استقامت اجتماعی از بایسته‌های مهم برای زمینه‌سازی ظهور است


استقامت اجتماعی از بایسته‌های مهم برای زمینه‌سازی ظهور است

مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت گفت: استقامت اجتماعی و پایداری همگانی منتظران در مسیر هدف‌گذاری و اصلاحات جامعه، یکی از بایسته‌های مهم برای زمینه‌سازی ظهور امام زمان(عج) است.

استقامت اجتماعی از بایسته‌های مهم برای زمینه‌سازی ظهور است

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن مُلایی در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، با اشاره به «استقامت اجتماعی» به‌عنوان یکی از مقوله‌های بسیار مهم اخلاق اجتماعی منتظران ظهور، اظهار کرد: معمولا بحث استقامت در حوزه فردی مورد توجه قرار می‌گیرد و به زوایای اجتماعی آن کمتر پرداخته می‌شود‌.

وی در تبیین مفهوم استقامت اجتماعی، گفت: منتظران ظهور که می‌دانند برای تسریع در ظهور امام زمان(عج) باید آمادگی‌های لازم را فراهم کنند، اهداف اجتماعی را تعریف می‌کنند. یعنی اصلاحات و هدف‌گذاری اجتماعی را که بسیار مهم‌تر و فراتر از اهداف فردی است و بر محور انتظار بوده و با فرهنگ انتظار همخوانی داشته باشد.

حجت‌الاسلام ملایی بیان کرد: وقتی که هدف‌گذاری‌های اجتماعی برای زمینه‌سازی ظهور مدنظر قرار گیرد، مشخص می‌شود که برای تحقق این اهداف اسباب و لوازمی مورد نیاز است. این اهداف که رویکردی اجتماعی دارند، گاه بسیار دشوار و غیر قابل دسترسی هستند.

کارشناس مهدویت با تاکید بر لزوم برخورداری منتظران از معرفت و بصیرت، ادامه داد: آنان پس از هدف‌گذاری اجتماعی برای زمینه‌سازی ظهور، همان‌گونه که برای رسیدن به اهداف فردی استقامت می‌ورزند، باید در مسیراهداف اجتماعی نیز استقامت و بردباری به خرج دهند.

حجت‌الاسلام ملایی تصریح کرد: این استقامت اجتماعی درواقع یک عزم و اراده همگانی است که با استقامت آحاد منتظران رقم خواهد خورد. در واقع، منتظران برای تحقق اهداف اجتماعی که در مسیر زمینه‌سازی برای ظهور تعریف شده‌ و جامعه را به سمت صلاح پیش می‌برند تا تبدیل به یک جامعه منتظر به معنای واقعی کلمه شود. آنان در یک هم‌افزایی قرار گرفته و استقامت اجتماعی را رقم می‌زنند.

عزم ملی؛ مصداقی از استقامت اجتماعی

وی تعبیر «عزم ملی» را یکی از مصادیق استقامت اجتماعی برشمرد و افزود: همان‌گونه که برای رسیدن به یک هدف ملی باید عزم و اراده همگانی تک‌تک افراد جامعه جمع و تبدیل به اراده و عزم واحد شود، در مسیر ساخت جامعه منتظر نیز فردفرد منتظران امام زمان(ع) باید اخلاق اجتماعی به خرج بدهند تا پس از هدف‌گذاری مقدس و کلان بتوانند در مسیر تحقق آن، پایداری و استقامت کنند.

مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت تصریح کرد: استقامت اجتماعی و پایداری همگانی منتظران در مسیر هدف‌گذاری و اصلاحات جامعه، یکی از بایسته‌های مهم برای زمینه‌سازی ظهور امام زمان(عج) است.

حجت‌الاسلام ملایی با اشاره به آیه شریفه «إِنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلَآئِکَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِی کُنْتُمْ تُوعَدُونَ»، بیان کرد: مضمون این آیه شریفه بشارت خداوند متعال برای کسانی است که پروردگار را برای عبودیت انتخاب می‌کنند و در این مسیر استقامت و بردباری به خرج می‌دهند. چنین مؤمنانی نه نسبت به عملکردهای ناصواب گذشته که جبران می‌شود، محزون می‌شوند و نه از آینده نامعلوم یا تیره خوف دارند چرا که در مسیر الهی گام بر می‌دارند و استقامت می‌ورزند.

وی با اشاره به ادامه این آیه شریفه و آیه بعدی آن، بیان کرد: در این دو آیه شریفه بشارت خداوند برای مؤمنان نه تنها برای آخرت آنان است بلکه گشایش امور دنیوی را نیز شامل می‌شود.

حجت‌الاسلام ملایی گفت: رویکردهای فردی را رشد و ارتقا دهیم و رویکرد اجتماعی نسبت به مسئله انتظار را نیز مدنظر قرار دهیم تا بشارت خداوند شامل حالمان شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403