آسیب‌های وارده به طبیعت با امکانات کنونی بشر ترمیم نمی‌شود


آسیب‌های وارده به طبیعت با امکانات کنونی بشر ترمیم نمی‌شود

تهران - ایرنا - رییس انستیتوی محیط‌زیست سازمان همکاری اقتصادی (اکو) گفت: انسان در چند دهه گذشته آسیب‌های زیادی به طبیعت، محیط‌زیست و تنوع‌زیستی وارد کرده و بدون تردید این آسیب‌ها بیشتر از آن است که با امکانات امروزی بشر ترمیم شود.

«اصغر محمدی‌فاضل» روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار محیط زیست ایرنا افزود: فعالیت‌های انسان موجب تشدید آثار نامطلوب اثر گلخانه‌ای می‌شود، توسعه سوخت‌های فسیلی که موجب افزایش مقدار کربن دی‌اکسید آزاد شده در جو زمین شده، گرمایش زمین را بالاتر می‌برد، تغییرات نامطلوب و غیرمترقبه آب و هوایی، آب شدن یخ‌های قطبی و افزایش سطح آب‌های آزاد که موجب فرو رفتن مناطق مسکونی، صنایع و بنادر و در نتیجه آلودگی بیشتر اقیانوس‌ها می‌شود تنها بخش کوچکی از پیامدهای قابل پیش‌بینی اثرات عملکرد انسان بر طبیعت است.

وی تاکید کرد: در نتیجه کاهش مصرف مواد خام در صنایع، اصلاح سبک زندگی و الگوی تغذیه جوامع بشری مهمترین راهکار برای رفع این بحران است.

محمدی فاضل همچنین به تغییرات اقلیم و تاثیر آن بر محیط زیست ایران اشاره کرد و گفت: از لحاظ اقلیمی، ایران در شرایط خشک و نیمه خشک قرار دارد و انتشار جهانی گازهای گلخانه‌ای می‌تواند باعث تغییرات آب و هوایی شدید و مخرب شود، این تغییرات نه تنها باعث دگرگونی‌هایی در شرایط طبیعی کشور شده بلکه می‌تواند موجب بروز حوادث غیر مترقبه‌ای مانند سیل، توفان گرد و غبار، خشکسالی و سرمازدگی شود حال در کنار آن فعالیت‌های انسان نیز مزید بر علت است.

به گفته وی تغییرات آب و هوایی تاثیرات وسیعی نیز بر سلامتی بشر، حتی گیاهان و حیات وحش دارد، با افزایش حرارت، قدرت تبخیر کنندگی هوا یا تبخیر و تعرق، نیاز آبی موجودات و گیاهان بیشتر می‌شود.

رییس انستیتوی محیط‌زیست سازمان همکاری اقتصادی اظهار داشت: سیاست‌های کاهش گازهای گلخانه‌ای به ویژه CO۲ و CH۴ تاثیر مستقیم بر دما، الگوی بارش و باد دارد، در نتیجه می‌توانند منجر به کاهش یا افزایش آلاینده‌ها و تغییر کیفیت هوا شوند، البته باید توجه داشت که سیاست‌های مدیریت انتشار گازهای گلخانه‌ای اثر فوری بر اقلیم ندارند و تغییرات الگوهای باد و بارش می‌تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد.

وی گفت: به عنوان مثال در کلانشهرهایی مانند تهران، شرایط خاص توپوگرافی، خرد اقلیم‌های داخل و حاشیه شهر، جهت وزش باد، استقرار نامناسب صنایع و فناوری های نامناسب نقش مهمی دارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گیتی آذرپی درگذشت