511هزار تن چغندرقند در خوزستان برداشت شد


511هزار تن چغندرقند در خوزستان برداشت شد

اهواز - ایرنا - رییس کارگروه چغندرقند پاییزی خوزستان گفت: 511هزار تن محصول چغندرقند تاکنون از مزارع این استان برداشت و به هشت کارخانه قند کشور ارسال شده‌است.

عبدالرحیم رحیمی نیا روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این میزان چغندر قند از سطح هشت هزار و ۵۰۰هکتار مزارع چغندر قند در شهرهای شوش ، اندیمشک ، دزفول و شوشتر برداشت شده ولی برداشت این محصول از سطح چهار هزار و ۵۰۰هکتار تاکنون شروع نشده است.
وی با بیان اینکه ۷۴درصد زمان برداشت این محصول طی شده و حداکثر تا ۳۱خرداد باید عملیات برداشت محصول چغندرقند در خوزستان به پایان برسد تا کاهش کیفیت این محصول راهبردی سبب ضرر و زیان کشاورزان و کارخانه‌های قند نشود افزود: مهمترین چالش برداشت چغندر قند کمبود کامیون برای حمل این محصول به کارخانه‌های تولید شکر است.
بهای تضمینی هرتن چغندرقند با عیار ۱۵درصد پنج میلیون و ۹۰۰هزار ریال است.


نیاز به ۴۸۴ کامیون زیربار برای حمل چغندرقند
رییس کارگروه چغندرقند پاییزی خوزستان گفت: برای برداشت به موقع محصول چغندرقند تا ۳۱خرداد ماه امسال به ۴۸۴ دستگاه کامیون جدید زیربار نیاز داریم تا با احتساب ۷۲۸ کامیون زیربار فعلی به رقم یک هزار و ۲۱۲ دستگاه برسیم ضمن آنکه کل کامیون های فعال و زیربار محصول باید به یک هزار و ۸۰۰دستگاه برسد.
رحیمی نیا با بیان اینکه هنوز حدود ۳۸۹هزار تن چغندرقند روی زمین مانده و باید به سرعت به کارخانه های قند ارسال شود افزود: سال گذشته به علت تاخیر در برداشت و ارسال این محصول به کارخانه‌های قند ، کشاورزان چغندرکار و کارخانه‌های قند متحمل ضرر و زیان زیادی شدند که امیدواریم با تامین کامیون مورد نیاز شاهد تکرار این تراژدی تلخ نباشیم.
وی گفت: در صورت حمل ۹۰۰هزار تن چغندرقند و فراوری آن در کارخانه‌های قند کشور ، حدود ۱۲۰هزار تن شکر تولید خواهد شد و از خروج مقادیر زیادی ارز جلوگیری می‌شود.
به گزارش ایرنا در نشست شورای کشاورزی استان که ۳۱اردیبهشت ماه گذشته به ریاست استاندار خوزستان برگزار شد بر تامین کامیون مورد نیاز برای حمل چغندرقند تاکید شد.
کارخانه قند شوش به عنوان تنها فعال قند خوزستان تاکنون ۱۴۸هزار تن چغندر قند جذب کرده و پیش‌بینی شده تا پایان فصل برداشت این میزان به ۲۰۰هزارتن برسد.
این وضعیت گویای آن است که حدود ۷۰۰هزار چغندرقند خوزستان باید به هفت کارخانه قند استان‌های چهارمحال و بختیاری ، کرمانشاه ، اصفهان ، قزوین و همدان حمل شود.
بر اساس چشم اندازسال ۱۴۰۴ کشاورزی خوزستان ، سطح زیرکشت چفندر قند باید به ۶۰هزار هکتار و تولیدآن به ۶ میلیون تن محصول برسد.برای جذب کل محصول چغندرقند در سال ۱۴۰۴ باید ۱۰کارخانه قند در خوزستان احداث شود.

استان خوزستان با تولید سالانه ۱۷.۲میلیون تن محصولات کشاورزی و باغی به ارزش ۲۹۰هزار میلیارد ریال و عمل آوری ۱۲۸نوع محصول از لحاظ کمیت و تنوع تولیدات محصولات کشاورزی مقام نخست را در کشور دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خوزستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آخرین فرصت استفاده از یارانه جدید و مرحله دوم فجرانه کالابرگ در فروردین 1403