آیین‌های ترحیم و عروسی، شمار کرونایی‌های سمیرم را افزایش داد


مدیر شبکه بهداشت و درمان سمیرم گفت: برپایی آیین‌های ترحیم و جشن‌های عروسی باعث بالا رفتن تعداد مبتلایان به کووید 19 در این شهرستان شده است.

آفتاب‌‌نیوز :

دکتر علی‌اصغر صبوحی روز چهارشنبه در گفت ‌و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این شیب افزایشی بعد از آزادسازی‌های محدودیت اعلام شده رخ داده و این در حالی است که طبق مصوبات ستاد ملی و شهرستانی مدیریت کشرونا، برپایی هر جشن یا مراسمی ممنوع و پُرخطر است.

به گفته وی، هرچند در ظاهر آیین‌ها به شکل رسمی با دعوت‌های متعدد یا در تالارها برگزار نمی‌شود اما همین آیین‌های محدود نیز به‌دلیل بی‌دقتی یا بی‌توجهی در رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی، آمار مبتلایان به کرونا را بیشتر کرده است.

آیین‌های ترحیم و عروسی، شمار کرونایی‌های سمیرم را افزایش داد

مدیر شبکه بهداشت و درمان سمیرم تاکید کرد: مردم و زوج‌های جوان اگر هم از دیگران دعوت می‌گیرند نباید از خانوارهای غیربومی یا سمیرمی‌های ساکن دیگر شهرها و استان‌ها دعوت کنند چرا که همین عامل نیز به نوعی یک اقدام مخاطره‌آمیز، درگیرانه و چندسویه محسوب می‌شود.

دکتر صبوحی با بیان‌اینکه بهترین اقدام در این محدوده زمانی نامشخص و پرخطر، به تعویق انداختن برگزاری آیین‌ها تا بهتر شدن وضعیت یا از بین ویروس کروناست، افزود: اگر هم شرایط به گونه‌ای است که تاخیر در برپایی مراسم بویژه در ازدواج‌ها مقدور نیست برگزاری مراسم جشن باید در فضای باز و وسیع صورت بگیرد و تنها به دعوت از نزدیکان و و ابستگان اصلی بسنده شود.

به گفته مدیر شبکه بهداشت و درمان سمیرم، ممکن است عشایری هم که بتازگی وارد ییلاق شده‌اند مراسمی داشته باشند اما دقت کنند از ساکنان شهر یا روستاها دعوت نگیرند و سمیرمی‌ها یا شهرنشینان سایر مناطق نیز وارد مناطق عشایری نشوند.

صبوحی تصریح کرد: عشایر به خودی خود کمترین درگیری و فراگیری ابتلا به کووید ۱۹ را دارند اما رفت و آمد آنها به محیط‌های شلوغ، بازارها یا تردد در شهرها احتمال آلوده شدن آنها و در ادامه محل‌های تجمع را نیز به دنبال خواهد داشت.

وی تعداد مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ در سمیرم را تا امروز بالای ۹۰ نفر اعلام کرد و گفت: تعداد زیادی از این بیماران در سه هفته اخیر شناسایی و مبتلا شده‌اند بطوری که به نظر می‌رسد گرم شدن هوا و تردد مسافران شهرهای بندری و گرمسیری به سمیرم خوش آب و هوا و کوهستانی نیز در این امر موثر بوده است.

مدیر شبکه بهداشت سمیرم یادآور شد: باور رفع خطر این ویروس جهانشمول خطرناک است بویژه‌اینکه هر زمانی که تعطیلی تقویمی داشته باشیم مردم گمان کنند می‌توان به تفریح و سفر رفت و آسیبی هم ندید.

طبق اعلام فرماندار و تصمیم روز گذشته ستاد مدیریت کرونای سمیرم، ورودی و خروجی‌های این خطه در تعطیلات مسدود و رفت و آمدها کنترل می‌شود. همچنین ورودی همه تفرجگاه‌ها و مناطق گردشگری این شهرستان از جمله چشمه ناز، آبشار، چشمه بابازرنگ و رودخانه تنگ‌خشک و بی‌بی سیدان مسدود است و خودروهای غیربومی در صورتی که قصد ورود به این مناطق را داشته باشند بازگردانده می‌شوند.

همچنین بازرسان بهداشت محیط در چند روز گذشته از حوزه‌های امتحانی دانش‌آموزان این شهرستان به منظور بررسی نحوه اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی و حفاظتی حوزه‌های امتحانی، سرکشی و بازدید کردند.

بخش بهداشت و درمان منطقه سمیرم دارای ۲ پایگاه ۱۶ ساعته تست و آزمایش کووید ۱۹، ۳۶ خانه بهداشت، ۶ پایگاه سلامت روستایی، ۶ پایگاه اورژانس ۱۱۵ و یک بیمارستان ۸۶ تختخوابی(بیمارستان سیدالشهدا) در کنار درمانگاه شهید مهدی پیرمرادیان سپاه ناحیه این شهرستان است.

سمیرم با افزون بر ۹۰ هزار جمعیت عشایری، شهری و روستایی در ۱۶۰ کیلومتری جنوب اصفهان و ۱۶۴ کیلومتری شمال یاسوج واقع شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رابطه جنسی زیر دوش آب در حمام با همسر خوب است یا بد؟