«معنویت در پویانمایی» منتشر شد


«معنویت در پویانمایی» منتشر شد

کتاب «معنویت در پویانمایی» تألیف مهدی همازاده ابیانه و پرداخت به مباحثی همچون تبیین هستی شناختی عوالم مثال و مثل در حکمت اشراق، منتشر شد.

خبرگزاری شبستان، گروه اندیشه: کتاب «معنویت در پویانمایی» تألیف مهدی همازاده ابیانه توسط مرکز پژوهش‌های اسلامی رسانه منتشر شده است.

بنابر این گزارش، انتقال مفاهیم معنوی در قالب انیمیشن، پژوهشی است که به منظور مطرح کردن جذّابیت‌های بصری و عمق تأثیر این مدیوم بر مخاطب کودک و نوجوان، انجام شده است.

تلاش اثر حاضر بر این بوده که پس از آشنا ساختن مخاطب با این مدیوم، به بررسی تئوریک آن از منظر مبانی نظری فلسفه اسلامی بپردازد. انیمیشن‌ها معمولاً به شکل روگرفتی از تکنیک‌ها و سبک‌های تولید در انیمیشن‌های هالیوودی ساخته می‌شوند.

با توجه به رسالت اداره کل پژوهش‌های اسلامی رسانه، جست‌وجو برای یافتن چهارچوبی که در عین تناسب و ابتناء بر نظام هستی‏ شناسانه حِکمی مسلمانان، ناظر به دستورالعمل‌ها و راهبردهای عملی و کاربردی باشد و به مسیری خاص و حکمت‌بنیان در عرصه برنامه ‏سازی پویانمایی بینجامد، از اهداف انجام این پژوهش به شمار می‌رود.

این کتاب پس از تبیین هستی شناختی عوالم مثال و مثل در حکمت اشراق و نسبتی که با تمثیل و نمادپردازی در هنر پیدا می‌کنند، سعی در یافتن راهبردی برای بازنمایی مفاهیم معنوی در مدیوم انیمیشن است.

مؤلف با بررسی داستان‌های تمثیلی شیخ اشراق و ظرفیت‌هایی که فلسفه او در اختیار هنرمندان قرار می‌دهد، به مقایسه رمزپردازی حِکمی با مکتب سمبولیسم مدرن و نیز برخی آرا سنت گرایان می‌پردازد و در نهایت با نقد رویکرد آثار پویانمایی دینی که طی سالیان اخیر در کشور ساخته می‌شود، چارچوبی براساس حکمت اشراق پیشنهاد می‌دهد که نه تنها در مضامین، بلکه در فرم انیمیشن نیز تأثیرگذار است و شخصیت‌ها و ماجراها و حتی فضا-زمان آثار را به گونه‌ای متفاوت ترسیم می‌نماید.

کتاب معنویت در پویانمایی تألیف مهدی همازاده ابیانه در ۱۷۵ صفحه و به قیمت ۲۵ هزار تومان توسط مرکز پژوهش‌های اسلامی رسانه عرضه شده است.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر ناگهانی چهره و اندام همایسریال پایتخت بعد 10 سال ! / هم لاغر هم خیلی پیر ! + عکس