راهکارهای تقویت مهارت «نه» گفتن


راهکارهای تقویت مهارت «نه» گفتن

یکی از مهارت‌های زندگی، مهارت «نه» گفتن در شرایطی است که امکان انجام کار یا فراهم کردن شرایطی نیست. این نوشتار تلاش می‌کنیم تا راهکارهای تقویت این مهارت را بیاموزیم.

راهکارهای تقویت مهارت «نه» گفتن

یکی از مهارت‌های زندگی، مهارت «نه» گفتن در شرایطی است که امکان انجام کار یا فراهم کردن شرایطی نیست. شاید بله گفتن به دیگران باعث شده تا هیچ‌وقتی برای خودتان نداشته باشید. در این نوشتار تلاش می‌کنیم تا راهکارهای تقویت مهارت «نه» گفتن را بیاموزیم.

1- قبول کنید نمی‌توانید هر کاری را انجام دهید؛

آیا نمی‌توانید به دوستتان که برای اسباب‌کشی از شما کمک خواسته نه بگویید؟ آیا نمی‌توانید به مدیرتان که کاری خارج از حدود وظایفتان را از شما می‌خواهد نه بگویید؟ می‌توان با یک نه گفتن ساده خود را از این شرایط خلاص کنید، تصمیم بگیرید از این به بعد به هر درخواست غیر معقول جواب نه دهید.

2- از فکر خودخواه شدن نترسید؛

شاید فکر کنید با نه گفتن به دیگران به فردی خودخواه تبدیل می‌شوید، در واقع چنین نیست، با نگاه به تمام جواب‌های مثبتی که به دیگران داده‌اید می‌‌توانید بفهمید که خودخواه نیستید.

3- بپذیرید نمی‌توانید همه را راضی نگه دارید؛

بپذیرید نمی‌توانید همه را راضی نگه دارید و باید خط قرمزی برای دیگران قائل شوید و شاید فکر کنید با نه گفتن و ناامید کردن دیگران احترام آن‌ها را از دست می‌دهید ولی این‌گونه نیست. اگر کسی گمان کند شما به همه خواسته‌های آن‌ها جواب مثبت می‌دهید شاید بخواهد از شما سوءاستفاده کند.

4- به جنبه‌های مثبت نه گفتن توجه کنید؛

مجبور نیستید که به «نه» به‌عنوان یک چیز بد نگاه کنید می‌توانید به کارهای دیگری بله بگویید که مزایای بیشتری برایتان دارد با این روش کمتر احساس گناه می‌کنید مثلاً به جای انجام کاری که به آن علاقه ندارید می‌توانید وقت بیشتری با خانواده و دوستان بگذرانید و لذت برید به زندگی آرام و چیزهای مهم اطرافتان بله گفته‌اید نه کسانی که کم اهمیت‌اند.

5- دلیل ناراحتی تان را از نه گفتن کشف کنید؛

چرا با جواب منفی به دیگران احساس ناراحتی می‌کنید؟ ممکن است ازین که فردی خودخواه به نظر بیایید یا اینکه طرف مقابل با شما حرف نزند می‌توانید منطقی به این قضیه نگاه کنید. اگر می‌ترسید با نه گفتن توجهش را از دست بدهید وقت آن است در رابطه‌تان با آن فرد تجدید نظر کنید.

6- روش مختلف «بله» گرفتن را بشناسید؛

- قلدری کردن:

در مقابل تلاش فردی که می‌خواهد با قلدری و بی‌ادبی از شما جواب مثبت بگیرد با خونسردی و بی‌توجهی به لحن بی‌ادبانه آن‌ها پاسخ منفی دهید.

- ناله کردن:

فرد با ناله و شکایت به‌گونه‌ای رفتار می‌کند که شما داوطلبانه به او کمک کنید. در این مواقع بهتر است بحث را عوض کنید، مدتی با او رابطه نداشته باشید یا به او بگویید از این که در این شرایط است ناراحتید.

- ایجاد عذاب وجدان:

اگر شخصی قصد دارد با گفتن چیزهایی مثل اینکه هیچ وقت کمک نمی‌کنید یا در تنگنا پشتش را خالی می‌کنید در شما عذاب وجدان ایجاد کند دفعات قبلی که به او کمک کردید را یادآوری کنید و بگویید این بار قضیه فرق دارد و نمی‌توانید به او کمک کنید.

- تعریف و تمجید:

ممکن است فردی با این روش که چه‌قدر شما در انجام آن کار فوق‌العاده هستید یا چه فرد باهوشی هستید از شما درخواست کند در این مواقع شرمنده یا جوگیر نشوید و جواب مثبت ندهید.

- با آرامش صحبت کنید:

تلاش کنید صدایتان مانند زمانی که پشت تلفن صحبت می‌کنید واضح و محکم و با آرامش باشد. در صدایتان احساسات ناراحتی و تردید نباشد اگر با آرامش صحبت کنید طرف مقابل متوجه می‌شود شما فرد معقولی هستید که ممکن است گاهی هم نه بگویید. اگر صدایتان را بالا نبرید یا ناراحتی در صدایتان نباشد احتمال دارد کمتر از شما توضیح بخواهد.

7- زبان بدن را جدی بگیرید؛

سرتان را بالا بگیرید بازوان خود را کنار بدنتان قرار دهید و با دستانتان بر روی گفته‌های خود تأکید کنید. به چشمان طرف مقابل نگاه کنید. دستانتان را جلوی سینه‌تان جمع نکنید. هنگام نه گفتن با دستانتان بازی نکنید و دو دل نباشید و طوری برخورد نکنید انگار از تصمیم خود ناراحت هستید.

8- بیش از اندازه عذر خواهی نکنید؛

فقط یک متأسفم ساده بگویید. با عذرخواهی بیش از اندازه عدم قاطعیت خود را نشان می‌دهید و طرف مقابل تصور می‌کند با اصرار بیش از حد می‌تواند شما را متقاعد کند.

9- یک دلیل کوتاه بیاورید؛

یک توضیح ساده کفایت می‌کند، نیاز نیست دروغ بگویید یا بهانه الکی بیاورید. به طرف مقابل گزینه‌های جایگزین بدهید، اگر واقعاً احساس گناه می‌کنید یا فکر می‌کنید کاش می‌شد کمک کنید، از راه دیگر به طرف مقابل کمک کنید مثلاً می‌توانید بگویید من نمی‌توانم به مهمانی شام بیام ولی نظرت درباره آخر هفته چیست.

علی‌رضا ملایی، کارشناس مرکز مشاوره پلیس فارس

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


خط و نشان صریح باقری برای صهیونیست‌ها