بلومبرگ: موج دوم شیوع ویروس کرونا در ایران آغاز شده است!


بلومبرگ: موج دوم شیوع ویروس کرونا در ایران آغاز شده است!
انگار هر چه رشته بودیم، پنبه شد. با اعلام آمارهای تازه، دوباره به وضعیت خطرناک شیوع بیماری کرونا بازگشته ایم!

مقامات ایران روز چهارشنبه ثبت ۳۱۳۴ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا را گزارش کردند که ۵۰ درصد بیشتر از موارد گزارش شده در یک هفته قبل است.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، در روز چهارشنبه ۱۴ خرداد، بالاترین آمار روزانه ابتلا به ویروس کرونا در دو ماه گذشته در ایران ثبت شد و این افزایش به آمار روزانه ماه مارس نزدیک شده است که اوج ابتلا روزانه به ویروس کرونا بود. به نظر می رسد این افزایش موارد ابتلا نشان دهنده موج دوم شیوع ویروس کرونا باشد.

بنا بر آمارهای رسمی، تاکنون ۱۶۰ هزار و ۶۹۶ نفر در ایران در مجموع به ویروس کرونا مبتلا شده اند و از این تعداد بیش از ۸ هزار نفر جان باخته اند. هرچند آمار رسمی ایران و کشورهایی مانند روسیه و چین قابل راستی‌آزمایی توسط کارشناسان مستقل نیست و نمی‌تواند معتبر و نهایی تلقی شود. با این وجود برآورد می‌شود که آمار واقعی بسیار بیشتر از ارقام اعلام شده باشد و مقامات این کشورها شمار واقعی مبتلایان و جان‌باختگان را پنهان کرده باشند.

بیشتر بخوانید:

هشدار! شیوع دوباره کرونا در ایران/ موج سوم کووید۱۹ در ۳ استان

افزایش آمار مبتلایان به ویروس کرونا در حالی است که مقامات ایران در اواسط ماه فروردین محدودیت ها برای مقابله با ویروس کرونا را کاهش دادند.

دیلی میل: ایران اولین کشور جهان است که رسما از موج دوم کروناویروس خبر داد

روزنامه دیلی میل نوشت روز چهارشنبه ایران با اعلام ۳۵۷۴ کیس جدید رسما از موج دوم کروناویروس در این کشور خبر داد.

بلومبرگ: موج دوم شیوع ویروس کرونا در ایران آغاز شده است!

چرا موج دوم کرونا آغاز شد؟

رییس اتاق فکر ستاد کرونای استان تهران در اواخر اردیبهشت ماه پیش‌بینی کرد موج دوم شیوع کرونا در ایران کم‌خطرتر و آرام‌تر طی می­‌شود؛ زیرا با رفتار ویروس بهتر آشنا شده‌ایم.

حسین قناعتی در هفتمین نشست برنامه تبادل تجربیات علم و فناوری در کشورهای اسلامی که به صورت مجازی برگزار شد، گفته بود: امروز نسبت به آغاز شیوع کرونا تجهیزات بیشتر و بهتری داریم. آموزش رفتارهای بهداشت فردی داده شده و مردم بیشتر رعایت می‌کنند. بنابراین انتظار داریم موج بعدی شیوع ویروس کرونا کم‌خطرتر باشد و آرام‌تر طی شود.

با این حال کارشناسان به عوامل مختلفی اشاره می کنند که موجب شده است موج دوم بیماری کرونا در ایران آغاز شود.

بلومبرگ: موج دوم شیوع ویروس کرونا در ایران آغاز شده است!

رها کردن یکباره سیاست های محدود کننده تردد و اجتماعات و از آن مهمتر عدم رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی مردم قطعا یکی از عمده عواملی است که موجب شده است موج دوم کرونا در کشور آغاز شود.

بازگشایی اختیاری مدارس، فعالیت عادی و معمول پاساژها، مغازه ها و رستوران ها، بازگشایی حداکثری اداره ها و سازمان های دولتی و خصوصی و در مرحله آخر بازگشایی اماکن مذهبی و لغو محدودیت تردد بین شهری، همگی از جمله عواملی هستند که در ایجاد موج دوم کرونا، بی تاثیر نبوده اند.

مجموع این اتفاقات موجب شده است که موج دوم کرونا البته در سایه رفتارهای غیراحتیاطی مردم آغاز شود. وضعیت ازدحام کوچه ها و خیابان ها در شهرهای مختلف هم نشان می دهد که انگار ترس مردم از کرونا ریخته است، یا اینکه از رعایت پروتکل های بهداشتی خسته شده اند.

بیشتر بخوانید:

آغاز موج جدید ویروس کرونا در تهران

در این شرایط، انتظار این است که دولت بتواند با اتخاذ سیاست های کارشناسی و اعمال محدودیت های تازه با موج دوم بیماری کرونا مقابله کند. در این بین، نیاز است که رسانه ها نیز به طور مداوم به مردم و مسئولان گوشزد کنند که هنوز چیزی عوض نشده است و همچنان در وضعیت خطرناک بیماری قرار داریم.

بلومبرگ: موج دوم شیوع ویروس کرونا در ایران آغاز شده است!

سفرهای تفریحی، هرچه سریع‌تر متوقف شود

چند روز قبل مهران حسنی، معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مازندران، اعلام کرد که فقط در ۱۰ روز ابتدای خردادماه، حدود دو میلیون مسافر به استان مازندران وارد شده اند؛ طوری که با ترافیک سنگین در محورهای منتهی به شهرهای شمالی کشور، مواجه بودیم.

دکتر هوشنگ ساغری، متخصص عفونی و استاد بازنشسته دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفتگو با «الف» تصریح می کند: «اگر می خواهیم موج دوم کرونا کنترل شود، یکی از مهم ترین راه های کنترل این بیماری این است که هر چه سریع تر، مسافرت ها را ممنوع کنند. خیلی از مسافرانی که در همین چند روز تعطیلات به شهرهای شمالی و سایر شهرها سفر کردند، ممکن است بیمارانی باشند که هنوز علائم بیماری کرونا را بروز نداده اند، اما ناقل بیماری هستند. این افراد با سفر آزادانه به سایر استان ها، بیماری را در سطح وسیعی گسترش می دهند.»

ساغری انتقاد می کند: «متاسفانه بسیاری از مردم در اماکن عمومی از ماسک استفاده نمی کنند، در حالی که باید همه ماسک بزنند. افراد با سنین بالا و افراد با بیماری های زمینه ای، بهتر است که این ایام در منزل بمانند. دیگر افراد باید حتما فاصله اجتماعی را رعایت کنند، اما شواهد نشان می دهد که متاسفانه این فاصله را رعایت نمی کنند. متاسفانه افراد بدون پروا به مسافرت می روند، در حالی که باید این مسافرت ها قطع شود. شستن مداوم دست ها با صابون مایع، رعایت اصول بهداشتی و ایمنی و تعطیلی مراکز سیاحتی و خدماتی که موجب ازدحام مردم می شود، باید حتما در اولویت قرار بگیرد. اگر این کارها انجام نشود، زنجیره ابتلا به کرونا به این زودی ها قطع نخواهد شد.»

بلومبرگ: موج دوم شیوع ویروس کرونا در ایران آغاز شده است!

او پیشنهاد می دهد: «باید با اعمال قوانین و جبر قانونی، مانع از سفرهای تفریحی شد. این مسافرت های بی دلیل، بازی با جان مردم است. در همه جای دنیا، این افراد را جریمه می کنند، اما متاسفانه ما این سفرها را باز گذاشته ایم.»

برخلاف گمانه زنی ها، شروع فصل گرم هم نتوانسته است در مهار کرونا، کمک کننده باشد. شروع موج دوم کرونا در آغاز فصل گرما، این فرضیه را اثبات کرد که ما با یک بیماری ناشناخته و غیرقابل پیش بینی مواجهیم که دست کم گرفتن آن به تهدید جدی سلامت کل جامعه منجر می شود.

بلومبرگ: موج دوم شیوع ویروس کرونا در ایران آغاز شده است!

دکتر زالی: معلوم نیست در پیک اول کرونا هستیم یا وارد پیک دوم شده‌ایم

علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: طی ۲۴ ساعت گذشته در استان تهران در خصوص میزان مراجعان سرپایی در حوزه درمان ۷.۹ دهم درصد رشد داشته‌ایم و میزان بیماران جدید بستری در بیمارستان‌های استان تهران ۱۰.۱ درصد بوده که نیاز به توجه جدی دارد.

بیشتر بخوانید:

ترامپ: پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه تولید واکسن کرونا داشتیم

زالی افزود: در ۲ بیمارستان ارجاعی استان تهران نیز افرادی بستری شده‌اند که طی ۱۰ روز گذشته درگیر تماس بوده‌اند و سفر عامل اصلی آن‌ها بوده و طی بررسی‌ها در یکی از بیمارستان‌های ارجاعی ۶۰ درصد افراد بستری شده سابقه مسافرت به استان‌های مربوطه را داشته‌اند که متأسفانه نشان‌دهنده این است که موج جدیدی از بیماری ممکن است در تهران به وقوع بپیوندد که بخشی در تعاقب سفرهای غیرضروری است و تأکید می‌کنیم که این سفرها خطرآفرین بوده و روند بیماری را می‌تواند تحت شعاع قرار دهد.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران در خصوص اینکه در پایان پیک اول هستیم یا وارد پیک دوم کرونا شده‌ایم گفت: این موضوع نیاز به بررسی دارد که نیازمند زمان است.

وی در رابطه با اجرای طرح ترافیک و عدم استفاده ۱۰ درصدی افراد از ماسک عنوان داشت: حتی اگر ۵ هزار نفر از کسانی که از مترو و اتوبوس استفاده می‌کنند از ماسک استفاده نکنند برای گسترش بیماری مهم هستند و در زمان اجرای طرح تحلیل صورت می‌گیرد و اگر تغییر جدی در آمارها ایجاد شود طبیعتاً طرح بازنگری خواهد شد.

alef.ir

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اخبار پزشکی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر لطف حق به صورت داستان + متن شعر