اوباما: نمی‌توانیم 400 سال نژادپرستی را ناگهان محو کنیم


اوباما: نمی‌توانیم 400 سال نژادپرستی را ناگهان محو کنیم

تهران- ایرنا- رییس جمهوری پیشین آمریکا با تایید تاریخ آکنده به نژادپرستی این کشور، در پیامی برای کاهش ناآرامی‌ها اذعان داشت: ما توان آن را نداریم که 400 سال نژادپرستی را ناگهان محو کنیم.

شبکه خبری سی‌ان‌ان گزارش داد «باراک اوباما» رییس جمهوری پیشین آمریکا که خود سیاهپوست است در واکنش به قتل «جورج فلوید» شهروند سیاهپوست آمریکایی به دست پلیس به مردم این کشور هشدار داد که منتظر تغییرات گسترده در نژادپرستی نهادینه شده در حاکمیت کشورشان نباشند.

اوباما از شهرداران و فرمانداران ایالت‌های آمریکا خواست که در استانداردهای استفاده از قوه قاهره توسط پلیس بازنگری کنند و اصلاحاتی را در این زمینه اعمال کنند.

اولین رییس جمهوری سیاهپوست تاریخ آمریکا همچنین خطاب به جوانان این کشور گفت که اتفاقات وحشتناک روی داده در هفته گذشته فرصت شگفت‌انگیزی برای آمریکایی‌ها ساخت تا «بیدار شوند».

وی روز گذشته نیز واکنش خشونت‌آمیز پلیس آمریکا در برابر معترضان را محکوم کرد و در عین حال، اقدامات خشونت بار برخی معترضان را غیرقابل قبول دانست.

اوباما رفتار آن دسته از معترضان را که اعتراض خود را به شکلی مسالمت آمیز بیان می‌کنند، ستود و گفت که بخش اعظم تظاهرات‌کنندگان مسالمت‌جو بوده‌اند، اما اقلیتی کوچک دقیقا به اقشاری ضربه زده اند که هدف از اعتراضات کمک به آنها بوده است.

اوباما همچنین تصریح کرد: خشونت، اقشاری را که خودبه‌خود در وضعیتی ناخوشایند به سر می‌برند، نابود می‌کند و سبب می‌شود که اذهان عمومی از علل و ریشه‌های واقعی معضل منحرف شود.

«جورج فلوید» سیاهپوست آمریکایی ششم خردادماه به دست یک افسر پلیس سفیدپوست به نام «درک چاوین» در ایالت مینه‌سوتا کشته شد.
به دنبال قتل وی، تظاهرات گسترده‌ای در شهر مینیاپولیس ایالت مینه‌سوتا صورت گرفت که به خشونت گرایید و به سراسر آمریکا گسترش یافت. تاکنون در این ناآرامی‌ها هزاران نفر دستگیر و دست کم ۱۳ نفر کشته شده است.
موج اعتراض‌ها به این اقدام نژادپرستانه تا پشت درهای کاخ سفید کشیده شد، به گونه‌ای که نیروهای ویژه ضد شورش برای متفرق کردن معترضان اقدام به شلیک گاز اشک‌آور کردند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403