طرح ‌مبارزه با موش‌ها در تاغزارهای آران و بیدگل آغاز شد


طرح ‌مبارزه با موش‌ها در تاغزارهای آران و بیدگل آغاز شد

کاشان- ایرنا- رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آران و بیدگل از آغاز طرح مبارزه با موش‌ها در یک‌هزار و 200 هکتار از تاغزارهای این شهرستان در مدت حدود 20 روز آینده خبر داد.

رضا شفیعی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با ایرنا بیان کرد: این طرح با اعتبار ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال از جنگل‌های تاغ حسین‌آباد از توابع بخش کویرات واقع در شرق تا تاغزارهای شمال سفیدشهر در غربی‌ترین نقطه شهرستان آران‌ و بیدگل به اجرا درمی‌آید.

وی در مورد هدف این طرح تشریح کرد: علت اصلی اجرای عملیات این است که موش‌ها با جویدن ریشه تاغ‌ها موجب از بین رفتن آنها می‌شوند و از سوی دیگر عامل بیماری سالک هستند که با از بین بردن آنها، هم جنگل‌های دست‌کاشت حفظ و هم بیماری سالک کنترل می‌شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آران و بیدگل افزود: از بین بردن موش ها به روش لانه‌کوبی و طعمه‌گذاری انجام می‌شود، به طوری که در مرحله نخست لانه‌ها از سوی کارگران کوبیده می‌شود و در مرحله دوم لانه‌هایی تخریبی که از سوی موش‌ها دوباره بازگشایی شده است، با گندم آغشته به سم طعمه‌گذاری می‌شوند.

وی همچنین به اشتراک‌گذاری فیلم‌هایی در فضای مجازی با موضوع هجوم ملخ‌ها اشاره کرد و گفت: ملخ‌هایی که امسال به مزارع آران و بیدگل هجوم آورده‌اند، بومی هستند که به علت بارندگی‌های فراوان امسال طغیان کردند و هیچ‌گونه ضرری برای تاغزارهای شهرستان ندارند.

شفیعی با اشاره به اقلیم کویری آران و بیدگل و اهمیت نگهداری از جنگل‌های دست کاشت بیابانی برای جلوگیری از هجوم شن‌های روان، یادآور شد: فعالیت سودجویان و قطع درختان در سال‌های گذشته، موجب از بین رفتن بخشی از تاغزارهای این شهرستان شده است.

وی اضافه کرد: شهرستان آران و بیدگل با برخورداری از افزون‌بر ۱۰۰ هزار هکتار جنگل‌ دست‌کاشت تاغ، نزدیک به ۴۰ درصد از تاغزارهای استان اصفهان را دارد که باید به صورت ویژه از جانب دولت مورد توجه قرار بگیرد.

آران و بیدگل با گستره ۶۱۰ هزار هکتاری، ۱۰۲ هزار هکتار کانون بحران دارد و یکی از مناطق در معرض خطر فرسایش بادی و توفان‌های ماسه‌ای کشور به شمار می‌آید.

این شهرستان با جمعیت بیش از ۱۰۳ هزار نفر، در فاصله نزدیک به ۲۱۵ کیلومتری شمال کلان‌شهر اصفهان واقع شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اسرائیل «وبال راهبردی» آمریکاست