از هم گسیختگی روز افزون در جامعه آمریکا


از هم گسیختگی روز افزون در جامعه آمریکا

اس‍‍پوتنیک: اعتراضات خشونت آمیز در آمریکا برای محکومیت وحشی گری پلیس و نژادپرستی در این کشور، هر روز بیشتر از گذشته آمریکا را دچار گسست می‌کند.

از هم گسیختگی روز افزون در جامعه آمریکابه گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه اینترنتی اسپوتنیک، نژادپرستی نهادینه شده، جامعه آمریکا را دچار از هم گسیختگی کرده است.
بر اساس این گزارش‏، نژادپرستی، باعث گسست در جامعه آمریکا شده است. اعتراضات خشونت آمیز در آمریکا برای محکومیت وحشی گری پلیس و نژادپرستی در این کشور، هر روز بیشتر از گذشته آمریکا را دچار گسست می‌کند. نژاد پرستی، "کووید-۱۹"، بحران اقتصادی و ...
«ژرالد الیویه»، متخصص مسائل سیاسی در آمریکا، در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک به تحلیل شرایط و دلایلی که باعث شده چنین گسست بزرگی در جامعه آمریکا رخ دهد، پرداخته است. آمریکا درگیر موجی از خشونت شده است که به نظر می‌رسد هیچ چیزی مانع آن نیست.
الیویه افزود: در آمریکا، که هرگز به مسائل روابط نژادی پرداخته نشده است، این موضوع بیش از گذشته و نسبت به همیشه، حساس‌تر است. در حقیقت، کل جامعه آمریکا بر سر این موضوع دچار گسست شده است. بین مشروعیت و نامشروع بودن خشونت، وجود یا عدم وجود نژادپرستی نهادی، آمریکا بیش از هر زمان دیگری دچار گسست شده است.
اعتراضاتی که پس از قتل "جرج فلوید" به دست یک افسر پلیس سفید پوست آغاز شده، همچنان به عنوان عناوین مهم روز به آن پرداخته می‌شود. از سواحل غربی تا سواحل شرقی، بزرگترین شهر‌های آمریکا، خشونت و غارت‌هایی را تجربه می‌کنند که تاکنون به شدت نادر بوده است. از تاریخ دوم ژوئن، ۲۳ ایالت از مجموع ۵۰ ایالت آمریکا، برای تامین امنیت خود از گارد ملی استفاده کرده اند. تصاویری که نشان می‌دهد کمیساریای پلیس "مینیاپولیس" در شعله‌های آتش فرو رفته است،
صحنه‌های بی سابقه خشونت بین تظاهرکنندگان و پلیس، و حتی بین تظاهرکنندگان با عقاید مختلف رخ داده است. تمام اجتماعات برای محافظت از فروشگاه‌های خود بسیج شده اند و برخی از آن‌ها خود را تا دندان مسلح کرده اند. چگونه کشور توانست به این سطح از خشونت برسد؟
"ژرالد الیویه"، روزنامه نگار فرانسوی-آمریکایی، محقّق دانشیار در "موسسه آینده نگر و امنیت در اروپا" (IPSE) و سردبیر وبلاگ "فرانسه-آمریکا"، در گفتگو با اسپوتنیک فرانسه، به دلایلی می‌پردازد که چنین سطحی از خشونت و بسیج عمومی را باعث شده است.
سوال: شما ناظر فعال در "سیاست" و "جامعه" آمریکا هستید. وسعت اعتراض‌ها در آمریکا با سایر نقاط جهان را چگونه توضیح می‌دهید؟
ژرالد الیویه: ما باید آنچه را که مستقیماً پس از مرگ "جرج فلوید" - یعنی تظاهرات در مینیاپولیس - رخ داد، و اعتراضات گسترده که در این آخر هفته اتفاق افتاد را از یکدیگر جدا کنیم. اتفاقی که برای "جرج فلوید" افتاد یک تراژدی مضاعف است. زیرا از یک سو، این یک قتل بی فایده و ظالمانه است و از طرف دیگر، برای جامعه سیاه پوستان دلسرد کننده است، زیرا به وضوح نشان می‌دهد که نژادپرستی نهادینه شده در آمریکا، هنوز وجود دارد.
وی تاکید کرد: در پشت پلیس خشنی که "جرج فلوید" را به قتل رسانده است، دستورالعمل‌هایی وجود دارد؛ و این موضوع درست است که این قبیل دستورالعمل‌ها در مورد شهروندان سیاه پوست بسیار سخت‌تر است. بحران در در شهرهای مختلف آمریکا از جمله مینیاپولیس منزجر کننده" و "غیرقابل توصیف" است.
سوال: این وقایع دراماتیک، در چه بستر اقتصادی و اجتماعی اتفاق می‌افتد؟
ژرالد الیویه پاسخ داد: عنصری استثنایی وجود دارد که توسط ویروس آورده شده است، به ویژه پیامد‌های اقتصادی و اجتماعی ناشی از ویروس کرونا وجود دارد. قرنطینه و وضع محدودیت‌ها در آمریکا، عواقب چشمگیری داشت. هیچ مشکلی برای تأمین اجتماعی، به اندازه آنچه که در برخی کشورها وجود دارد، در آمریکا وجود ندارد.
وی گفت: وقتی اقتصاد متوقف شود، میلیون‌ها نفر خود را بیکار می‌یابند، آنهم نه به عنوان یک بیکاری موقت کوتاه مدت تحت پوشش دولتی، مانند آنچه در فرانسه وجود دارد. در بهترین حالت، کمک هزینه‌ای وجود دارد که ۵۰ ٪ از حقوق قبلی شما را شامل می‌شود.
الیویه تاکیدر کرد: اگر بیکاری ادامه یابد، خطر واقعی از دست دادن بیمه درمانی شما وجود دارد. این یک وضعیت بسیار اضطراب آور است. همچنین، افراد آمریکایی بی شماری، به ویژه در جامعه سیاهپوستان، به صورت "اعتباری خرید می‌کنند" و هیچ امنیتی در هنگام متوقف شدن اقتصاد ندارند. این مورد "جرج فلوید" بود. از این رو، عدم اطمینان، عنصر دیگری است که این عصبانیت را توضیح می‌دهد، اما توجیه نمی‌کند.
اسپوتنیک پرسید: تبعات سیاسی از این نوع، قبلاً و در دهه‌های گذشته نیز اتفاق افتاده است، فکر می‌کنید این بار اوضاع می‌تواند تغییر کند؟
الیویه پاسخ داد: اعتراضات در تاریخ آمریکا، پدیده‌ای مکرر است. به عنوان مثال، در دهه ۱۹۶۰ میلادی، خشم گسترده سیاه پوستانی وجود داشت که هر تابستان خود را نشان می‌داد. در سال‌های ۱۹۶۵، ۱۹۶۶ و ۱۹۶۷ میلادی، اعتراضات مرگباری رخ داد تا خواستار عدالت بیشتر برای جوامع سیاه پوست شوند.


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان