رشد 100 برابری بازار بورس در 10 سال/ 60میلیون سرمایه گذار در بورس داریم


رشد 100 برابری بازار بورس در 10 سال/ 60میلیون سرمایه گذار در بورس داریم

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در جلسه علنی مجلس گفت: در سال 88 ارزش بازار سرمایه 41هزار میلیارد تومان بود، اما هم‌اکنون با رشد صد برابری به 5000هزار میلیارد تومان رسیده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسن قالیباف اصل در جلسه علنی امروز (یکشنبه 18 خرداد) مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: یکی از فرصت‌های بزرگ در اقتصاد کشور، بازار سرمایه است و با توجه به رونقی که در این بازار وجود دارد و اتفاقات سالهای گذشته، توجه زیادی به بازار سرمایه شده و فرصت خوبی برای تأمین مالی از طریق بازار سرمایه فراهم شده است.

وی افزود: تصویب قانون بازار سرمایه در سال 84 باعث اتفاقات خوبی در این بازار شده است که نهادها و ابزارهای زیادی در اختیارمان قرار گرفت، ضمن اینکه ابزارهای متنوع تأمین مالی و اوراق بهادار در بازار به وجود آمد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد:‌ قانون توسعه نهادها و ابزارهای مالی جدید در اجرای اصل 44 قانون اساسی که در سال 88 به تصویب رسیده است، از دیگر اقداماتی بود که توانست به بازار سرمایه کمک کند.

قالیباف اصل اظهار داشت: دو مأموریت مهم از سوی مقام معظم رهبری به بازار سرمایه سپرده شد که این کار باعث ارتقای جایگاه بازار سرمایه شد که این دو مأموریت، اجرای اصل 44 قانون اساسی و واگذاری شرکت‌های دولتی بود.

وی با بیان اینکه در سال 88 ارزش بازار سرمایه 41 هزار میلیارد تومان بوده است اما این اکنون به 5000 هزار میلیارد تومان رسیده است، گفت:‌این رقم نشان می‌دهد که ارزش بازار سرمایه نسبت به سال 88 صد برابر شده است که نشان‌دهنده پتانسیل بالای این بازار برای اقتصاد کشور است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت:‌ منبع تأمین مالی در سال گذشته در این بازار 260 هزار میلیارد تومان بوده که در سال 88 این عدد به یک‌هزار میلیارد تومان بود که در 10 سال گذشته این مبلغ بیش از 260 برابر شده است.

قالیباف اصل گفت: ‌آزادسازی سهام عدالت هم در بازار سرمایه تأثیرات خوبی داشته است و مردم در 10 سال گذشته هم دارایی‌های خود را می‌دیدند و هم آن را آزادسازی کردند، اما اخیراً با موافقت مقام معظم رهبری با آزادسازی سهام عدالت کمک زیادی به بازار سرمایه شده است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: حدود یک‌ونیم درصد مشمولین سهام عدالت،‌ دارایی‌های خود را مدیریت کرده و در بازار فروختند، البته با توجه به ارزش بالای این سهام، تعداد زیادی از مردم سعی کردند آن را نفروشند.

وی خاطرنشان کرد: تعداد کدهای معاملاتی و حاضرین در آن نسبت به کشورهای منطقه بی‌نظیر است، این در حالی است که کدهای معاملاتی بدون درنظر گرفتن کدهای سهام عدالت، 13 میلیون است. هچنین 49 هزار و 150 هزار مشمولین سهام عدالت هم کد معاملاتی دارند که در مجموع بیش از 60میلیون نفر کد معاملاتی دارند.

قالیباف اصل خاطرنشان کرد: بازار سرمایه می‌تواند مسئولیت بیشتری در اقتصاد کشور بر عهده بگیرد، این در حالی است که در سال جاری هم می‌توانیم تعداد بیشتری از شرکت‌ها را در بازار بورس شاهد باشیم که تسهیلات ویژه‌ای در سال جاری برای همین موضوع درنظر گرفته شده است.

رئیس سازمان بورس گفت: ‌انتشار اوراق از طریق بخش خصوصی در بازار سرمایه بسیار مهم است، این در حالی است که در گذشته دولت از طریق بانکها و بانک مرکزی تأمین مالی می‌کرد، اما این اقدام تورم‌زا بوده و باعث بالا رفتن پایه پولی می‌شد که دولت این رویه را تغییر داده است، به طوری که دولت یکصد هزار میلیارد تومان فروش اوراق را برای تأمین مالی برای سال جاری هدفگذاری کرده است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استایل فوق العاده خاص پریناز ایزدیار برای عید+ عکس