به گزارش الف، شورش شهروندان سیاهپوست آمریکا علیه تبعیض نژادی که زخم کهنه پوشیده شده ای بود، حالا و بویژه پس از سه سال ریاست جمهوری ترامپ و اجرای طرح های مختلف علیه گروه های مختلف نژادی، مذهبی، مهاجران و ...، در شرایطی که این کشور همچنان با سیر افزایشی تعداد مبتلایان و قربانیان کرونا و بیکاری گسترده نیروی کار این کشور دست به گریبان است، شرایط جدیدی را برای این کشور رقم زده است.

ترامپ در سه سال ریاست جمهوری اش، همواره مثلثی از سه کشور روسیه، چین و ایران را در برابر خود می دید که در اسناد راهبردی آمریکا این مثلث تهدیدهای اصلی این کشور در هژمونی و رهبری جهان محسوب می شوند. حالا او در مخمصه کرونا و اعتراض های سراسری ضد تبعیض نژادی و همچنین فاصله طبقات اجتماعی در شهرهای مختلف این کشور گیر افتاده است.

حال و روز این روزهای آمریکا و ترامپ را با محمد مرندی کارشناس مسائل آمریکا در میان گذاشتیم.

محمد مرندی، کارشناس مسایل آمریکا در مورد ماهیت اعتراضات در این کشور به الف می‌گوید: ماهیت اعتراضات در آمریکا فراتر از نژاد پرستی است، وضعیت بد اقتصادی و فاصله طبقاتی در جامعه‌ای که لیبرالسیم و سرمایه داری در آنجا حاکم است، در این ده سال گذشته نیز تشدید شده است، بدین معنا که بی عدالتی های روز افزون و نارضایتی های اجتماعی به موضوع نژادپرستی اضافه شده و این موضوعات موجب اعتراضات گسترده در آمریکا شده است.

این کارشناس مسایل آمریکا می‌گوید: جنایتی که پلیس آمریکا علیه جورج فلوید سیاه پوست انجام داد محرک بزرگی در این شرایط داخلی آمریکا و بحران اقتصادی و بهداشتی بود.

مرندی همچنین در مورد ادامه اعتراضات و تاثیرگذاری آن بر انتخابات اکتبر گفت: به هرحال دولت آمریکا این اعتراضات را در آخر سرکوب می‌کند. اما نکته ای که وجود دارد این است که شکاف عمیق اجتماعی وجود دارد که حاکمیت با آن مواجه است. اما در مورد انتخابات آمریکا قضاوت زود است و حدود ۸۰ درصد از طرفداران ترامپ، سفیدپوستانی هستند که به او رای خواهند داد.

وی در پایان با اشاره به ادعای مقامات این کشور مبنی بر دست داشتن سه کشور ایران، روسیه و چین در این اعتراضات گفت: آمریکایی ها سعی دارند تا مشکلات داخلی خود را به گردن خارجی‌ بیندازند. دولتمردان آمریکایی که ادعا میکنند که ابر قدرت جهان هستند پس چطور ایران، روسیه، چین و به قول خودشان زیمباوه میتواند در امور داخلی آنها تاثیرگذار باشند. این ادعاها نشان از این دارد که وضعیت آمریکا در حال حاضر خوب نیست.

این کارشناس مسایل آمریکا افزود: ترامپ با فرافکنی و خارج هراسی سعی دارد تا از بار مشکلات اقتصادی و بهداشتی شانه خالی کند.