انتقال پسماند روی به محل جدید با دقت و حساسیت ویژه پیگیری می‌شود


انتقال پسماند روی به محل جدید با دقت و حساسیت ویژه پیگیری می‌شود

زنجان - ایرنا - استاندار زنجان با اشاره به انتقال پسماند روی به محل جدید با در نظر گرفتن جوانب و حساسیت لازم آن گفت: همه مسؤولان متولی امر، صادقانه  متعهد به تعهدات خود در این زمینه هستند و اگر در جایی کوچکترین مساله و موانعی بوجود آید به هیچ عنوان اقدام مورد نظر انجام نمی‌گیرد.

فتح الله حقیقی روز سه شنبه در جلسه ساماندهی پسماند استان با اشاره به اقدامات انجام گرفته در این بخش طی سال گذشته افزود: در این خصوص ۲ هدف تعیین و به شهروندان زنجانی اعلام شد که یکی از محورها و نقشه راه استان در سال ۹۸، حل و فصل موضوع پسماند روی به نفع مردم بود.

وی اضافه کرد: موضوع بعدی مربوط به بسته شدن پرونده پسماند روی تعیین تکلیف محل انبار آن بود.

این مسؤول با اشاره به اینکه با تلاش همه مدیران به ویژه شورای تامین استان و همچنین قوه قضاییه اتفاقاتی خوبی در حوزه پسماندروی زنجان رقم زده شد، ادامه داد: همکاری های بین بخشی موجب شد موضوع پسماند روی زنجان حل و حکم مالکیت آن به دولت و نفع مردم صادر شد.

وی اظهار داشت: پیرو این کار با توجه به انباری که وجود داشت و برای ادامه کار، اقداماتی از قبیل مزایده و فروش با اشکالاتی همراه بود چراکه بخشی از پسماند انبار شده شاید یک درصد نیز مفید نباشد که باید از بخشی که امکان فراوری آن وجود دارد، جدا سازی شده و به فروش برسد.

استاندار زنجان گفت: در این راستا برای ساماندهی انبار این پسماند و تعیین روش جداسازی و فراوری آن کمیته ای در معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت به مسوؤلیت معاونت معدنی این وزارتخانه تشکیل شده است.

وی اضافه کرد: در این کمیته نمایندگانی از این استان متشکل از معاون و مدیرکل امور اقتصادی استانداری و مدیرکل صنعت معدن و تجارت استان حضور دارند و در اولین جلسه با توجه به مصوبات آن مسؤولیت ساماندهی پسماند روی برعهده شرکت تهیه و تولید وابسته به وزارت صمت واگذار شده است.

حقیقی افزود: به همین منظور در لایحه قانون بودجه امسال نیز ۵۰ میلیارد تومان منابع حاصل از فروش پسماند در نظر گرفته شده که با افزوده شدن به اعتبارات استانی این مبلغ در راستای حل مشکلات ناشی از فعالیت این صنعت در شهر زنجان هزینه خواهد شد.

وی اقدام دیگر مورد توجه در حوزه پسماند روی را در سال جاری ساماندهی محل انبار آن عنوان کرد و گفت: در این خصوص ۲ حوضچه با هدف خارج نشدن شیرابه های پسماند از محل اجرا شده و ۲۸ هکتار این محل نیز باید به طور کامل پوشش داده شود.

استاندار زنجان دیگر اقدام مورد توجه در این خصوص را جلوگیری از وقوع گرد و غبارهای ناشی از پسماند عنوان کرد و ادامه داد: در زمان حاضر دیوار کشی محل به میزان بیش از ۷۰ درصد و علاوه بر آن مالچ پاشی در وسعت عظیمی انجام گرفته که در مجموع اقدامات مد نظر در مراحل پایانی است.

وی با اشاره به تصمیات اتخاذ شده برای انتقال انبار پسماند روی، تاکید کرد: تا کنون فعالیت های انجام گرفته در این زمینه مبتنی بر تعهد، صداقت و خالصانه بوده که همین مساله در وقایع اخیر نظیر بیماری کرونا نیز نمود عینی داشت.

استاندار زنجان اضافه کرد: با شیوع ویروس کرونا در کشور با توجه به وضعیت قرمز استان های همجوار، این استان با پیک بالا مواجه نشد و فقط ۳۰ درصد تخت های بیمارستانی اشغال شد.

وی با بیان اینکه استان در انجام کارهای مختلف هرگز به صورت احساسی عمل نشده است، گفت: اقدامات انجام گرفته در حوزه بیماری کرونا با اولویت قرار دادن سلامتی مردم بوده و این مهم نیز همچنان برقرار است.

حقیقی افزود: موضوع انتقال انبار پسماند به محل جدید نیز به همین گونه است که این اقدامات مبتنی بر مطالعات دقیق زمین شناسی، بهداشتی، زیست محیطی و بدون بروز کوچکترین اشکالات و آسیب به مردم منطقه مورد توجه است.

وی ادامه داد: بخش بزرگی از اقدامات انتقال پسماند روی انجام و بخش دیگری موضوع انتقال این ماده به مکان مورد نظر بوده که از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

استاندار زنجان با اطمینان بخشی صددرصدی در نحوه انتقال پسماند به محل جدید گفت : علاوه بر سلامت مردم، مسائل زیست محیطی و شرایط ایمن آن مهم بوده و در این خصوص نباید به شایعات مطرح شده توجه کرد.

وی خاطرنشان کرد: این استان تلاش دارد موضوع انتقال پسماند روی به محل جدید را بدون بروز کوچکترین مشکل زیست محیطی و مبتنی بر سیاست های کوتاه و بلند مدت به سرانجام نهایی برساند.

به گزارش ایرنا، انبار پسماند رویِ واحدهای تولیدی و صنعتی مستقر در شهرک صنعتی تخصصی روی زنجان (۱۵ کیلومتری جنوب شهر زنجان)، علاوه بر نگرانی و دغدغه‌هایی که به لحاظ آسیب‌ و خطراتی که بر محیط زیست‌ و سلامت مردم داشت، موجب اختلاف بین دولت و بخش خصوصی در تملک این کیک‌ها شده بود و انتقال این مواد و دفع اصولی و بهداشتی آن نیز مدت‌ها به عنوان مطالبه عمومی مردم این استان مطرح می‌شد تا اینکه در جریان سفر شهریور ماه سال گذشته رییس قوه قضاییه به استان زنجان به صورت جدی مطرح شد و با دستور رییس دستگاه قضا، تعیین تکلیف پسماند روی در کنار چند موضوع مهم دیگر در دستور کار قرار گرفت.

زنجان با تولید ۸۰ درصد شمش روی کشور، اولین و بزرگترین تولیدکننده شمش روی خاورمیانه بوده و شمش روی، عمده محصول صادراتی این استان است. روزانه ۲ هزار تُن پسماند روی در شهرک صنعتی تخصصی روی زنجان تولید می‌شود و این پسماندها بیش از ۱۵ سال بود که در محوطه شهرک، انبار می‌شد ضمن اینکه مقرر شده بود پسماندها به محل دائمی در روستای مرصع، انتقال یابد که به دلیل همین اختلاف نظرها تا کنون این مهم محقق نشده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان