ضدعفونی سینک ظرفشویی، از واجبات این روزها


ضدعفونی سینک ظرفشویی، از واجبات این روزها

سینک ظرفشویی از مواردی است که به طور مرتب با آلودگی در تماس بوده و باید تمیز و ضدعفونی شود.

پژوهشگران موسسه ملی تحقیقات سلامت و دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران با انتشار مطلبی بر اساس مقالات و مستندات موجود به این پرسش پاسخ داده‌اند که آیا ضدعفونی کردن سینک ظرفشویی پس از هربار شست‌وشوی لوازم خریداری‌شده از بیرون ضروری است؟

محققان موسسه ملی تحقیقات سلامت و دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران می‌گویند: به دلیل احتمال آلوده بودن لوازم و اقلام خریداری‌شده از بیرون، در صورت تماس با سینک ظرفشویی و قرار دادن در آن، امکان آلوده شدن سینک وجود دارد، بنابراین بهتر است که پس از هربار استفاده، سینک تمیز و ضدعفونی شود.

در این مطلب آمده است: یکی از روش‌های انتقال کووید ۱۹، تماس با سطوح و اشیای آلوده است، بنابراین توصیه می‌شود که لوازم و اقلام مواد غذایی و خوراکی خریداری‌شده (قابل شست‌وشو)، به محض ورود به منزل در داخل سینک ظرفشویی شسته شود و برحسب نیاز ضدعفونی شوند. لذا سینک ظرفشویی از مواردی است که به طور مرتب با آلودگی در تماس بوده و باید تمیز و ضدعفونی شود. در این باره این سؤال مطرح می‌شود که آیا پس از هر بار شست‌وشوی لوازم خریداری‌شده از بیرون، ضدعفونی سینک ضرورت دارد؟

آن‌ها با بررسی شواهد موجود می‌گویند: در شرایط همه‌گیری بیماری کرونا، یکی از نقاط آلوده در منزل (به دلیل تماس و شست‌وشوی مکرر مواد غذایی و یا سایر اقلام) سینک ظرفشویی آشپزخانه است، بنابراین شست‌وشو و ضدعفونی کردن آن بسیار مهم است.

مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های ایالات متحده نیز نسبت به ضدعفونی و تمیز کردن مرتب مناطقی از خانه که افراد در طی روز به طور مرتب با آنها در تماس هستند و یا از آن استفاده می‌کنند نظیر سینک ظرفشویی را توصیه کرده است. همچنین توصیه‌هایی وجود دارد که برخی سطوح آشپزخانه و از جمله سینک ظرفشویی به صورت روزانه ضدعفونی شوند و شست‌وشو و ضدعفونی لوازم و اقلامی که ممکن است آلوده باشند را ایده‌آل دانسته‌اند؛ از آنجا که احتمال آلودگی مواد غذایی و یا اقلامی که داخل سینک قرار می‌گیرند به انواع میکروب‌ها و از جمله ویروس بیماری کرونا وجود دارد، در این صورت، امکان آلودگی سطح سینک وجود داشته و احتمال گسترش آلودگی توسط دست‌ها و سایر اشیا مطرح می‌شود.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، روش تمیز و ضدعفونی کردن سینک ظرفشویی، که جزو سطوح سخت محسوب می‌شود، را به این صورت توصیه کرده است:

۱) قبل از شروع کار، دستکش بپوشید (استفاده از دستکش یک‌بار مصرف و دور انداختن آن پس از اتمام کار توصیه می‌شود، اما در صورت پوشیدن دستکش غیریکبار مصرف، پس از اتمام کار آن را ضدعفونی کرده و برای کار دیگری استفاده نشود).

۲) اگر سطح سینک کثیف است، ابتدا با مواد شوینده و یا آب و صابون سطوح را بشویید.

۳) برای ضدعفونی از الکل، آب اکسیژنه (پراکسید هیدروژن) و یا وایتکس (هیپوکلریت سدیم) استفاده کنید. (در صورت استفاده از وایتکس، باید به مدت ۱ دقیقه بر سطح سینک باقی بماند (از آبکشی زودهنگام اجتناب شود).

روش صحیح تهیه محلول وایتکس جهت ضدعفونی سینک به این صورت است که ۵ قاشق غذاخوری از وایتکس را در ۴ لیتر آب یا ۴ قاشق چایخوری از آن را در یک لیتر آب حل کنید.

در بخش پایانی این مطلب آمده است: به دلیل احتمال آلوده بودن لوازم و اقلام خریداری‌شده از بیرون، در صورت تماس با سینک ظرفشویی و قرار دادن در آن، امکان آلوده شدن سینک وجود دارد، بنابراین بهتر است که پس از هربار استفاده، سینک تمیز و ضدعفونی شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان