه تقابل و تضاد بیشتری بین نور و تاریکی باشد، انرژی بیشتری تولید می کند. پژوهشگران اینک در تلاش هستند تا با استفاده از راهبردهای سلول های خورشیدی، عملکرد این دستگاه را ارتقاء بخشند. افزایش نوری که این اختراع جذب می کند به آن امکان استفاده بهتری را از سایه ها می دهد.

"تان" ادامه داد: بسیاری از مردم فکر می کنند سایه ها بیهوده هستند، ولی هر چیزی میتواند مفید باشد، حتی سایه.

هرچند هنوز هم خیلی زود است که بگوییم این پروژه میتواند بعنوان یک صفحه کامل خورشیدی در مقیاس کامل مورد استفاده قرار گیرد، ولی تصویری جالب در استفاده از سایه و تاریکی در تولید برق ارائه می دهد و حالا گذر زمان و انجام تحقیقات بیشتر نشان می دهد که پتانسیل واقعی این اختراع چه خواهد بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بارش باران و برف در برخی استان های کشور