خلیل‌زاد: تلاش‌ها بروی شروع مذاکرات بین‌الافغانی متمرکز شده است


خلیل‌زاد: تلاش‌ها بروی شروع مذاکرات بین‌الافغانی متمرکز شده است

نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان گفت: شروع مذاکرات بین‌الافغانی بخش مهمی از روند صلح افغانستان است و اکنون همه تلاش‌ها برای شروع این روند متمرکز شده است.

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، «زلمی خلیل‌زاد» نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان گفت: شروع مذاکرات بین‌الافغانی بخش مهمی از روند صلح افغانستان است و اکنون همه تلاش‌ها برای شروع این روند متمرکز شده است.

خلیل‌زاد، روز دوشنبه، دوازدهم جوزا، در نشستی با خبرنگاران گفته است که روند صلح افغانستان در «لحظات امیدوارکننده» قرار گرفته است.

وی اعلام آتش‌بس، کاهش خشونت، ادامه آتش‌بس اعلام نشده پس از عید و تسریع روند رهایی زندانیان را از نشانه‌های امیدوارکننده برای شروع مذاکرات بین‌الافغانی یاد کرده است. با این حال او بر لزوم انجام تبادله‌ زندانیان پیش از شروع مذاکرات بین‌الافغانی تأکید کرده و گفته است که با رهایی زندانیان، راه به سوی این مذاکرات باز می‌شود.

خلیل‌زاد گفته است که توافق‌نامه آمریکا و طالبان راه را برای یک توافق سیاسی میان جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان فراهم کرده است.

نماینده ویژه امریکا با اشاره به امضا توافق‌نامه‌ی سیاسی میان محمداشرف غنی و عبدالله عبدالله، گفته است که اکنون هردو باهم برای صلح تلاش می‌کنند و تیم خوبی برای مذاکره با طالبان شکل گرفته است. به گفته وی، گفت‌وگوها در مورد شروع مذاکرات بین‌الافغانی، زمان و محل برگزاری آن شروع خواهد شد.

وی ابراز خوشبینی کرد که در «جای خوبی هستیم» و نشانه‌ها حاکی از آن است که طرف‌های دخیل به سمت شروع مذاکرات بین‌الافغانی به پیش‌ می‌روند.

نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان در مورد زمان و محل برگزاری مذاکرات بین‌الافغانی به صورت صریح سخن نگفته است. به گفته او، چندین کشور برای میزبانی از گفت‌وگوهای صلح افغانستان اعلام آماد‌گی کرده است، اما توافق نهایی در این مورد به دولت و طالبان بر می‌گردد.

روابط طالبان با القاعده

براساس توافق‌نامه‌ که در دهم حوت در دوحه، پایتخت قطر امضا شد، طالبان متعهد شده‌اند که در ازای خروج نیروهای امریکایی روابطش را با شبکه القاعده و دیگر گروه‌های تروریستی قطع کند.

اما گزارشی که از سوی سازمان ملل متحد تهیه شده است، نشان می‌دهد که به رغم این تعهدات طالبان هنوزهم با القاعده روابط دارند.

بخش زیادی از پرسش‌هایی که از خلیل‌زاد در این نشست مطرح شد، به روابط طالبان با القاعده و سرنوشت توافق‌نامه صلح اختصاص یافته بود.

خلیل‌زاد افزود که این گزارش را نخوانده است اما اطلاع دارد که این گزارش تا پانزدهم ماه مارس را در بر می‌گیرد. توافق‌نامه صلح در ۲۹ ماه فوریه در دوحه امضا شد.

به گفته او، امریکا از اجرای تعهد طالبان در توافق‌نامه صلح نظارت دارد و براساس این توافق‌نامه طالبان به هیچ صورت میزبان گروه‌های تروریستی نخواهند بود و رابطه‌اش را با القاعده قطع می‌کند.

او افزود که امریکا به مفاد این توافق‌نامه متعهد است و از عمل‌کرد گروه طالبان نیز نظارت می‌کند و این گروه برخی از اقدامات را روی دست گرفته است، اما اجرای کامل تعهدات به زمان نیاز دارد.

با این حال، خلیل‌زاد گفت در صورتی که طالبان به تعهداتش عمل نکنند، امریکا نیز تعهدی در برابر این گروه ندارد.

این در حالی است که حکومت افغانستان از ارتباط نزدیک طالبان با داعش و دیگر گروه‌های تروریستی از جمله القاعده در گذشته سخن گفته است. به باور مقام‌های حکومتی، طالبان به گروه‌های تروریستی خارجی بستر فعالیت را پهن کرده و به آن‌ها پناه داده‌اند.

/انتهای پیام/

خلیل‌زاد: تلاش‌ها بروی شروع مذاکرات بین‌الافغانی متمرکز شده است
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...