سردشت پربارش‌ترین شهر آذربایجان‌غربی در سال آبی جاری


سردشت پربارش‌ترین شهر آذربایجان‌غربی در سال آبی جاری

مهاباد- ایرنا- رییس اداره هواشناسی مهاباد گفت: سردشت با میانگین بارش 819 میلی‌متر، پربارش‌ترین شهر آذربایجان‌غربی در سال آبی جاری است.

اردلان محمدپور روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در سال آبی جاری تاکنون ۸۱۹ میلی‌متر بارندگی در سردشت ثبت شده که این مقدار بارش در مقایسه با ‌هزار و ۱۵۶ میلی‌متر بارندگی سال قبل این شهرستان ۲۹ درصد کاهش و در مقایسه با میانگین بلندمدت نیز ۱۷ درصد افزایش یافته است.

شهرستان سردشت با جمعیت ۱۲۰ هزار نفر در جنوب آذربایجان غربی قرار دارد.

وی گفت: بعد از سردشت، پیرانشهر با ۷۳۵ میلی‌متر بارندگی در جایگاه دوم جدول بارش‌های آذربایجان‌غربی قرار دارد و بارش‌های امسال این شهرستان نیز در مقایسه با ۹۵۵ میلی‌متر بارندگی سال قبل، ۲۳ درصد کاهش و در مقایسه با میانگین بلندمدت ۴۸ درصد افزایش یافته است.

رییس اداره هواشناسی مهاباد با اشاره به اینکه در سال آبی جاری "شوط" کمترین میزان بارش را داشت، افزود: در این مدت ۲۱۷ میلی‌متر بارندگی در این شهرستان ثبت شده که این مقدار بارش در مقایسه با ۲۴۰ میلی‌متر بارندگی سال قبل ۱۰ درصد و در مقایسه با میانگین بلند مدت نیز پنج درصد کاهش یافته است.

شهرستان شوط با بیش از ۵۶ هزار نفر جمعیت در شمال آذربایجان‌غربی واقع شده است.

امسال به طور میانگین ۳۴۴ میلی‌متر بارندگی در آذربایجان‌غربی ثبت شده که در مقایسه با ۴۶۸ میلی‌متر بارندگی سال قبل استان، ۲۶ درصد کاهش و در مقایسه با ۳۱۱ میلی‌متر بارندگی میانگین بلندمدت ۱۱ درصد افزایش دارد

محمدپور گفت: در سال آبی جاری به طور میانگین ۳۴۴ میلی‌متر بارندگی در آذربایجان‌غربی ثبت شده است که در مقایسه با ۴۶۸ میلی‌متر بارندگی سال قبل در این استان، ۲۶ درصد کاهش و در مقایسه با ۳۱۱ میلی‌متر بارندگی میانگین بلندمدت ۱۱ درصد افزایش یافته است.

وی افزود: در سال آبی جاری ۳۱۴ میلی‌متر بارندگی در مرکز استان (ارومیه) ثبت شده است که این مقدار بارش در مقایسه با پارسال ۳۴ درصد کاهش یافته و در مقایسه با میانگین بلند مدت بدون تغییر است.

رییس اداره هواشناسی مهاباد اضافه کرد: در این مدت ۴۵۴ میلی متر بارندگی نیز در مهاباد گزارش شده است که در مقایسه با ۶۵۲ میلی‌متر سال قبل، ۳۰ درصد کاهش و در مقایسه با میانگین بلندمدت ۱۲ درصد افزایش یافته است.

اداره کل هواشناسی آذربایجان‌غربی دارای ۱۸ ایستگاه هواشناسی اصلی و تکمیلی و بیش از ۱۲۰ ایستگاه باران‌سنجی و اقلیم‌شناسی است که از ایستگاه‌های هواشناسی استان، ۹ ایستگاه اصلی (سینوبتیک) و ۹ ایستگاه هم تکمیلی هستند.

آذربایجان‌غربی از استان‌های شمال‌غربی کشور است که در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده و میانگین بارندگی سالانه در این استان در حدود ۳۴۰ میلی‌متر است که بارش‌ها از آبان‌ماه شروع می‌شود و تا اوایل خرداد هر سال ادامه می‌یابد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پرستار سنگدل پس از قتل فجیع پیرزن پسر معلولش را در اتاق زندانی کرد / کشف جسد در کمد دیو...