نشست «میشل عون» و سفرای 5 عضو شورای امنیت


نشست «میشل عون» و سفرای 5 عضو شورای امنیت

در نشست امروز رئیس‌جمهور لبنان و سفرای پنج عضو دائم شورای امنیت بر ضرورت ادامه مأموریت یونیفل در جنوب لبنان بدون تغییر در نحوه آن تأکید شد.

به گزارش مشرق، «میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان امروز (چهارشنبه) نشستی با سفرای پنج عضو دائم شورای امنیت برگزار کرد.

ببینید:

فیلم/ کشف کارگاه تولید عسل تقلبی در پایتخت

بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی لبنان «ان.ان.ای»، عون در این دیدار اعلام کرد، ۴۵ سال از شراکت لبنان و سازمان ملل از طریق حضور نیروهای یونیفل (نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در جنوب لبنان) می‌گذرد و بیروت از یونیفل که از نیروهای مسلح لبنان در تأمین امنیت مرزهای جنوبی پشتیبانی می‌کند، قدردان است.

وی ضمن اعلام اینکه همکاری محکمی میان ارتش لبنان و نیروهای یونیفل از ۱۹۷۸ تا کنون است، افزود: به برکت این شراکت، جنوب لبنان چهل سال است که از آرامشی فوق‌العاده برخوردار است.

میشل عون در ادامه بر اهمیت ادامه کار یونیفل در جنوب لبنان، شراکتش با ارتش لبنان، نقش یونیفل در رصد نقض حریم روزانه لبنان توسط رژیم صهیونیستی و نقش قطعنامه ۱۷۰۱، انتقال این موضوع به شورای امنیت و نیز گزارش نقض حریم هوایی لبنان برای بمباران خاک سوریه تأکید کرد.

حسان دیاب

«حسان دیاب» نخست‌وزیر دولت لبنان هم در این نشست اعلام کرد، در چهارسال گذشته و از زمان صدور قعطنامه ۱۷۰۱ ، دهها بار نقض این قطعنامه توسط رژیم اسرائیل ثبت شده است و یونیفل همواره شاهد پایبندی بسیار خوب لبنان به قطعنامه مذکور بوده است.

وی افزود، لبنان انتظار دارد که جامعه بین‌المللی هشدارها درباره هرگونه تغییر در مأموریت یونیفل بویژه در اوضاع فعلی اقتصادی و اجتماعی لبنان را درک کند.

سفیر فرانسه

«برونو فوشیه» سفیر فرانسه در لبنان ضمن اعلام اینکه منطقه تحت نظر یونیفل در جنوب لبنان حدود ۱۰۶۳ کیلومتر مربع و ۲۰۰ روستا را در برمی‌گیرد، افزود، نیروهای یونیفل به خوبی به وظیفه خود عمل کرده‌اند و جنوب لبنان از آرامترین مناطق در منطقه غرب آسیاست.

وی تصریح کرد، فرانسه با دیگر کشورهای عضو شورای امنیت می‌کوشد که مأموریت یونیفل در لبنان یک سال دیگر تمدید شود.

سفیر چین

«وانگ کی جیان» سفیر چین در لبنان هم به نوبه خود از نقش یونیفل در حفظ آرامش در جنوب لبنان قدردانی کرد و افزود، چین در مذاکرات مربوط به تمدید مأموریت یونیفل در لبنان مشارکت خواهد کرد.

سفیر روسیه

«الکساندر زاسپکین» سفیر روسیه در لبنان نیز ضمن قدردانی از نقش مثبت یونیفل اعلام کرد، انتظار می‌رود مأموریت یونیفل بدون تغییر در نحوه آن ادامه پیدا کند زیرا به نفع همه طرف‌های مربوطه است.

زاسپکین در ادامه بر اهمیت تقویت شراکت میان ارتش لبنان و یونیفل و ضرورت توقف نقص حریم لبنان توسط اسرائیل تأکید کرد.

سفیر انگلیس

«کریس رامبلینگ» سفیر انگلیس در لبنان اعلام کرد، کشورش از «ادامه مأموریت یونیفل و افزایش فعالیات‌هایش برای تحقق آنچه جامعه بین‌المللی خواستار آن است یعنی اجرای قطعنامه ۱۷۰۱، حمایت می‌کند».

وی گفت، همه باید به نقض حریم‌ها باید دهند تا یونیفل بتواند به مأموریت خود عمل کند.

رامبلینگ ادامه داد: بریتانیا موضع لبنان را درک می‌کند و معتقد است رایزنی‌هایی که در شورای امنیت انجام خواهد شد «پایه» هر بحثی درباره تحولات ممکن در کار یونیفل را تشکیل می‌دهد.

سفیر آمریکا

«دوروتی شیا» سفیر آمریکا در لبنان ضمن قدردنی از نقش یونیفل در کاهش تنش قدردانی کرد و ضمن یادآور شدن اینکه نیروهای یونیفل برای اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ در لبنان هستند، افزود: گمان نمی‌کنم بتوانیم بگوییم اجرای کامل این قطعنامه انجام شده به همین دلیل نیاز به افزایش فعالیت یونیفل تا حداکثر ممکن داریم.

وی ضمن اعلام اینکه برخی ملک‌های خصوص هستند که یونیفل اجازه وورد به آنها را ندارد، گفت، بدون تردید این مسأله باید حل شود.

یان کوبیچ

یان کوبیچ نماینده سازمان ملل در امور لبنان هم بر اهمیت تقویت شراکت میان یونیفل و ارتش لبنان تأکید کرد و افزود، گزارشی تهیه و به دبیرکل سازمان ملل تحویل می‌شود و این گزارش پایه و اساس رایزنی‌ها در شورای امنیت درباره مأموریت یونیفل، بودجه، ساختار و امثال آن است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال روزانه 31 فروردین + فیلم