مذاکره در کوچه بن بست!


مذاکره در کوچه بن بست!

تولیدکنندگان گروه اوپک پلاس ممکن است تا پایان هفته جاری کنفرانس ویدیویی وزیران را برگزار کنند. البته اگر عراق و کشورهای دیگری که به توافق پایبند نبوده اند موافقت کنند پایبندی خود را تقویت کنند.

به گزارش پول نیوز، اوپک و متحدانش شامل روسیه که گروه اوپک پلاس را تشکیل می دهند هنوز درباره زمان برگزاری نشست مجازی وزیران برای مذاکره درباره تمدید کاهش تولید در سطح فعلی به توافق نرسیده اند.

اوپک و متحدانش در واکنش به نابودی تقاضا بر اثر بحران شیوع ویروس کرونا و سقوط قیمتها، اوایل آوریل با کاهش تاریخی تولید به میزان ۹.۷ میلیون بشکه در روز موافقت کردند. قیمت نفت که در آوریل به پایین ۲۰ دلار سقوط کرده بود، با اجرای توافق کاهش تولید و بهبود تدریجی تقاضا بیش از دو برابر رشد کرده اما بلاتکلیفی اوپک پلاس درباره تمدید کاهش تولید در سطح فعلی باعث افزایش فشارهای کاهشی روی قیمتهای نفت در روزهای اخیر شده است.

طبق توافق اولیه اوپک پلاس که ۲۳ کشور در آن حضور دارند، مقرر شد که تولید نفت به میزان ۹.۷ میلیون بشکه در روز در طول ماه‌های مه و ژوئن کاهش داده ‌شود و سپس محدودیت عرضه تا پایان سال ۲۰۲۰ به ۷.۷ میلیون بشکه در روز و از سال ۲۰۲۱ تا سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ به ۵.۸ میلیون بشکه در روز تسهیل ‌شود.

بررسیها نشان داده است که اوپک در ماه مه در تلاش برای برقراری مجدد توازن بازار نفت، به سه چهارم از کاهش تولیدی که متعهد شده بود عمل کرده است. این پایبندی تحت تاثیر عملکرد عراق و نیجریه قرار گرفت که کمتر از نیمی از سهمیه کاهش تولید تعیین شده را انجام دادند.

عربستان سعودی و روسیه برای تمدید کاهش تولید گروه اوپک پلاس به میزان ۹.۷ میلیون بشکه در روز به مدت یک ماه دیگر به توافق اولیه رسیده اند اما پیشنهاد الجزایر که ریاست دوره ای اوپک را برعهده دارد برای دیدار تولیدکنندگان در روز پنج شنبه به دلیل مذاکرات بر سر عملکرد ضعیف برخی از اعضای گروه به تاخیر افتاد.

یک منبع آگاه اوپک پلاس به رویترز گفت: در میان وزیران گروه مذاکراتی درباره احتمال جبران عملکرد ضعیف ماه مه این کشورها در ماههای ژوئن و ژوییه وجود دارد.

اگر چه کاهش تولید عراق و نیجریه در ماه مه در مقایسه با ادوار قبلی توافقات کاهش تولید مطلوب بود اما همچنان در عمل کامل به تعهداتشان تعلل داشتند. پایبندی عراق به سهمیه کاهش تولید ۴۲ درصد و نیجریه ۳۴ درصد بود.

به گفته منابع آگاه، اگر توافقی در این زمینه حاصل شود، کنفرانس وزیران به سرعت اعلام خواهد شد و حتی احتمال برگزاری نشست در روز جمعه وجود دارد.

تولیدکنندگان از این که محدودیت عرضه تا حدودی افت تقاضا بر اثر شیوع ویروس کرونا را جبران کرده است، آسوده خاطر شده اند. کاهش محدودیتهای قرنطینه به بهبود تدریجی تقاضا کمک کرده است.

طبق گزارش خبرگزاری اینترفکس، الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه روز پنج شنبه اعلام کرد که بازار جهانی نفت با توجه به توافقی که اوپک پلاس به آن خواهد رسید، ممکن است در ژوییه با کمبود عرضه نفت به میزان سه تا چهار میلیون در روز روبرو شود.

بر اساس گزارش رویترز، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین اظهار کرده که ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه هیچ برنامه ای برای صحبت با دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا یا سران کشورهای دیگر در این خصوص ندارد اما اظهار کرد که بازارهای نفت در هفته های اخیر تثبیت شده اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه نفت و گاز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید