آیا کیست تخمدان مانع بارداری می شود؟


 آیا کیست تخمدان مانع بارداری می شود؟

کیست تخمدان از بیماری هایی است که بسیاری از خانم ها را در سرتا سر جهان در گیر می کند. خوشبختانه بسیاری از انواع کیست های تخمدان به راحتی قابل درمان هستند و یا حتی بدون درمان و بصورت طبیعی از بین می روند. اما گاهی نیز می...

به گزارش بهداشت نیوز، در این مقاله ما برای شما مخاطب اومایی عزیز پاسخ این سوال را بصورت علمی و کامل توضیح می دهیم. پس با ما تا پایان مطلب همراه باشید.

کیست تخمدان چیست؟
کیست تخمدان محلی در تخمدان است که حاوی موادی مایع و بصورت کیسه مانند است. کیست های تخمدان معمولا به خاطر تخمک گذاری ایجاد می شوند. در بیشتر موارد، در هنگام تخمک گذاری فولیکول حاوی تخمک پاره می شود و مواد مایع داخل آن خارج شده یا جذب می شود.

اما گاهی اقات تخمک بدون پارگی فولیکول آزاد می شود و مایع محبوس در آن به کیست تبدیل خواهد شد. گاهی اوقات کیست تخمدان باعث ایجاد درد یا نفخ می شود. در برخی موارد نیز کیست رشد می کند و بزرگتر می شود که باید تحت درمان یا جراحی قرار بگیرد

علائم داشتن کیست تخمدان چیست؟
در بیشتر موارد علائم کیست تخمدان مشخص نیست و اصلا فرد تا قبل از سونوگرافی متوجه آن نمی شود. به همین دلیل گاهی بعضی از کیست ها در سونوگرافی های بارداری مشخص می شوند که با توصیه های پزشکی قابل درمان هستند. اما اگر خیلی بزرگ شود یا پاره شود یا جریان خون ورودی به تخمدان را مسدود کند، علائم زیر را مشاهده خواهید کرد:
تکرر ادرار
خستگی شدید
تغییر چرخه پریودی و شدت و نظم آن
دشوار بودن خالی کردن شکم
مشکل هضم غذا
احساس نفخ یا پر بودن

آیا کیست تخمدان بر بارداری تاثیر می گذارد؟
در بیشتر موارد، کیست تخمدان باعث ناباروری نمی شود. اما در بعضی شرایط خاص می تواند باعث به خطر افتادن بارداری شود. این شرایط عبارتند از:

آندومتریز:
آندومتریز باعث ایجاد کیست تخمدان می شود. در این حالت بافت های داخل رحم در خارج از آن رشد می کنند.

سندروم پلی کیستیک تخمدان:
در حالت سندرم تخمدان پلی کیستیک، کیست های کوچکی در تخمدان ایجاد می شوند. این مشکل باعث به هم خوردن نظم پریودی و افزایش هورمون ها می شود و در صورت عدم درمان می تواند فرد را دچار ناباروری نماید.

کیست های تخمدان که بر شانس باردار شدن تاثیر نمی گذارند:
اگر پزشک یکی از کیست های زیر را شناسایی کرد نگران نباشید زیرا تاثیری بر بارداری ندارند:
کیست های عملکردی:
کیست هایی مانند کیست های فولیکولی یا کیست جسم زرد شایع ترین نوع کیست تخمدان و معروف به کیست های عملکردی هستند. این کیست ها معمولا در طول چرخه پریودی تشکیل می شوند و بر احتمال بارداری تاثیر نمی گذارد. در واقع این کیست ها نشان می دهند بدن در روند باروری به درستی عمل می کند و در اکثر مواقع بصورت خود به خودی از بین می روند.

کیستادنوما:
رشد این کیست ها از سطح تخمدان انجام می شود. این کیست ها بر باروری تاثیر نمی گذارند اما باید درمان شوند.

کیست های درموید:
برخلاف سایر کیست ها که حاوی مایع هستند، در این کیست پوست، مو و گاهی اوقات دندانه دیده می شود. این کیست ها نیز باعث ناباروری نمی شوند.

تشخیص کیست تخمدان چگونه است؟
پزشک از طریق آزمایش های مختلف می تواند کیست تخمدانی و محل آن را تشخیص دهد. این روش ها شامل موارد زیر می باشند:
سونوگرافی:
در سونوگرافی از امواج صوتی با فرکانس بالا استفاده می شود و اندام های داخلی به طور بررسی می شود. یکی از آسان ترین و بهترین روش های تشخیص کیست تخمدان سونوگرافی شکمی یا سونوگرافی واژینال است.

سی تی اسکن:
در سی تی اسکن، تصاویری از مقاطع اندام داخلی گرفته می شود. این روش برای تشخیص دقیق مکان و اندازه کیست استفاده می شود.

ام آر آی:
در ام آر آی با استفاده از میدان مغناطیسی، اندام های داخلی بدن به صورت کامل و دقیق مشاهده می شود. گاهی قبل از جراحی برای تشخیص اندازه و مکان دقیق کیست پزشک ام آر آی را تجویز می کند. در موارد دیگر همان سونوگرافی کافی است.

سخن آخر
در تشخیص مشکل کیست تخمدان گاهی اوقات تاخیر وجود دارد زیرا علائم قابل توجهی ندارند و به مرور زمان تشکیل شده و رشد می کنند. بنابراین نباید به محض ایجاد درد کم شکم یا بی نظمی کوچک در پریودی نگران این موضوع شوید. اما این ها می توانند علائم اولیه کیست باشند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر