هشدارهای بی‌پشتوانه!


درست است که اقتصاد و مراسم مذهبی و دعا و زیارت و نماز جماعت و سایر مراسم اجتماعی و سنتی هم در زندگی مردم جایگاه خود را دارند ولی حفاظت از جان مردم از تمام اینها مهم‌تر است. اگر جان مردم در خطر باشد، اقتصاد و عبادات و مراسم مذهبی و سنتی، به چه کار می‌آیند؟

مسیح مهاجرى در جمهورى اسلامى نوشت:

مدتی است که مسئولان کشور ما از مراحلی مانند شعار و توصیه و تذکر عبور کرده و به عرصه هشدار رسیده‌اند ولی بازهم چیزی تغییر نکرده است. وقتی در مراحل شعار و توصیه و تذکر قرار داشتند، چون پشتوانه عملی وجود نداشت، همه چیز به حال اول باقی می‌ماند یا اگر می‌خواستند چیزی گران نشود، می‌شد و اگر می‌خواستند اختلاس و فساد اقتصادی و احتکار و قاچاق اتفاق نیفتد، می‌افتاد. از وقتی که وارد مرحله هشدار شدیم، تصورمان این بود که هشدارها قطعاً با پشتوانه عملی همراهند و اگر قرار باشد جلوی چیزی گرفته شود، می‌شود و اگر قرار باشد کاری به نتیجه برسد، می‌رسد.


متأسفانه در ماجرای بیماری کرونا، بی‌پشتوانه بودنِ هشدارها را هم تجربه کردیم و به این نتیجه رسیدیم که هشدارها هم چیزی را تغییر نمی‌دهند.


وزیر بهداشت و درمان، معاون کل او، معاونان دیگرش، مسئولین ستادهای مقابله با کرونا، استانداران، رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی و پزشکان مستمراً هشدار می‌دهند که ویروس کرونا بی‌رحمانه درحال پیشروی است و آزادسازی‌ها راه را برای این پیشرفت ویرانگر و خطرناک باز می‌کند، ولی در عمل می‌بینیم که هر روز آزادسازی بیشتر می‌شود و اینهمه هشدار نیز نمی‌تواند چیزی را تغییر بدهد.


این روزها آمارهای ابتلا به کرونا و جان‌باختگان کرونائی هم‌ زبان باز کرده و هر لحظه هشدار می‌دهند ولی باز هم گوش کسی بدهکار این هشدارها نیست. کسب و کارهای پرخطر هم یکی پس از دیگری مجوز ازسرگیری فعالیت می‌گیرند، پاساژها شبانه‌روزی می‌شوند، هواپیماها بدون رعایت فاصله اجتماعی مسافر سوار می‌کنند، صحن‌های حرم‌ها شبانه‌روزی می‌شوند، مساجد برای برگزاری نمازهای جماعت باز می‌شوند، رستوران‌ها فعال می‌شوند، مراسم ختم و جشن و سایر گردهمائی‌ها برگزار می‌شوند و مسافرت‌ها رونق می‌گیرند. نتیجه این می‌شود که شیب رو به پائین ابتلا به کرونا و مرگ و میرهای ناشی از آن، رو به بالا می‌شود. در 27 اردیبهشت یعنی حدود 20 روز قبل طبق آمار ارائه شده توسط وزارت بهداشت و درمان، تعداد ابتلا به کرونا در کشور در 24 ساعت 757 نفر بود و این رقم در 15 خردادماه جاری به 3574 نفر رسید. تعداد جان‌باختگان کرونائی در 5 خرداد جاری به 34 نفر کاهش یافته بود و در 12 خرداد به 81 نفر رسید و آمارها در روزهای اخیر از نوعی بی‌ثباتی نگران‌کننده حکایت دارند.


چنین وضعیتی باید برای مسئولین کشور به‌ویژه ستاد ملی مقابله با کرونا هشداردهنده باشد. به این هشدار نمی‌توان ترتیب ‌اثر نداد. موضوع این هشدار، سلامت جامعه و جان مردم است. درست است که اقتصاد و مراسم مذهبی و دعا و زیارت و نماز جماعت و سایر مراسم اجتماعی و سنتی هم در زندگی مردم جایگاه خود را دارند ولی حفاظت از جان مردم از تمام اینها مهم‌تر است. اگر جان مردم در خطر باشد، اقتصاد و عبادات و مراسم مذهبی و سنتی، به چه کار می‌آیند؟


واقعیت تلخی که مشکل‌آفرین شده اینست که مسئولین بهداشت و درمان کشور و حتی ستاد ملی کرونا به دلایل مختلف در برابر فشارها مقاومت نمی‌کنند و عقب‌نشینی آنها موجب وارد شدن ضربه‌های سخت به جبهه مبارزه با کرونا شده است. شما مسئولان بهداشت و درمان باید بدانید که هیچ دلیلی به‌هیچ‌وجه نمی‌تواند رافع مسئولیتتان در برابر جان مردم و سلامت جامعه باشد. تصورتان این نباشد که هشدارهای بی‌پشتوانه‌تان می‌تواند توجیه‌کننده زیان بزرگی باشد که در اثر عقب‌نشینی‌های شما در برابر فشارها به سلامت جامعه و جان مردم وارد می‌شود. مجموعه کادر درمانی کشور در جریان مقابله با موج اول کرونا با فداکاری‌های خود، افتخار بزرگی آفریدند. حفاظت از این افتخار نیازمند مقاومت شما در برابر فشارها و پشتوانه‌دار کردن هشدارهاست.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


این بازیگر دنیای شیرین بعد از 27 سال الان چه شکلی شده؟+ بیوگرافی اشکان اشتیاق