حضور روحانیون روانشناس در بیمارستان‌های اهواز / اخبار منفی کرونا تاب‌آوری را کاهش می‌دهد


حضور روحانیون روانشناس در بیمارستان‌های اهواز / اخبار منفی کرونا تاب‌آوری را کاهش می‌دهد

تعدادی از روحانیون با تخصص مشاوره و روانشناسی مدتی است که به منظور ارائه خدمات به بیماران کرونایی به صورت جهادی در بیمارستان‌های اهواز حضور یافته‌اند.

حضور روحانیون روانشناس در بیمارستان‌های اهواز / اخبار منفی کرونا تاب‌آوری را کاهش می‌دهد

به گزارش ایکنا از خوزستان، نشست معاونت فرهنگی ـ دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز با موضوع «طرح روحانیون مشاور و روانشناس جهادی» امروز، 13 خرداد ماه در این دانشگاه برگزار شد.

در آغاز این نشست حجت‌الاسلام‌ آیت عادلی‌نژاد، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز، با اشاره به طرح جهادی روحانیون مشاور و روانشناس گفت: این طرح بدون مطالبه از سوی دانشگاه در استان قم و تهران به شکل موفق اجرا و پس از آن به صورت خودجوش در خوزستان آغاز شد.

وی اظهار کرد: برگزاری این نشست به منظور برطرف کردن برخی از کاستی‌های کار با همکاری معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه و معاونت درمان است.

در ادامه علی احسان‌پور، معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز، با تصریح به اینکه کرونا را شکست می‌دهیم اما عوارض کرونا ممکن است سالیان سال باقی بماند، گفت: در روزهای آغازین شیوع این بیماری کلیپ‌هایی که در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شد، چندان مطلوب نبود و وجهه کادر درمان و بهداشت را تخریب می‌کرد. از این رو ایده تشکیل قرارگاه فرهنگی کرونا در دانشگاه علوم پزشکی شکل گرفت تا حداقل در این زمینه منفعل نباشیم.

وی با اشاره به حضور فعال و جهادی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی اهواز در مقابله با کرونا گفت: این حرکت‌ها ماندگار است. یکی از حرکت‌های خوبی که انجام شد طرح جهادی روحانیون مشاور و روانشناس است.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رضا مهکام، روانشناس بالینی و مسئول کمیته مشاوره ستاد حوزوی بحران و حوادث غیرمترقبه، ضمن تشکر از مجموعه علوم پزشکی اهواز و اظهار خرسندی از همراهی کادر درمان با این گروه جهادی گفت: گروه جهادی روحانیون مشاور و روانشناس به مدت ۹۰ روز در بیمارستان‌های قم و 50 روز در بیمارستان‌های تهران به بیماران خدمات مشاوره ارائه کردند.

وی گفت: در روزهای آغاز شیوع کرونا کار خود را با رمز سیدالشهدا شروع کردیم. به محض اینکه کرونا در استان قم شدت گرفت به بیمارستان سر زدیم. در شرایطی که کادر پزشکی غافلگیر شده بود و وضعیت روحی و روانی بیماران نامناسب بود به سراغ آنها رفتیم. در 15 روز اول تعدادی از فوتی‌ها به خاطر ترس و وحشت از بیماری، مقاومت خود را از دست می‌دادند و شاید کرونا چنین مرگی را رقم نزد.

استفاده از آیات و روایات در ارائه مشاوره

مهکام گفت: تکنیک‌های ما ترکیبی از روانشناسی اسلامی و استفاده از آیات و روایات و روانشناسی روز است. در کنار گروه‌های فعال در بیمارستان، تیم خانواده تشکیل دادیم که به سراغ خانواده‌های بیماران کرونا می‌رفت و همچنین تیم آرامستانها و تیم مشاوره تلفنی که با همکاری مرکز ملی پاسخگویی به شبهات فعال شد.

این عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به موفقیت‌آمیز بودن فعالیت این گروه گفت: بعد از مدتی از فعالیت این گروه، کادر پزشکی اعلام کردند میزان آمادگی بیماران برای مقابله با بیماری بیشتر شده و پس از آن فوتی‌ها کمتر شد. البته کار پژوهشی در این زمینه نیاز است که انجام خواهد شد.

این روانشناس بالینی ادامه داد: در حوزه علمیه ستاد بحرانی تشکیل شد و یکی از کمیته‌های آن کمیته مشاوره بود که مسئولیتش را به ما سپردند و خواسته شد که در صورت امکان شهرهای دیگر را هم پوشش دهیم. بعد از آنکه وضعیت استان خوزستان قرمز شد به استان خوزستان آمدیم. البته با توجه به برگزاری دوره‌های مشاوره و روانشناسی در این استان و وجود نیروی کار، زمینه برای اجرای این طرح در استان فراهم بود.

مهکام گفت: یک روز پیش از عید فطر وارد بیمارستان‌های اهواز شدیم. مدیران بیمارستان‌ها ارتباط خوبی با این گروه برقرار کردند و امروز نزدیک به ۱۲ روز است که در بیمارستان‌های رازی، سینا و طالقانی مشاوره ارائه می‌دهیم.

الگویی قابل افتخار در دنیا

مهران ورناصری، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز در این نشست با بیان اینکه این تفکر و کاری که در این طرح جهادی انجام می‌شود، یک الگوی قابل افتخار در دنیا است، افزود: در برخی از کشورها رفتارهای ناشایستی را نسبت به بیماران کرونایی شاهد بودیم و با وجود آن همه امکانات، گاهی بیماران پشت در می‌ماندند؛ اما در کشور ما با وجود تحریم‌ها، کارهایی که انجام شد قابل دفاع بود.

وی اظهار کرد: در طرح مشاوره چند محور مورد نظر است؛ یک بُعد این ماجرا بیمار است، یک بُعد کارکنان و کادر درمان هستند که هر کدام بسته آموزشی خود را می‌طلبد. بعد سوم دوره بعد از بیماری است که رعایت بهداشت اهمیت زیادی دارد. در حال حاضر علاوه بر آموزش کارکنان، آموزش بیماران نیز مهم است که بعد از ترخیص نه تنها باعث اشاعه این بیماری نشوند بلکه خود یک مُبلغ برای مقابله با بیماری باشند.

ورناصری همچنین تصریح کرد: واقیعت این است که ما با ریزش کادر درمان مواجه می‌شویم و این یک معضل به شمار می‌رود و دلیل آن هم خستگی کادر درمان است. اگر افراد در حین کار روحیه لازم را داشته باشند در هر لحظه توانمندی آنها بیشتر می‌شود. برای ما مهم است که کارکنان توانمند باشند و آرامش را در حین کار داشته باشند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در پایان گفت: نکته مهم دیگر توجه به بیمارستان‌های غیردانشگاهی استان است. با توجه به اینکه این بیمارستان‌ها بخش فرهنگی ندارند کار بیشتری نیاز دارند.

ضرورت انعکاس زحمات کار درمان

در ادامه محمدامین صالحی‌نژاد، معاون فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی خوزستان نیز با تأکید بر تولید محتوا و ضرورت انعکاس هرچه بیشتر زحمات کار درمان گفت: خبرهایی که همه روزه منتشر می‌شود به حالت فرسایشی رسیده است و جامعه دیگر کشش خبرهای ناراحت‌کننده را چه در موضوع کرونا و چه در اتفاقات دیگر ندارد. بالای ۹۰ درصد جامعه گذری خبرها را می‌بینند و در چند ماه گذشته خبرهای منفی زیادی منتشر شده که تاب‌آوری مردم را کاهش داده است.

وی تأکید کرد: لازم است همین نکات خوبی که انجام می‌شود از قبیل اینکه اعضای هیئت علمی مشغول کارهای جهادی هستند و یا تیم‌هایی از سایر استان‌ها به کمک همدیگر می‌آیند در اخبار منعکس شود. باید رویکرد اخبار از اعلام آمار و تذکرها به سمت چنین اخباری سوق پیدا کند.

صالحی‌نژاد با اشاره به مسئله تبدیل شدن کرونا به اَنگ اجتماعی در برخی از مناطق گفت: در این زمینه لازم است تولید محتوا انجام شود که کرونا یک بیماری همه‌گیر در دنیا است و افراد از طیف‌های مختلف جامعه به آن مبتلا می‌شوند. مرکز افکارسنجی جهاد دانشگاهی در دفتر مرکز کاری را با موضوع کرونا به سفارش معاونت فرهنگی شهرداری تهران انجام داده است. می‌توان این کار را در زمینه مواردی که مورد نظر ما است، در استان هم انجام داد.

معاون فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی خوزستان ادامه داد: صحبت‌ها در زمینه آسیب‌های فرهنگی بیشتر کیفی است؛ لازم است به صورت کمّی نیز به این موضوع نگاه کنیم. از این رو نیاز است جامعه را در گام اول به خوبی مطالعه کنیم و بعد از آن بتوانیم اقدامات خود را انجام دهیم.

به گزارش ایکنا؛ تولید محتوای آموزشی برای کادر درمان در زمینه مدیریت استرس با همکاری جهاددانشگاهی، حضور گروه‌های روحانیون مشاور در بیمارستان‌های غیر دانشگاهی، تجویز داروهای آرامبخش برای برخی بیماران در صورت نیاز، تولید مستندی از بیماران بهبود یافته و برگزاری سخنرانی مجازی(وبینار) برای کادر درمان با موضوع مدیریت وضعیت روانشناختی بیماران کرونا از جمله مصوبه‌های این نشست بود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فوری / مرکز فرماندهی اسرائیلی‌ها در غزه به آتش کشیده شد