مجلس یازدهم بداند با شعار کاری از پیش نمی‌رود


تهران (پانا) - یک نماینده سابق مجلس شورای اسلامی به نمایندگان مجلس یازدهم توصیه کرد با شعار کاری از پیش نمی‌رود و باید در عمل کاری انجام دهد. وی گفت نمایندگان مجلس یازدهم مطمئن باشند که این فضای اول مجلس بعد از چند روز تمام می‌شود، اجازه بدهند که سوابق سخن بگوید، اجازه بدهند که رزومه سخن بگوید، اجازه بدهند که کارنامه‌هایی که در گذشته داشتند، چراغ...

مجلس یازدهم بداند با شعار کاری از پیش نمی‌رود

تهران (پانا) - یک نماینده سابق مجلس شورای اسلامی به نمایندگان مجلس یازدهم توصیه کرد با شعار کاری از پیش نمی‌رود و باید در عمل کاری انجام دهد. وی گفت نمایندگان مجلس یازدهم مطمئن باشند که این فضای اول مجلس بعد از چند روز تمام می‌شود، اجازه بدهند که سوابق سخن بگوید، اجازه بدهند که رزومه سخن بگوید، اجازه بدهند که کارنامه‌هایی که در گذشته داشتند، چراغ راه‌شان باشد.

میر حمایت میرزاده در گفت‌وگو با پانا با بیان اینکه در دوره دهم مجلس شورای اسلامی، همه کمیسیون‌ها به صورت مشترک و کمیسیون آموزش و تحقیقات به صورت ویژه در سال اول و دوم درگیر قانون برنامه ششم بودند، گفت: «در برنامه‌ای که از طرف دولت آمده بود، راجع به آموزش و پرورش فقط ۱۱ بند پیش‌بینی شده بود اما بیش از ۲۰ پیشنهاد راجع به این حوزه تصویب شد. موارد متعدد زیادی در برنامه پنج ساله گنجانده شده که به نفع آموزش و پرورش شد، از جمله توجه به مسائل کیفی آموزش و پرورش و‌ سند تحول بنیادین؛ این یکی از اقدامات مهم ما در مجلس بود.»

وی با بیان اینکه فکر می‌کنم برای جامعه هیچ موضوعی مهمتر از اشتغال نباشد، اظهار کرد: «در همه دولت‌ها و همه مجالس انتظار این است که موضوع اشتغال برای جوانان و درآمد خانواده‌ها حل شود. قدم مهمی که به نظر من کمیسیون آموزش در این زمینه برداشت و در تاریخ مجلس دهم و این کمیسیون ماندگار است، تصویب قانونی به نام تشکیل شورای عالی فنی و حرفه‌ای و مهارتی زیر نظر معاون اول رئیس‌جمهوری بود. این قانون در همین دولت هم اکنون در حال اجرا شدن است. جوانان ما یک صفحه کاغذ و مدرک را دارند اما مهارت لازم را ندارد، بیش از حد در جامعه مدرک‌گرایی رایج شده است در حالی که باید مهارت مهمتر از مدرک باشد. دستگاه‌های موازی متعدد در کشور وجود دارد که راجع به مهارت فعالیت می‌کنند، دانشگاه فنی حرفه‌ای، دانشگاه علمی کاربردی، هنرستان‌هاب آموزش و پرورش، سازمان فنی حرفه‌ای، وزارت کار و ... . بنابراین شورای عالی مهارت تشکیل شد تا هم جلوی موازی‌کاری را بگیرد و هم همدلی در امکانات و تجهیزات شکل بگیرد. این شورا مصوبات خوبی داشته است که به رشد مهارت منجر خواهد شد.»

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس دهم ادامه داد: «اقدام دیگر ما در زمینه مدارس غیرانتفاعی و غیردولتی بود که برای پر کردن خلأهای موجود در این خصوص، قانون مصوبی در مجلس وجود نداشت تا این که توسط مجلس دهم و کمیسیون آموزش، قانونی در این باره تهیه شد که طبق آن به اعتقاد من در آینده، مدارس غیر دولتی، استانداردهای بیشتری خواهند داشت.»

میرزاده اقدام مهم دیگر کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس دهم را مربوط به جلوگیری از دزدی و تخلف در آثار علمی دانست و در این باره گفت: «متاسفانه دزدی علمی در جامعه ما به شکل عجیبی افزایش یافته است، در روز روشن و آشکارا، بر دیوار دانشگاه‌ها، در میدان انقلاب، دزدی و تهیه پایان‌نامه، تهیه مقاله و موارد علمی وجود دارد و این غیر از دزدی معنی دیگری ندارد. خلاء قانونی باعث این قضایا می‌شد، بنابراین در مجلس دهم کاری که کردیم این بود که قانونی در این باره تصویب شد تا جلوی این موارد گرفته بشود. کار دیگری که در کمیسیون انجام شد، قانون تعیین تکلیف نیروهای بلاتکلیف حق‌التدریس و نیروهای نهضت در آموزش و پرورش بودند، افرادی که با عناوین مختلف سال‌های سال در آموزش و پرورش کار می‌کردند به امید اینکه روزی استخدام شوند که خوشبختانه این هم در مجلس دهم مصوب شد. در بخش نظارتی هم بلاخره یکی از مراکز اقتصادی خیلی مهم وابسته به آموزش و پرورش که صندوق ذخیره فرهنگیان بود، مورد تحقیق و تفحص قرار گرفت و افرادی که متخلف بودند همه به مراجع قضایی معرفی شدند.»

این نماینده سابق مجلس گفت: «همچنین تحقیق و تفحصی درباره دانشگاه آزاد و مدارس خارج از کشور انجام گرفت. در حوادثی مانند راهیان نور، اتوبوس تبریز، دانشگاه آزاد، آتش‌سوزی مدرسه در زاهدان و اتفاقی که در تاکستان در مدارس افتاد، نقش نظارتی کمیسیون به صورت فعالانه انجام شد.»

میرحمایت میرزاده با بیان اینکه پربحث‌ترین و پرچالش‌ترین موضوع در کمیسیون آموزش در طول چهار سال اخیر مربوط به نیروهای حق‌التدریس و تعیین تکلیف نیروهای دولتی و آموزش و پرورشی بود، اضافه کرد: «بحث‌های زیادی در این باره انجام شد و بحث‌های زیادی با دولت، سازمان برنامه و بودجه، نماینده‌ها، سازمان اداری و استخدامی صورت گرفت به طوری که بیشترین وقتی کمیسیون به همین موضوع اختصاص یافت و در نهایت قانون تعیین تکلیف این نیروها مصوب و به دولت ابلاغ شد.»

نماینده مردم گرمی در دوره دهم مجلس شورای اسلامی بیان کرد: «اما موضوع حساس دیگری که بیشتر مربوط به وزارت علوم می‌شد و نتوانستیم آنگونه که دلمان می‌خواست به سرانجام برسد، کنکور بود. کنکور آفت است و مسیر نظام تعلیم و تربیت را مورد توجه قرار داده است و اگر آرزو داریم نظام تعلیم و تربیت در مسیر صحیح باشد، سند تحول بنیادین پیاده شود، بچه‌های ما مهارت‌های زندگی بلد باشند و بدون استرس و فشارهای روانی و روحی با عشق و علاقه به مدرسه بروند، به دانشگاه بروند، علم جایگاه خود را پیدا کند، تا زمانی که کنکور وجود دارد این آرزوها را باید به دل داشته باشیم. کنکور حتماً باید اصلاح شود، در هیچ جای دنیا اینگونه نیست که کل آینده ۱۴ سال زندگی و درس خواندن در طول دو ساعت تست‌زنی فرد مشخص شود.»

میرزاده با بیان اینکه آقای لاریجانی برای مجلس سنگ تمام گذاشت، گفت: «به نظر من اداره مجلس به این سادگی‌ها نیست. معدل آقای لاریجانی برای مجلس خیلی بالا بود، معدل اداره مجلس آقای لاریجانی بسیار بالا بود. علی لاریجانی به نظر من یک شاهکار بود و بسیار تلاش کرد تا مجلس در مسیر قانونی خود قانونمند اداره شود.»

وی با اشاره به اینکه نمایندگان مجلس دهم معتدل‌تر بودند و افراط و تفریط در آن‌ها خیلی کم بود، افزود: «این همه حوادث و اتفاقات در تاریخ هیچ مجلسی پشت سر هم برای کشور، برای مجلس و دولت اتفاق نیفتاد اما این مجلس به خوبی توانست با تعامل با دولت، با قوای دیگر، مشکلی برای نظام ایجاد نشود. شهید بهشتی را خدا رحمت کند، یک جمله بسیار تاریخی داشتند، فرمودند ما شیفتگان خدمتیم نه تشنگان قدرت؛ نمایندگانی که شعار می‌دهند مردم به خاطر شما به مجلس می‌رویم، مجلی انقلابی تشکیل می‌دهیم، دلمان برای شما می‌سوزد و برای همین کاندید شده‌ایم و ... با شعار چیزی از پیش نمی‌رود و باید در عمل کاری انجام داد. نمایندگان مجلس یازدهم مطمئن باشند که این فضای اول مجلس بعد از چند روز تمام می‌شود، اجازه بدهند که سوابق سخن بگوید، اجازه بدهند که رزومه سخن بگوید، اجازه بدهند که کارنامه‌هایی که در گذشته داشتند، آن گذشته چراغ راه آن‌ها باشد. قانونگذاری و نظارت را فراموش نکنند. اینکه شمشیر را از رو ببندیم، آن را در می‌آوریم، پدر این را درمی‌آوریم و ... این‌ها در شأن نظام نیست. اجازه بدهند که دولت دغدغه‌ها را مطرح کند، لایحه بیاورد و مجلس بیشتر وقت خود را برای نظارت صرف کند. تلاش کنند با دولت کار کنند، عجله نکنند و الکی نگویند فلان استان، فلان وزیر و ... . نمایندگان مجلس یازدهم باید واقعیت‌ها را در نظر بگیرند و بر اساس واقعیت‌ها رای و نظر و حرف خود را ارائه کنند. مجلس دهم شورای اسلامی با همه مشکلاتی که در کشور پیش آمد، با دست خالی با دولت بیشترین همکاری را کرد و شبانه‌روزی تلاش کردند و انشالله ذخیره آخرت همه نمایندگان مردم باشد.»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403