به بهانه تولد 44 سالگی فرهاد مجیدی ؛ مسیر ستاره شدن شماره 7 محبوب استقلالی ها


به بهانه تولد 44 سالگی فرهاد مجیدی ؛ مسیر ستاره شدن شماره 7 محبوب استقلالی ها

13 خرداد روزی است که فرهاد مجیدی، یکی از محبوب‌ترین و موفق‌ترین بازیکنان تاریخ باشگاه استقلال متولد شد. به همین بهانه نگاهی به دوران ورزشی او می اندازیم. نوشته به بهانه تولد 44 سالگی فرهاد مجیدی ؛ مسیر ستاره شدن شماره 7 محبوب استقلالی ها اولین بار در پارس فوتبال | خبرگزاری فوتبال ایران | ParsFootball پدیدار شد.

به بهانه تولد ۴۴ سالگی فرهاد مجیدی ؛ مسیر ستاره شدن شماره ۷ محبوب استقلالی ها

نگاهی به کارنامه ورزشی فرهاد مجیدی
نویسنده : پارس فوتبال دات کام خبرگزاری فوتبال ایران
تعداد نظرات کاربران : ۰ نظر
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۶:۵۰
به بهانه تولد 44 سالگی فرهاد مجیدی ؛ مسیر ستاره شدن شماره 7 محبوب استقلالی ها

۱۳ خرداد روزی است که فرهاد مجیدی، یکی از محبوب‌ترین و موفق‌ترین بازیکنان تاریخ باشگاه استقلال متولد شد. به همین بهانه نگاهی به دوران ورزشی او می اندازیم.

خبرگزاری فوتبال ایران پارس فوتبال دات کام :

سیزدهم خرداد ماه شاید یک روز به خصوص برای طرفداران استقلال باشد، روزی که یکی از محبوب‌ترین بازیکنان تاریخ این باشگاه و خالق مهمترین نماد این تیم برابر حریف سنتی خود متولد شده است. به بهانه تولد فرهاد مجیدی نگاهی می‌اندازیم به کارنامه ورزشی این ستاره که حالا سرمربی تیم استقلال هم است.

تیرماه ۱۳۷۶، بهمن کرج

مجیدی فوتبال خود را از صنایع پارچین آغاز کرد، اما اولین و رسمی‌ترین تیمی که او به آن پیوست جوانان کشاورز بود، او بعد از درخشش در کشاورز به جوانان بهمن تهران پیوست. مجیدی در دو فصل حضورش در بهمن موفق به زدن هفت گل شد و مورد توجه مرحوم ناصر حجازی و تیم استقلال قرار گرفت و برای اولین بار در تیرماه سال ۱۳۷۶ بود که پیراهن آبی را بر تن کرد.

اولین حضور او در استقلال

مجیدی در اولین فصل از حضور خود در استقلال در فصل ۷۷ – ۷۶ قهرمان لیگ آزادگان شد. وی در فصل بعد حضور خود در این تیم به نایب قهرمانی جام باشگاه‌های آسیا، نایب قهرمانی جام حذفی و همچنین نایب قهرمانی لیگ آزادگان دست یافت. مجیدی بعد از بازی جنجالی استقلال تهران و فجر سپاسی در شیراز و محرومیت چند جلسه‌ای که نصیب وی شد، راهی اتریش شد و به تیم راپیدوین پیوست.

راپیدوین اتریش

فرهاد مجیدی در نیم فصل دوم لیگ اتریش به تیم راپیدوین این کشور پیوست و موفق به زدن دو گل شد، او فقط در سه مسابقه به صورت کامل بازی کرد، مجیدی با پایان فصل ۲۰۰۰-۱۹۹۹ لیگ اتریش بازهم به استقلال برگشت.

الوصل امارات

مجیدی سال ۱۳۷۹ بار دیگر به استقلال پیوست و در شش مسابقه برای آبی‌ها بازی کرد و با پیشنهاد جدی الوصل مواجه شد. او پس از پیوستن به الوصل در پنج و نیم فصلی که در این باشگاه بازی کرد موفق به زدن ۱۳۰ گل شد و تبدیل به یکی از برترین گلزنان تاریخ الوصل شد. تلویزیون دبی اسپرت در گزارشی حضور مجیدی در الوصل را باعث افزایش طرفداران این تیم عنوان کرد.

قهرمانی آسیا با العین

مجیدی در آوریل ۲۰۰۳ به صورت قرضی از الوصل به العین امارات پیوست تا این تیم را در لیگ قهرمانان آسیا همراهی کند. مجیدی در بازی برگشت نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۰۳-۲۰۰۲ مقابل دالیان چین در حالی که العین با نتیجه ۴ بر ۲ از حریف خود عقب بود و با این نتیجه بازی به وقت اضافی کشیده می‌شد، در دقیقه ۸۳ گلزنی کرد تا العین فینالیست شود و با پیروزی مقابل تروساسانا تایلند در فینال این مسابقات، همراه با العین قهرمان لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۰۳-۲۰۰۲ شود.

قهرمانی امارات با الاهلی

مجیدی بعد از قهرمانی آسیا با العین به تیم سابق خود الوصل بازگشت و پس از حضوری کوتاه در این تیم به الاهلی امارات پیوست؛ او در این تیم موفق به زدن شش گل شد. وی در تک مسابقه‌ای که برای تعیین قهرمان لیگ امارات بین الاهلی و الوحده انجام می‌شد و در پایان منجر به پیروزی چهار بر یک الاهلی شد، گل دوم این تیم را به ثمر رساند. فرهاد در این مسابقه پایه گذار گل سوم نیز شد و با این تیم به قهرمانی لیگ امارات دست پیدا کرد.

النصر امارات

فرهاد مجیدی بعد از قهرمانی با الاهلی با قراردادی دو میلیون دلاری به تیم النصر پیوست و پس از نیم فصل حضور در این تیم به صورت قرضی به الاهلی بازگشت. وی پس از اتمام قرارداد قرضی با الاهلی در حالی که یک سال دیگر با النصر قرارداد داشت، قرا دادش فسخ شد تا کار او در فوتبال امارات به پایان برسد.

سومین بازگشت به استقلال

مجیدی در زمان هدایت مرحوم ناصر حجازی بار دیگر به استقلال پیوست، وی در بازگشت مجدد خود به استقلال موفق شد به همراه این تیم قهرمانی در جام حذفی ۸۷–۸۶ و قهرمانی لیگ برتر فوتبال ایران ۸۸–۸۷ را بدست آورد.

مرد سال فوتبال ایران، بهترین بازیکن لیگ دهم

مجیدی با رأی اکثریت هواداران فوتبال به عنوان مرد سال ۸۹ فوتبال ایران انتخاب شد. او همچنین در نظرسنجی برنامه ۹۰ که در پایان لیگ دهم ایران انجام شد، با رأ‌ی اکثریت مخاطبین این برنامه به عنوان بهترین بازیکن لیگ دهم ایران انتخاب شد.

محبوب‌ترین بازیکن سال ۲۰۱۱ جهان

مجیدی در نظرسنجی سایت فدراسیون بین‌المللی تاریخ و آمار فوتبال (IFFHS) با کسب ۶۳.۴۷۳ به عنوان محبوب‌ترین بازیکن جهان در سال ۲۰۱۱ انتخاب شد. همچنین فدراسیون بین‌المللی آمار تاریخ فوتبال با ارسال نامه‌ای از فرهاد مجیدی برای دریافت جایزه این فدراسیون دعوت به عمل آورد.

زدن چهار گل در دربی

یکی از عوامل‌ محبوبیت بیش از حد مجیدی در استقلال زدن چهار گل در چهار بازی متوالی مقابل پرسپولیس در دربی‌های پایتخت بود که بعدها به نماد هواداران استقلال مقابل حریف سنتی خود تبدیل شد، شاید مهمترین گل او به پرسپولیس در دربی ۶۹ اتفاق افتاد، جایی که مجیدی در دقیقه ۹۱ با پاس بی‌نظیر جباری با یک استارت فوق العاده شیث رضایی را جای گذاشت و توپ را به تور دروازه علیرضا حقیقی چسباند تا آبی‌ها پس از سال‌ها برنده دربی باشند.

الغرافه قطر و خلق نماد

مجیدی در فصلی که استقلال با شش امتیاز اختلاف قهرمان نیم‌فصل لیگ برتر ایران شده بود به دلیل آنچه مسائل خانوادگی عنوان کرد، استقلال را ترک و به الغرافه قطر پیوست. مظلومی سرمربی وقت استقلال که در پایان فصل قهرمانی را از دست داده بود جدایی مجیدی را عامل عدم قهرمانی تیمش دانست.

مجیدی با الغرافه در لیگ قهرمانان آسیا حضور داشت و در مرحله گروهی این مسابقات با پرسپولیس ایران هم‌گروه شد که در بازی برگشت در ورزشگاه آزادی پس از اخراجش توسط روشن ایرماتوف لباس آبی خود را مقابل ۱۰۰ هزار هوادار قرمز بوسید و با نشان دادن عدد چهار که مربوط به چهار گلی بود که به این تیم زده بود، آبی‌ها را پس از سال‌ها صاحب یک نماد مقابل حریف سنتی کرد.

مجیدی در چهار ماه حضور خود در الغرافه موفق به زدن هفت گل شد و با این تیم قهرمان جام حذفی این کشور نیز لقب گرفت.

خداحافظی از تیم ملی

فرهاد مجیدی در ۲۶ شهریور ۱۳۸۹ در دوره مربیگری افشین قطبی از بازی در تیم ملی خداحافظی کرد. فرهاد مجیدی بار دیگر، در اول شهریور ۱۳۹۰ و در سن ۳۵ سالگی در لیست کارلوس کی‌روش قرار گرفت و به تیم ملی بازگشت. با این حال، او در تاریخ ۵ مهر ۱۳۹۰ با ارسال نامه‌ای به علی کفاشیان، رییس فدراسیون فوتبال ایران، خداحافظی‌اش را از بازی‌های ملی اعلام کرد. او در این نامه، دلیل خداحافظی خود را برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال در سال ۲۰۱۴ و عدم حضور احتمالی او در آن مسابقات به دلیل وضعیت سنی‌اش و میدان دادن به جوانان عنوان کرد.

خداحافظی غریبانه با فوتبال

مجیدی پس از بازگشت دوباره به استقلال در میانه فصل تصمیم به خداحافظی از فوتبال گرفت و در دیدار مقابل مس کرمان پس از تعویض شدنش در استادیوم تقریبا خالی آزادی چهار گوشه زمین را بوسید و برای همیشه با مستطیل سبز خداحافظی کرد. چند روز بعد از خداحافظی مجیدی از فوتبال خبر درگذشت یکی از هواداران نوجوان معلول استقلال به نام امیراحمد مظاهری یگانه در رسانه‌ها منتشر شد.

سرمربیگری در تیم ملی امید

فرهاد مجیدی در تاریخ ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ از جانب مهدی تاج، رییس وقت فدراسیون فوتبال به عنوان سرمربی تیم ملی امید معرفی شد، اما زمان حضور او در تیم ملی امید زیاد نبود و پس از دو شکست در بازی‌های دوستانه مقابل ازبکستان از تیم ملی امید کناره گیری کرد.

سرمربیگری در استقلال

مجیدی در زمان سرمربیگری شفر در استقلال به عنوان دستیار اول او حضور داشت و پس از اخراج شفر سکان هدایت آبی‌ها را برای چند بازی موقت برعهده گرفت، سپس فصل بعد با حضور استراماچونی استقلال را ترک کرد، اما بازهم با رفتن استرا او به عنوان سرمربی استقلال انتخاب شد و موفق شد با این تیم از مرحله پلی‌آف آسیا عبور کند و به مرحله گروهی مسابقات برسد، وی همچنان سرمربی استقلال است.

منبع: میزان

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فوتبال داخلی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر