4 دانشگاه اصفهان در میان برترین‌های رتبه بندی تایمز 2020 آسیا


4 دانشگاه اصفهان در میان برترین‌های رتبه بندی تایمز 2020 آسیا

پایگاه رتبه بندی تایمز فهرست دانشگاه های برتر قاره آسیا را در سال 2020 میلادی منتشر کرد که در این رتبه بندی 4 دانشگاه از اصفهان در میان دانشگاههای برتر آسیا قرار دارند.

پایگاه رتبه بندی تایمز یکی از معتبرترین نظام‌های رتبه بندی در سطح بین المللی است که در ۲۰۱۳ میلادی برای اولین بار رتبه بندی دانشگاه‌های آسیایی را در کنار رتبه بندی‌های بین المللی خود انجام داد. در گزارش اخیر رتبه بندی دانشگاه‌های آسیایی سال ۲۰۲۰ از جمهوری اسلامی ایران تعداد ۴۰ دانشگاه حضور داشته اند که ۵ دانشگاه کشور در میان ۱۰۰ دانشگاه برتر آسیا قرار گرفته اند و ۴ دانشگاه اصفهان نیز در این نظام رتبه بندی قرار دارند.

به گزارش ایسنا و به نقل از "timeshighereducation"، در رتبه بندی آسیایی تایمز در سال ۲۰۲۰، تعداد ۴۸۹ دانشگاه از ۳۰ کشور حضور دارند که همانند سال‌های گذشته، کشور ژاپن با ۱۱۰ دانشگاه بیشترین تعداد دانشگاه را در این رتبه بندی دارد (سال گذشته این رکورد ۱۰۳ بوده است) و بهترین دانشگاه آن University of Tokyo با رتبه ۷ است.

از جمهوری اسلامی ایران تعداد ۴۰ دانشگاه حضور داشته‌اند که دانشگاه کاشان در جایگاه ۱۱۰، دانشگاه صنعتی اصفهان در رتبه ۱۳۰، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در رتبه ۲۰۱-۱۵۰ و دانشگاه اصفهان در جایگاه ۲۵۱-۳۰۰ دانشگاه های آسیا قرار دارند.

در این رتبه‌بندی دانشگاه Tsinghua University و دانشگاه Peking University از کشور چین رتبه‌های اول و دوم را در بین دانشگاه‌های آسیایی به خود اختصاص داده‌اند و این برای اولین بار است که دو دانشگاه از چین در صدر جدول این رتبه بندی دیده می‌شود. دانشگاه‌های National University of Singapore و University of Hong Kong به ترتیب رتبه‌های دوم و سوم را دارند.

روش شناسی این رتبه‌بندی همانند روش‌شناسی رتبه‌بندی جهانی دانشگاه‌ها است که از ۱۳ شاخص در قالب ۵ معیار آموزش (۲۵)، پژوهش (۳۰)، استنادات (۳۰)، درآمد صنعتی (۷.۵) و وجهه بین المللی (۷.۵) بهره جسته است. با این حال در رتبه‌بندی دانشگاه‌های آسیایی، پس از محاسبه امتیازات بر اساس شاخص‌ها نتایج کسب شده را بر اساس دانشگاه‌های موجود در این رتبه بندی باز تنظیم می‌کند.

همچنین براساس اعلام پایگاه اسنادی جهان اسلام در رتبه بندی اخیر ۱۱ دانشگاه حضور دارند که در رتبه بندی سال پیش حضور نداشته اند. این دانشگاه‌ها عبارتند از: دانشگاه یاسوج، دانشگاه بین المللی امام خمینی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، دانشگاه کردستان، دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشگاه بوعلی سینا، دانشگاه سمنان، دانشگاه شهرکرد، دانشگاه شاهد، دانشگاه علوم پزشکی شیراز.

همچنین تعداد دانشگاه‌های ایران از ۲۹ دانشگاه در رتبه بندی آسیایی ۲۰۱۹ تایمز به ۴۰ دانشگاه در سال ۲۰۲۰ رسیده است (تعداد دانشگاه‌های حاضر در رتبه بندی از ۴۱۷ دانشگاه به ۴۸۹ دانشگاه رسیده است). در سال ۲۰۱۹ تعداد ۴ دانشگاه از کشور رتبه زیر ۱۰۰ را در آسیا داشته اند، در حالی که در سال ۲۰۲۰ این تعداد به ۵ دانشگاه رسیده است. با این حال بهترین رتبه ایران در سال ۲۰۱۹، رتبه ۴۳ بوده است اما این رتبه در سال ۲۰۲۰ به رتبه ۴۸ رسیده است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بارش باران و برف در برخی استان های کشور