فرصت اندک شهرداری رشت؛ و عدم جذب 49 میلیارد تومان از اعتبارات پسماند


فرصت اندک شهرداری رشت؛ و عدم جذب 49 میلیارد تومان از اعتبارات پسماند

رشت - ایرنا- مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری های گیلان با اشاره به زمان کوتاه باقیمانده تا پایان سال مالی جهت جذب اعتبارات ساماندهی پسماند سراوان گفت: شهرداری رشت تا کنون حدود 49 میلیارد تومان از اعتبارات اختصاص یافته برای پسماند را جذب نکرده است.

پویا شهشهانی روز شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا با یادآوری اینکه حدود ۱۱۹ میلیارد تومان اعتبار برای ساماندهی پسماند گیلان در سال ۹۸ ابلاغ شده است، اظهار کرد:۹۱ میلیارد تومان در مهر ماه و آذرماه سال ۹۸ برای احداث نیروگاه زباله سوز در دو بخش تجهیزات و ساختمانی ، توسعه و بهسازی کارخانه کود آلی گیلان از ظرفیت فعلی ۳۰۰ تن در روز به ظرفیت یک هزار تن و ساخت تصفیه خانه شیرابه اختصاص یافت.

وی تصریح کرد: مابقی اعتبار نیز برای کارخانه کمپوست لنگرود در آذر ۹۸ و برای کارخانه کمپوست تالش و رودسر ساماندهی محل های دفن آستارا ، لاهیجان و آستانه اشرفی جدیدا ابلاغ شده است.

وی با اشاره به اینکه شهرداری رشت، معین چهار شهرستان صومعه سرا، رشت ، شفت و فومن برای موضوع ساماندهی پسماند است ، افزود: با اجرای این طرح، ۵۰ درصد پسماند استان مدیریت و ساماندهی می شود.

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری های گیلان گفت: برای تکمیل پروژه ، بیش از سه برابر اعتبار ابلاغ شده نیاز داریم ؛ از این رو، برای دریافت اعتبارات جدید در سال جاری مرتبط با پسماند سراوان و تسریع در رفع مشکلات آن باید نخست بتوانیم اعتبارات ابلاغی سال ۹۸ را جذب کنیم.

وی با یادآوری اینکه شهرداری رشت تا کنون حدود ۴۹ میلیارد تومان اعتبارات پسماند استان را جذب نکرده است، خاطرنشان کرد: جذب کامل اعتبار اختصاص یافته برای ساماندهی پسماند سراوان در گرو تلاش های مضاعف و شبانه روزی شهرداری رشت است.

شهشهانی با بیان اینکه از ۲۳ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز بخش ساختمانی زباله سوز رشت، ۱۵ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته است، گفت : اکنون این پروژه دارای پیشرفت فیزیکی کمتر از ۱۰ درصد است.

وی با اشاره به اینکه عملیات ساختمانی زباله سوز در مراحل ابتدایی و توسعه و بهسازی زباله سوز در مرحله انعقاد قرار داد است؛ از روند کند اجرا و پیشرفت پروژه ها و نزدیک بودن پایان سال مالی و برگشت خوردن اعتبارات ابراز نگرانی کرد.

وی افزود: ۹۱ میلیارد تومان اعتبار ملی بیشترین اعتباری بوده که تا کنون برای ساماندهی پسماند سراوان اختصاص یافته که در گذشته بیشترین اعتبار برای این پروژه ۱۵ میلیارد تومان بوده است؛ از این رو شهرداری رشت باید با تلاش های شبانه روزی و بسیار اهتمام ورزد تا قبل از پایان سال مالی( شهریورماه ) اعتبارات را جذب کند .

شهشهانی با تاکید بر ضرورت تلاش برای جذب کامل این اعتبارات گفت: اگر شهرداری رشت نتواند اعتبارات را جذب کند ، تمامی تلاش های استانداری ، سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و برنامه و بودجه و شهرداری بی ثمر می ماند؛ ضمن آنکه اعتماد به گیلان نیز در این ارتباط از بین می رود.

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری های گیلان خاطر نشان کرد: شهرداری تمامی تلاش خود را برای تسریع در اجرای پروژه برای رساندن به برنامه زمانبندی شده به کار ببندد و استانداری نیز حمایت های لازم را انجام خواهد داد.

جنگل های سرسبز منطقه سراوان شهرستان رشت بیش از سه دهه است با انبوهی از زباله انباشته شده، و با وجود وعده دو سال پیش مسوولان مبنی بر رسیدگی به این معضل، همچنان شیرابه های ناشی از این حجم از زباله و دفن غیراصولی آنها در دل جنگل، هم سلامت اهالی منطقه و استان و هم ادامه حیات جنگل را تهدید می کند. روزانه بین ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ تن زباله به این منطقه انتقال داده می شود.

براساس آخرین توافق انجام شده با مردم سراوان رشت، مقررشده از سال ۱۴۰۱ دیگر هیچ نوع زباله ای دیگر وارد این منطقه نشود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در